Echte grasboter

Mike;
Je kunt het ook omdraaien. Waarom denk je dat het bijna 100% grasgevoerd is. Dat staat nergens. Het zou zeer onlogisch zijn als ze grasgevoerde producten produceren maar het niet uitgebreid vermelden/toelichten
Ierse boeren zijn vaak wel extensiver maar ze gebruiken gemiddeld nog wel ruim 500 kg krachtvoer per lactatie. (Circa 2 kg/dag). Gelukkig zijn er Nederlandse boeren die dat ook al doen.
Kelly Gold hebben we vorig jaar ook gemaild, nooit antwoord ontvangen. Nu weer gemaild en een facebook bericht geplaatst op belgische kerry gold facebook, ben benieuwd.
Het gaat ons niet om afkraken van een product. Het kan heel goed zijn, maar we willen graag de verwarring tussen weidemelk / weidevlees en 100% grasgevoerd ophelderen.

Ik weet dat jullie bedoeling goed is, daarover geen twijfel of discussie. We hebben het hier ook al eens over gehad in de topic over grasgevoerd vlees. Ierse boter en rundvlees zijn wat mij betreft absoluut een betere keus, maar optimaal in de zin van 100% grasgevoerd is het niet. Jullie vlees beschouw ik als optimaal en ik snap dat als je deze norm hanteert voor je vlees je ook niet voor minder gaat met de boter. Dat maakt jullie bedoelingen uiterst zuiver, waarvoor niets dan lof!

Mike

Hey Heksje,

Die boter ga ik in het voorjaar ook proberen. Al was het maar omdat ze lekkeren foto's maken. Ben benieuwd hoe die smaakt.

Maar de boter moet bij mij altijd en aanrecht delen met reuzel. Dat vind ik fijner om vlees in te bakken. Wel biologische reuzel van varkens die buiten zijn geweest.

Ik denk overgens dat een klein beetje granen het minst slechte is wat koeien bij gevoerd kunnen krijgen aan krachtvoer. In de herfst eten zij immers de granen van het gras. Alleen hoe veel een beetje is dat weet ik niet. Jammer dat niemand boter test in Nederland.

Complotdenker

Tijdens mijn vakantie in Baden-Baden heb ik toch even een (zeer exclusieve) supermarkt bezocht om melk te kopen. Ik neem mijn levertraantabletten meestal met melk in en het helpt tegen maagzuur. Ik had toch een minikoelkastje in het hotel, vandaar.
Nou, ik heb dus eens op mijn gemak rondgekeken. Ik heb er geweldige producten ontdekt, waarvan ik toen niet eens van het bestaan afwist.

Ik heb demeter Kefir gekocht.
Verder hadden ze de Billingtons molasses Suiker.
Ze hadden een geweldige API Mix Imkerschatz. (Honig mit Gelee Royale, Blütenpollen, Honig und Propolis). Die honing hadden ze trouwens ook op de kerstmarkt, aangeboden door een plaatselijke imker.
Verder lagen er zeer veel rauwmelkse bergkazen.

En ze hadden kerrygold yoghurt met 7% vet. Een ongelooflijk genot. Ik heb nog nooit zo'n lekkere yoghurt gegeten. https://www.kerrygold.de/produkte/kerrygold-joghurt.html
Ik zal eens kijken of ze die hier in België ook hebben.

Tja, ik kon wel duidelijk zien, dat de supermarkt afgestemd was op de zeer rijke bevolking van Baden-Baden. Deze mensen komt het aan niets te kort.

Dorothé

Op de kerstmarkt hadden ze echte sennerbutter. Ik wilde hem op de laatste dag van mijn vakantie halen, maar ze hadden hem niet meer.
Sennerbutter schijnt echt zeer bijzonder te zijn:
https://alpensepp.com/kaeseshop/beste-sennerei-butter

Dorothé

Hey Dorothe,

Daar ga ik ook eens nakijken als ik bij de KK in Duitsland, die yoghurt.

Baden Baden is toch zo'n ski plaats met dure hotels enzo? Paar jaar geleden toen ik in Zwitserland in een supermarkt was viel het me op dat ze veel biologische producten hadden en omgerekend was alles er duur :p

Die boter heeft ook een lekkere foto erbij!??? Echte verse alpemelk is ook super lekker, maar een keer gehad hoor dat wel.

Complotdenker

Hoi complotdenker,

Baden-Baden is een kurort, het mooiste/rijkste van Duitsland.

Niet ver weg, via de Schwarzwaldhochstrasse, kom je snel bij skigebieden.
Ja, alles heeft hier super kwaliteit en inderdaad veel bio bij de normale supermarkten. Die ik echter bezocht had, was bij het plaatselijke warenhuis 'Wagner' en daar hebben ze alles van bio tot verse vis.

Dorothé

De kaas die @heksje noemt is meester affineurs te koop bij okvlees . De informatie van okvlees is onjuist. De koeien die de melk ervoor leveren zijn niet grasgevoerd gehouden. 
We mailden met een van de leveranciers van de melk en kregen dit antwoord:
"De koeien eten ruwvoer (gras en hooi) en dagelijks 2 kilo energiebrok in de melkstal."

We blijven daarom denken dat er maar 1 boer in Nederland is met koeien aan de melk die 100% grasgevoerd worden gehouden. Dat is Vergeer, waarvan wij de kazen verkopen gemaakt van rauwmelkse a2 melk. Vergeer maakt nu geen boter maar overweegt het wel zei hij vrijdag toen we bij hem waren. vandaag. Wie weet. In de tussentijd zoeken we door. 
Suggesties blijven welkom.

