Echte grasboter

En als je geen melk kan verdragen, is kerry gold dan ook aan te raden om ghee van te maken. Of maakt het dan geen verschil tov andere boter ?
 
Als je geen melk kunt verdragen, kun je geen melk verdragen, dus ook niet van Kerrygold.

Mike
 
Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar die karneboter van Le Gall. Ik lees: Ambachtelijk bereid door echte ‘maitres beurriers’ (meester in boter)
Zo wordt voor de boter van Le Gall de room 15 uur gerijpt en worden er melkzuurbacteriën toegevoegd. Na het rijpen wordt het karnen op traditionele wijze door echte botermeesters uitgevoerd.

Ja, die hebben ze bij de AH nu ook en is ook in de bonus. Is gezouten boter, met fleur de sel uit Guerande.

Mike
 
De puur natuur Kerrygold boter is gemaakt van Ierse weidemelk afkomstig van koeien die vrij in de natuur grazen gedurende bijna 24 uur per dag, 7 dagen per week en dit 300 dagen per jaar. Doordat de koeien zo veel vrij buiten staan en alleen gras gevoerd krijgen is de boter van Kerrygold een heerlijk natuurlijk product met vol romige smaak.

https://www.ah.nl/producten/product/wi429627/kerrygold-boter-ongezouten



Mike
 
Ik heb die Le Gall-boter een keer gekocht, maar was er niet kapot van. Hard en wit van kleur, ziet er niet uit als grasboter. De Kerrygold is wel fantastisch. Ik heb nu de biologische grasboter van AH, daar ben ik wel tevreden over (iets goedkoper dan Kerrygold).
 
Melca, bedankt voor het delen van je ervaring en mening mbt de Le Gall boter. De beschrijving klinkt zo veelbelovend, maar mijn nieuwsgierigheid is hierbij wel meteen iets bekoeld. Ik heb namelijk zelf ook al eerder zo'n ervaring ondervonden met de karneboter van Pur Natur die ze ook bij AH verkopen. Bleek ook hard en wit van kleur te zijn en de smaak was niet bepaald om over naar huis te schrijven. Ervaarde in ieder geval niet de volle en romige smaak die je bij zo'n boter zou mogen verwachten. Mocht de Le Gall boter nu in deze tijd in de koeling bij AH toch enigszins zacht aanvoelen, dan ga ik hem toch wel een keer proberen.
 
Van de Kerrygold boter net een flink voorraadje ingeslagen. In de koeling bij AH voelde hij al smeerbaar zacht aan. De kleur is mooi door en door gelig en de smaak is superieur, ik kan niet anders zeggen.
De Le Gall boter heb ik niet gekocht, deze voelde nog behoorlijk hard aan. Ditzelfde ook voor de Pur Natur boter.
 
Ik heb net beiden producten gehaald. Albert Heijn naast mijn huis en volke schappen met deze boters. Allebei geproefd en proef geen verschil. Wel de ongezouten versie. Ik wist namelijk niet dat deze boter gezouten is met keltisch zeezout. Volgende keer de gezouten proberen. Hij is wel flink duurder dan de rauwmelkse boter die ik op de boerderij haal.
 
Bij de Duitse Aldi heb ik geklaarde Kerry gold boter gekocht. Super handig om in te bakken en blijft heeel lang goed buiten de ijskast :)

Complotdenker

(Ik koop er ook wel een cheddar kaas van, ook lekker)
 
Nu Anthony Bourdain dood is leek mij dit fragment uit een interview met Oprah wel passend:



Mike
 
Ik kan jullie echt de boter/melk/ en geweldige kefir van de Melkbrouwerij aanraden. Het is volgens mij geen rauwmelkse roomboter maar prachtig geel/goud gekleurd, ik keek er echt van op. Het ligt in Lettele maar omdat hij nog vrij kleinschalig is heeft hij de boter niet altijd.
Geen promotiepraatje, maar ik ben echt om sinds ik hun Kefir en boter heb ontdekt.
 
Mijn bedoeling over de kerrygold boter was om mijn bericht in dit topic te plaatsen omdat hier al gesproken was over kerrygold.
Het word erg verwarrend met meerdere topics over hetzelfde onderwerp. Dus bij deze nogmaals mijn eerder geplaatste bericht zonder dat het mijn bedoeling is dubbele berichten te plaatsen.


Ik kwam zojuist een artikel tegen over kerrygold boter. Hierin word vermeld dat de koeien mais en soja krijgen en dat het misleiding is.
Nu weet ik niet hoe geloofwaardig dit is. Was er al iemand op de hoogte van dit artikel? Wat zou nu waarheid zijn?

https://www.healthnutnews.com/kerrygold-class-action-says-grass-fed-cows-claims-are-misleading/
 
Op mijn Kerrygoldverpakking staat dat de koeien tot 300 dagen per jaar 24 uur per dag buiten lopen en gras eten. De rest van de tijd eten ze iets anders wat niet op de verpakking staat gespecificeerd. Kan ook zijn dat ze maar 200 dagen buiten lopen, dat weet je niet want ze geven geen minimum. Tja, is het liegen of niet alles zeggen? Op Nederlandse weidemelk staat minimaal 120 dagen 6 uur buiten.

De koeien waarvan ik rauwe melk drink staan ook niet het hele jaar buiten en wat ze eten als ze binnen zijn weet ik niet. Pas geleden smaakte de melk ineens heel vies (1 week). Dat was omdat ze overgegaan waren op ander voer omdat ze weer meer binnen staan. Ik hoop maar dat de tijd dat ze wel buiten staan zorgt voor gezondere koeien en daarmee betere melk.
 
Waar ik mijn boter haal staan de koeien ook niet het hele jaar buiten. Wel zoveel mogelijk natuurlijk. Maar als ze binnen staan dan krijgen ze geen soja. In dit artikel wordt dus wel vermeld dat de koeien soja krijgen en dat vind ik een zeer kwalijke zaak als blijkt dat dat waar is.
 
Wat ik hiervan begrijp is dat het etiket van de verpakking van Kerrygold misleiding is, en dat daarvoor ook een rechtszaak is gestart.
 
https://www.google.nl/amp/s/www.irishtimes.com/business/agribusiness-and-food/kerrygold-faces-us-lawsuit-over-grass-fed-cows-claim-1.3576513%3fmode=amp

Vooral de gmo soja vind ik een afknapper, daarom kocht ik altijd bio.

Ik hoorde hier al eerder geruchten over: https://www.thehealthyhomeeconomist.com/beware-the-new-kerrygold-butter/
Zelfs nog langer geleden: http://hopecentric.com/why-i-stopped-buying-kerrygold-butter/

Helaas, want deze boter is de enige die echt boterzacht is, lekker en mooi geel. Wat mij doet afvragen hoeveel granen andere koeien wel niet moeten krijgen, want die zijn allemaal harder en witter en minder lekker...
 
Dat is mijn vaste boter merk... idd altijd mooi zacht en geel.

Soms knijp ik in de ecoplaza in alle boterpakjes maar allemaal niet hetzelfde :(

Complotdenker
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.045
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan