Tijd voor een nieuwe driewekelijkse update.
Het is inmiddels 21 weken geleden dat ik gestopt ben met drinken, dat is ruim 5 maanden geleden. Het eerste half jaar is bijna bereikt en ik heb mijn eerste alcoholvrije kerst en oud en nieuw beleefd! Het gaat me alsmaar beter in mijn nuchterheid. Momenteel ben ik onder begeleiding van mijn AA-sponsor de vierde stap aan het doorlopen. Dit is een van de moeilijkste, maar het gaat me goed af. Telkens ga ik weer een laagje dieper.
Bill Wilson, oprichter van de AA, onderscheidde 3 instincten die van levensbelang zijn: het sociale instinct, het zekerheidsinstinct en het seksinstinct. Deze zijn van belang voor de overleving van de menselijke soort. We moeten samenwerken om te kunnen overleven, we hebben financiele zekerheid en onderdak nodig om te kunnen overleven en we moeten ons voortplanten om te kunnen overleven. Zodra 1 of meerdere van deze instincten voor zelfzuchtige doeleinden worden ingezet zodat anderen geschaad worden is er sprake van een beschadiging op deze vlakken. Voorbeelden hiervan zijn: je met de ellebogen omhoog werken ten koste van anderen, mensen bedreigen, beroven of stalken en seksuele losbandigheid en vreemdgaan.
Ik ben er achter gekomen dat ik voornamelijk beschadigd ben in mijn sociale instinct. Mijn omgang met mensen is voorwaardelijk: ik bepaal met wie ik waarom, wanneer en op welke wijze omga. Als je mij doodongelukkig wil maken, moet je mij in een ruimte met vreemden op een feestje dumpen en mij vragen om me te mengen onder het gezelschap. Small talk (praten over koetjes en kalfjes) is zo'n beetje het ergste wat je me kunt aandoen. Het mag duidelijk zijn dat ik geen feestnummer ben, maar ook teamevenementen van het werk zijn voor mij een 'moetje'. Over veel vrienden beschik ik niet. Ik heb daar ook geen behoefte aan, ik ga voor kwaliteit (echtheid/authenticiteit) en niet voor kwantiteit. Ik heb ook niet graag mensen over de vloer en kan prima alleen zijn zonder me eenzaam te voelen.
Zet dit nu eens af tegen de coronamaatregelen. Helpt het om te zijn zoals ik, een loner met een zo goed als niet-bestaand sociaal leven? Ik dacht het wel, ik kom deze tijd fluitend door! Ben je het tegenovergestelde van mij en gedij je juist bij veelvuldige sociale contacten, dan moet deze periode misschien wel een van de moeilijkste van je leven zijn.
Misschien is dit wel het goddelijke plan voor mij. Ik heb me m'n hele leven al voorbereid op wat er nu gebeurt en nog staat te gebeuren. Ik moest ook in 2020 stoppen met alcohol en niet eerder, want dat was het reflectiejaar waarin het erop of eronder was, niet alleen voor mij. Mijn voorwaardelijkheid in het sociale leven heeft mij gemaakt tot een docent, een gever van lezingen, een muzikant, iemand die in z'n eentje lessen opdoet als autodidact en deze vervolgens deelt met de wereld. Ik weet ook niet of ik hierin wel kan of moet helen en veranderen, misschien is dit wel gewoon mijn pad. In de nog te volgen stappen hoop ik dit allemaal helder te krijgen. Over 3 weken meer!
Mike