En blijf kritisch want hieruit blijkt weer wat de informatie die wordt verstrekt niet altijd juist is. 

Ik ken een redelijk aantal boeren die de koeien zolang mogelijk buiten laten grazen en 's winters als ze op stal staan voeren ze ze hooi en kuilgras.
Wat is 100% grasgevoerd?

Overigens kijken de boeren raar als je begint over rauwe melk. Het is namelijk gewoon melk in hun ogen. Boeren houden vaak niet van poespas. De term rauwe melk is natuurlijk ontstaan omdat er zoveel met onze natuurlijke voedingsmiddelen fabrieksmatig is gerommeld.

@SchotseHooglanders.nl

De kaas die @heksje noemt is meester affineurs te koop bij okvlees .

Ik noemde geen kaas, doch boter.

We blijven daarom denken dat er maar 1 boer in Nederland is met koeien aan de melk die 100% grasgevoerd worden gehouden.

Ik vraag me ondertussen af wat mensen/forumleden nu precies willen met 100% grasgevoerd. Gaan we voor 100% en halen we die niet, of zijn we ook al heel blij met boeren die zoveel mogelijk gras voeren en de dieren met respect behandelen?

Ik heb "mijn vaste leverancier" gevraagd of zijn vee grasgevoerd is en daarop kreeg ik een bevestigende reactie. Maar misschien moet ik dan toch ook weer achterdochtig zijn? Ik doe dat maar niet, want dit levert alleen maar stress op.
Er zijn heel veel boeren die vreselijk hun best doen met het voeren van gras en zo min mogelijk geven van ongezonde dingen zoals antibiotica, echter soms ontkomen ze er niet aan. Soms ontglipt hen bijna een kalf of koe en dan zorgen ze toch dat het gered kan worden door maatregelen te nemen die wellicht niet zo gewenst zijn maar soms onvermijdelijk.
Als we zelf doodziek zijn zullen we ook geconfronteerd worden met wat minder wenselijke middeltjes en/of maatregelen. Zie hiervoor bijvoorbeeld het relaas van Mike over zijn ziekenhuisgeschiedenis.
Laten we alles in perspectief blijven bekijken. Er wordt hier teveel gestreefd naar dat alles 100% 'gezond' en 'goed' moet zijn, terwijl de stress die dit oplevert daar veel meer afbreuk aan doet dan die enkele energiebrok of whatever ze een keer krijgen.

Helemaal mee eens, Heksje! Bovendien is een zekere mate van granen bijvoeren helemaal niet zo verkeerd, aangezien de dieren in het wild in de herfst noodgedwongen zelf ook granen eten want dat is het eindstadium van gras. De indianen wisten dit, zo schreef Weston Price, en zij gaven de voorkeur aan de vetgemeste dieren in het herfstseizoen. Dit vet hebben de dieren nodig als voedselreserve voor de winter en om ze warm te houden (thermogenese door verbranding van bruin vet). Ook wij mensen eten van oudsher meer koolhydraten in de koude seizoenen en het is dan ook niet zo erg om in die maanden aan te komen in gewicht. Het probleem zit hem in inderdaad in allerlei moderne en onnatuurlijke aannames die je je alleen maar vanuit de hedendaagse luxe kunt veroorloven.

Mike

Ook eens met Heksjes en Mike. Boeren gebruiken zo min mogelijk middelen, al was het alleen om de kosten te drukken. Gezond boerenverstand zeggen we toch?

Mike kijk jij toevallig naar Het ei van Midas?
Hij geeft ons op humoristische wijze een kijkje in de dierenwereld en trekt vaak de de vergelijking naar de mens. Zoals we kunnen leren van natuurvolkeren kunnen we ook leren van de dieren. Zijn mening over sporten bijvoorbeeld: bewegen doe je om eten te vangen of territorium verdedigen... je ziet nooit een dier joggen of naar de sportschool gaan. Dit herkende ik uit jouw lezing mbt de jager die na de welverdiende maaltijd niet nog eens een uur zinloos gaat rennen en zo zijn energie weer verspilt. :-)

Misschien moet ik dat nog maar eens gaan kijken dan. Ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van Midas Dekkers, vind hem een darwinist en een brompot. Maar misschien moet ik hem weer een kans geven...

Mike

Ik vind het een leuk programma maar ik houd ook wel van zijn humor.

Een e-nummertje hier of daar, smaakversterker, een kilootje graan (in dit geval ging het om 4kilo krachtvoer per dag!), wat mais. Je kunt alles bagatelliseren als je wilt. Maar als je kiest voor echt gezond eten dan doen dat soort dingen er wel toe. Anders begeef je je op een glijdende schaal en heb je gewoon te maken met een ongezond product.
Wat je kiest moet je zelf weten, maar hopelijk op basis van juiste informatie. Als je reguliere producten biologisch noemt dan doe je de bio boer echt te kort en datzelfde geldt voor als je graangevoerde zuivel of vlees 100% grasgevoerd gaat noemen.

Iemand die zonder krachtvoer (graan/soja) en mais werkt kiest voor minder opbrengst ten behoeve van een gezonder product en duurzaamheid.

Ik wil het ook weten, dan kun je nog altijd kijken wat voor jou haalbaar is. Wel heel fijn dat je de keuze hebt tussen goed, beter en best. Ik ben blij dat er producenten zijn die ook voor best gaan.

In hoeverre dit stress met zich meebrengt voor je is ook een keuze.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.567
Leden
8.671
Nieuwste lid
Caliber
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan