Edelgist (Nutritional Yeast) & linzen...

Wie kan ik blijmaken met een ongeopende pot KAL nutritional Yeast,

Vandaag binnengekomen, maar door een domme fout van mezelf heb ik er nu 2!

(twee keer toegevoegd aan productlijst via iherb)

Wil hem wegdoen tegen de prijs+eventuele verzendkosten.. je bent dan goedkoper uit dan via iherb...

laat me weten

liefs...

Hoi IKKE wat is het verschil met de edelgist uit de natuurwinkel?

de edelgist in Nl bevat veel minder voedingsstoffen, de nutritional yeast bevatten enorm veel goede bouwstoffen..

lees wat Gerrit schrijft:

Quote:
Eerst even die edelgist, ik merk dus nu ik het langere tijd gebruik dat het een goed effect heeft op de haren, haargroei en veel minder uitval, duidelijk een b-vitaminen oorzaak, dat is al een reden om ze in te nemen. Daarnaast merk ik dat ze enorm sterk werken voor een beter immuunsysteem. Vele weten dat ik nogal een verleden heb met neusslijmvlies klachten. Ik was al van mijn chronische voorhoofdholteonstekingen af, enkel nog wel vaak last van verstopte neuzen en vooral ook een poliep.

Die nutritional yeast, zeker ook in combinatie met de niacin (dat is de versie die ik gebruik) is zeer effectief, mijn neus is enorm rustig, en nog bijzonderder, mijn reuk komt terug, een aparte ervaring!

Waarom werken die b-vitamine zo goed? Mijn vermoeden wordt keer op keer bevestigd, ook bij anderen, dat vele mensen naast vele andere problemen ook hun lever/darmflora probleem nog lang niet op orde hebben. Het gevolg? O.a. de omzetting en aanmaak van b-vitamine is compleet verstoord, vandaar de bijbehorende klachten en vooral daarom ook het grote effect als je ze dus inneemt via o.a. die nutritional yeast.

Een andere gegeven is, dat je via vlees en andere producten veel B12 en B6 bijvoorbeeld kan binnen krijgen, maar dat door het bakken/koken (wat je toch vaak wel doet) gaat de kwaliteit hiervan verloren, oftewel, je denkt genoeg binnen te krijgen maar dat blijkt dan toch niet altijd het geval (fijn als mensen dus rauwe melk kunnen verdragen en rauwe boter etc, ik nog niet en vandaar ook zoekende naar andere vormen, o.a. gevonden in deze nutritional yeast!).

De uitdaging is dus om je darmflora & je lever zo goed op orde te krijgen dat hij ze wel goed kan opnemen/aanmaken en zorg ook voor voldoende juist voeding om ze er ook uit te kunnen halen

Hij was alweer achterop geraakt.. dus even updaten..
Quote:
Wie kan ik blijmaken met een ongeopende pot KAL nutritional Yeast,

Vandaag binnengekomen, maar door een domme fout van mezelf heb ik er nu 2!

(twee keer toegevoegd aan productlijst via iherb)

Wil hem wegdoen tegen de prijs+eventuele verzendkosten.. je bent dan goedkoper uit dan via iherb

Niemand?

@rapunzel,

Gebruik je deze ook nog veel?

Ik ben er verzot op! Vind het heerlijk overal overheen te strooien :) en is nog goed ook!

Mail even naar Mike voor mijn email adres..

Ikke, ik heb deze nog nooit gebruikt! Ik zat weleens aan de gewone van de EkoPlaza. Goed te eten inderdaad. Ik mail Mike!

In het boek van Sally Fallon "Eat fat loose fat" las ik dat voor biergist niet zozeer van belang is dat het mogelijk candida zou bevatten (wat kennelijk niet zo snel het geval is bij biergist). Ze zegt (p. 103):
Quote:
"Candida feeds on refined carbohydrates, not on yeast".

Wat zij wel als een probleem beschrijft bij nutritional yeast (biergist) is de toevoeging van MSG erin!

Daar schrok ik toch wel van.

De betere biergisten zien er wat gelig uit, is op een lage temperatuur bereid en valt makkelijk uiteen.

Tja, lastig om dan de biergist met en zonder MSG te herkennen!

Tja Scheermes: je vraag: ik heb geen antwoord.

