Ik wil nog even ingaan op een onderwerp wat afgelopen week aan bod kwam in de uitzending. Namelijk hoe Thierry denkt over een hooggerechtshof.
Hij zij dat wanneer zo iets hier zou worden ingevoerd het meteen gevuld wordt met D66 rechters. Dit is natuurlijk om een toekomstige conservatieve regering te ondermijnen.
Mike zei hierop dat zo iets wel goed werkt als we de rechters direct kunnen kiezen.
Ik ben benieuwd hoe jullie over het systeem van de VS denken. Als er een plaats vrij komt in het hooggerechtshof stelt de president iemand voor die het senaat vervolgens goed moet keuren. Dus het volk heeft hier niet direct maar indirect invloed op.
Article III of the Constitution of the United States guarantees that every person accused of wrongdoing has the right to a fair trial before a competent judge and a jury of one's peers.
www.whitehouse.gov
Ik zie zowel voor- als nadelen in het direct verkiezen van rechters.
Answer (1 of 94): We don’t get to vote on many public offices. The US is a republic, not a democracy. The US is a federated republic of sovereign states. The United States government is based on the principles of federalism and republicanism (small r), in which power is shared between the federa...
www.quora.com