Ik vraag me uberhaupt af wat er nog goed is aan biergist als ik erover lees: bijv deze link: http://www.daystarbotanicals.com/nutritionalyeast.html

En dan deze passage:

(Please read my surprising discoveries on the topic at: (http://www.daystarbotanicals.com/nutritionalyeast.html)

Quote:
Nutritional Yeast: Super-food or Neurotoxin?

In June of 1999 and again in 2000 I had the privilege of meeting one of the true heroes of our recent time—Dr. Russell Blaylock, M.D. Dr. Blaylock is a neuro-surgeon of great respect and a thorough researcher and author. Dr. Blaylock has explored in great depth the relationship of certain types of brain lesions and their cause, and has discovered a clear link to various food additives, which form or contain "free" glutamic acid. These additives, which are used as "flavor enhancers" or "sugar substitutes", include a host of aliases used by the food industry to disguise their true identity—MSG (Monosodium Glutamate). Some of these aliases include "autolyzed yeast", "yeast extract", "yeast nutrient", and "yeast food". Dr. Blaylock published his findings in 1997 in his best-selling book, Excitotoxins: The Taste That Kills.

It was after having lunch with Dr. Blaylock in June 2000, that I learned that the "NON-Active Saccharomyces cerevisiae Nutritional Yeast", as used by many vegetarians and found in generous supply in many "super-food" styled green drinks, actually contains "free glutamic acid"—the same neurotoxic compound as monosodium glutamate (MSG). Nutritional Yeast is classified as an "excitotoxin"—a classification of neurotoxic compounds that over-stimulate the neurotransmitters to death. According to Dr. Blaylock, "Free Glutamic Acid (MSG) literally stimulates neurons to death, causing brain damage to varying degrees." I learned that this MSG is not added to Saccharomyces cerevisiae nutritional yeast, but it occurs as a direct result of its growth and processing.

Dit topic had ik nog niet gelezen, maar altijd weer verwarrend dit soort tegenstrijdigheden in de informatiestroom. Misschien toch een onderscheid maken tussen natuurlijke en synthetische stoffen?

De natuurlijke smaakversterker umami zit ook in parmazaanse kaas en gefermenteerde soja, toch kan ik me niet voorstellen dat die even toxisch is.

http://www.allergieplatform.nl/voeding/voedselovergevoeligheid/e-nummers/e621-glutamaat/

Over de linzen heb ik wel nog een tip (die waarschijnlijk ook weer in een ander topic staat dat ik nog niet heb gelezen), namelijk om ze minstens 12 te laten wellen en nog 2-3 dagen te laten kiemen. Zo wordt het een groente ipv een peulvrucht, zetmeel wordt omgezet in enkelvoudige suiker. Dit verkort de kooktijd en maakt ze lichter verteerbaar. Je kunt dat met andere peulvruchten doen, maar ook met de hier favoriete quinoa en boekweit. Verwijdert ook gelijk een deel van dat akelige fytinezuur.

http://www.leefbewust.com/themas/fytinezuur_granen.html

Zo te zien verkoopt Daystar Botanicals z'n eigen gezondheidsmiddelen, dus ik zou de kritiek op voedingsgist van iemand zonder commercieel belang willen horen.

Ik kiem al een tijd linzen. Lekker hoor (en goedkoop).

Tja ik ben wel een beetje in de stress geschoten van de tegenstrijdige info.

Op het label van de edelgistverpakking van KAL staat dat er "glutamic acid" inzit.

Ook wel weer schrikken.

Maar dat zit er vanzelf in: het is niet een toevoeging.

Maar dan nog, dan hoeft het nog niet goed te zijn.

Het boek "eat fat loose fat" van Sally Fallon, is in principe lovend over biergist / nutritional yeast.

Wel is het belangrijk dat het spul op een lage pasteurisatiegraad is bereid volgens Sally Fallon.

Ik voelde wel dat er iets glutamaatachtigs in die edelgist moet zitten die ik nu dus ook heb van KAL: het bevordert namelijk de lekkere trek.

En ik kan dus niet tegen MSG, waar ik hoofdpijn van krijg en beroerd van word.

Maar die hoofdpijn/beroerd-reacties die ik normaal krijg na iets met MSG erin, die had ik nu weer juist niet na het eten van de edelgist van KAL.

Wel die kaasachtige lekkere smaak en ook dat de lekkere trek in gang kwam van: meer, meer, meer.

Maar ik heb wel uitgevonden dat als ik dan niet meer eet, dat ik na een kwartier die extra eetaandrang wel weer kwijt ben (geruststellend! in mijn geval).

Mijn "achtervang" is dat ik iemand soms energetisch laat testen of iets (voeding etc.) goed voor me is of juist niet.

En die persoon had al getest dat het heel goed is voor me en na navraag en opnieuw testen is het volgens diegene weer toch nog steeds heel goed voor me.

En dan zit er nu ook een plakkertje op die net gekochte bus Edelgist van KAL dat er een niet nader gespecificeerd chemisch troepje in de edelgist zit wat door de staat van Californie niet goed wordt bevonden, waar men van tevoren bij de aankoop niets over had gezegd (ik heb het bij Iherb besteld net als Gerrit- die deze discussie is begonnen van het onderwerp Edelgist-linzen).

In elk geval is dat chemische stofje (ongeidentificeerd dus) niet zo slecht dat het de kwaliteit van het product voor mij ("heel goed") onderuit haalt en het zit er maar in heel lichte mate in, aldus de tester (tja voor wat het voor anderen waard is natuurlijk).

Dus ik blijf het nu toch gebruiken.

Volgens degene die het energetisch voor me getest heeft (zou ik eigenlijk zelf moeten doen, ik weet het), zijn er wel 14 verschillende soorten MSG en sommige zijn zelfs goed voor je.

En die persoon wist dat ook niet tot vandaag en die was/is zelf ook totaal anti-MSG dat zelfs ook in gangbaar brood verwerkt zit.

Als jij er niet op reageert Lievergezond, dan is dat voor mij een bevestiging dat het 2 verschillende zaken zijn.

En dan inderdaad maar vertrouwen op de wijsheid van je lichaam door het (te laten)testen.

Tanja, gebruik jij dan ook deze Edelgist van Kal of iets anders biergistachtigs?

En ik denk dat je gelijk hebt: dat er zoiets moet zijn dan als goede en slechte glutamaat.

Wat ik las op internet is dat glutamatic acid een non-essentieel amminozuur is.

Dus in elk geval niet noodzakelijk schadelijk.

We hebben hier op deze site hier ook al discussies gevoerd over glutamaat of het nou wel of niet goed is.

Tja weet je wat het ook is: Gerrit die deze discussie begonnen is, die zegt door zijn ervaring ook dat het product bijgedragen heeft aan zijn gezondheid.

Dat energetisch testen: dat wil ik wel beter leren zelf te doen.

Het maakt je onafhankelijker van anderen.

Er is een biotandarts die het promoot tijdens lezingen.

Vrijdag geeft hij weer een lezing bij Bastiaan in Papendrecht.

Ik snap de procedure, maar ik heb nog niet genoeg zelfvertrouwen ervoor.

Ik heb die van Natufood, soms gebruik ik die een tijdje en dan vergeet ik het weer. Dat testen wil ik ook beter onder de knie krijgen, heb een eendaagse cursus gedaan, maar oefen te weinig, toch een kwestie van veel ervaring opdoen, zodat je er meer vertrouwen in krijgt denk ik. Mijn biotensor maar weer eens uit het stof trekken.

Die kal gebruik ik al lang niet meer. Was duurder en uiteindelijk niet meer verkrijgbaar. Gebruik nu deze al langere tijd met veel succes!

Linzen week ik minimaal 8 uur in water met zeezout, daarna goed spoelen en koken, kiemen kan zeker, maar nooit gedaan

Hoi Gerrit, leuk dat je hier nog eens komt kijken en je laatste edelgistbevindingen beschrijft.

De KAL is nog steeds goedkoper dan die jij hebt http://www.iherb.com/KAL-Nutritional-Yeast-Flakes-22-oz-624-g/19095 , al scheelt het niet veel, maar inderdaad altijd uitverkocht.

Maar ik zag wel dat men die jij hebt op internet bij Westonprice aanbeveelt vanwege -dacht ik o.a.- de lage pasteurisatietemperatuur die bijv. Sally Fallon ook beschrijft als nodig bij edelgistbereiding in haar boek "Eat fat loose fat".

Oh toen wel duurder, ik blijf bij de laatste, wordt ook gebruikt bij de WAPF Formula...

Jazeker, ik lees nog mee, maar alles lukt niet meer, wordt te druk hier o 8)

Ik las ergens dat biergist en voedingsgist niet onderling uitwisselbaar zijn.

Biergist bevat ook chroom (helpt tegen suikerziekte) en voedingsgist niet.

Voedingsgist daarentegen bevat ook vitamine B12 (biergist niet) en is niacinerijker (vitamine B3).

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan