Een dieet dat bestaat uit 75% vetten, is dat verstandig en gezond?

Wat ik ook nog eet is behoorlijk veel pindakaas...
Ik wil echt niet zitten te zeuren over een paar noten maar pindakaas en vooral veel pindakaas is echt niet gezond. Is een echte omega 6 bom en dat werkt ontstekingsbevorderend.

Ik merk dat wanneer ik bepaalde essentiële vetzuren (oliën) binnenkrijg dat mijn pijnen iets dragelijker worden en vraag mij soms af hoe dat komt.
Welke oliën zijn dat precies?
Ik heb Dr. Ray Peat horen zeggen dat hij onderzoek heeft gedaan naar meervoudig onverzadigde vetzuren en hij ook een dergelijk fenomeen heeft waargenomen. Dat kwam volgens hem omdat deze MOV-en je immuunsysteem een beetje platleggen en je zodoende een minder erge aanval van je immuunsysteem op je eigen weefsels hebt.
Maar op de lange termijn keert zich dat tegen je omdat teveel MOV-en dus niet goed zijn voor je immuunsysteem.
Heb jij een auto-immuun aandoening?

Ik doe zelf niet aan bodybuilding, maar aan weighted calisthenics.
Ik denk dat in jouw geval het verstandiger is om de apparatuur links te laten liggen en te beginnen met bodyweight training.

Voor je rug zou ik met name heel veel inverted rows, face pulls en scapula mobiliteits oefeningen doen. Vooral scapula-mobiliteit is belangrijk, doe het dagelijks.
En dan met name inverted rows, face pulls en scapula mobiliteits oefeningen.

http://www.benbruno.com/2010/08/inverted-rows/

Doe hiernaast pushups/pullups/dips/overhead press/ squats en deadlifts.

Heb je een goeie site of een link naar een topic in dit forum waar ik allerlei goede bronnen van vet terug kan vinden?

Vet: boter, kokosproducten, olijfolie, vlees, melk, eieren, pindakaas.
Hoog vet/eiwit ontbijt/lunch. Hoog koolhydraat avondeten is wat voor mij werkt.

Het principe van afwisselend KH eten en dan weer niet is iets waar ik een meerwaarde in zie. Niet alleen mbt training maar ook gezondheid van het metabolisme.
Dit vind ik een heel zinvolle opmerking. Ik denk dat je lichaam erop ingesteld moet zijn om ook regelmatig een koolhydraatrijke maaltijd te verdragen. Bij mezelf merk ik dat het, sinds ik vetrijk eet, geen enkel probleem is om zo nu en dan wat meer koolhydraten te eten. Hooguit krijg ik last van maagzuur, dus ik doe het liever niet. Maar in tegenstelling tot voorheen ben ik niet na twee uur alweer hongerig. Kennelijk reageert m'n suikerspiegel er nauwelijks op.

Nee, pindakaas is geen goede bron van vet! Het is niet eens een noot, maar een peulvrucht boordevol omega 6 vetzuren, vaak ook nog vol schimmels.
Goede vetten zijn Kokosolie extra vigine, rode palmolie (niet gehard) van Aman prana, olijfolie extra virgine onverhit, (bio, gras)roomboter, ghee, reuzel, niervet, kippenvet, ganzenvet, eendevet.

Pindakaas ,wie is er niet groot mee geworden?? Ik dus.

@Meuzerik,
Ik denk dat wanneer je stofwisseling gezond is je gerust uit alle macro's bepaalde afwisselende hoeveelheden kunt eten. Goede keuze in de producten die je eet is uiteraard op langere termijn basis van belang. Een verstoorde stofwisseling moet je eerst beter maken ,meestal helpt KH. reductie daar optimaal mee(uitgaande van een nog te herstellen stofwisseling).
Mijn motto blijft: eet goede voeding en maak het niet te complex, laat het lichaam de complexiteit oplossen.
ad

Jij bent zo onwetend, Tumeric, dat ik gewoon niet weet waar ik moet beginnen. Je moet meer afleren dan aanleren, te beginnen met voeding niet te zien als een 'protocol' vanuit de linkerhersenhelft, maar als spiritueel en heilig, vanuit de rechterhersenhelft!

Ja klopt Mike :(

Maar ik ben leergierig en voeding interesseert mij enorm.

Je gezegde over "protocol", "spiritueel en heilig" heb ik niet goed begrepen, help me even :)

Ik merk dat wanneer ik bepaalde essentiële vetzuren (oliën) binnenkrijg dat mijn pijnen iets dragelijker worden en vraag mij soms af hoe dat komt.

Welke oliën zijn dat precies?

@Pike, ik heb het over zwarte komijnolie...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_komijn

http://www.blackseedusa.com/chemanofblac.html

Heb jij een auto-immuun aandoening?

Ooit heb ik gedacht of ik een auto-immuunziekte zou hebben maar dan hebben ze bepaalde bloedonderzoeken gedaan maar er kwam niks uit, dus dat is uitgesloten denk ik...

@Tolunay, deadlifts en squats ben ik nu aan het leren, eens als ik de techniek onder de knie heb ga ik overschakelen naar gewichten, schijnt heel goeie oefeningen te zijn voor heel het lichaam. Die andere oefeningen ga ik binnenkort eens te goed analyseren, alvast bedankt voor de tips!

@Tanja, stel als je voedingspatroon pico bello in orde zou zijn (op dit moment is dat niet het geval bij mij) waar de omega-3-6-7-9 in perfecte houdingen zijn, kan het dan ook kwaad als pindakaas in je voeding voorkomt? Ik eet namelijk heel graag pindakaas :)

Goede vetten zijn Kokosolie extra vigine, rode palmolie (niet gehard) van Aman prana, olijfolie extra virgine onverhit, (bio, gras)roomboter, ghee, reuzel, niervet, kippenvet, ganzenvet, eendevet.

Hier ga ik mij in verdiepen!

Kokos(olie) en olijf(olie) extra vierge heb ik al liggen...

Ik denk dat wanneer je stofwisseling gezond is je gerust uit alle macro's bepaalde afwisselende hoeveelheden kunt eten. Goede keuze in de producten die je eet is uiteraard op langere termijn basis van belang. Een verstoorde stofwisseling moet je eerst beter maken ,meestal helpt KH. reductie daar optimaal mee(uitgaande van een nog te herstellen stofwisseling).

Dit sluit goed aan op de vraag die ik stelde aan Tanja over pindakaas denk ik :)

Wat bedoel je precies met "KH" ad?

Ik zou zeggen zo min mogelijk bewerkt eten(soms kan het wel, bv uit eten)en een keuze uit veel op deze site voorgestelde middelen(lees wel goed of ze inderdaad goed zijn, zeg maar volgens wapf richtlijnen).Op die manier hoef je je niet druk te maken over verhoudingen van omega's (= ondoenlijk).
KH=koolhydraten.
Ga vooral squaten met jou problematiek(en ik bedoel dan met gewichten) :mrgreen:
ad

@Tolunay, deadlifts en squats ben ik nu aan het leren, eens als ik de techniek onder de knie heb ga ik overschakelen naar gewichten, schijnt heel goeie oefeningen te zijn voor heel het lichaam.

Turmeric,
Mijn opmerking mbt squatten was naar aanleiding van de quote hierboven (en spottend bedoeld).
Oefeningen 'pakken'niets aan. Dat is gym taal, net zoals een bepaalde dag van de week opeens borst of benen dag is. Van mij het hoor, maar professioneel is het niet.
De oefeningen zelf hoeven qua beweging niet direkt een probleem te zijn maar wanneer de belasting omhoog gaat wel. Wanneer iemand een bepaalde constitutie heeft en geen fysieke klachten zoals jij die wel hebt, kan deze persoon vaak veel gewicht verplaatsen met bv. genoemde oefeningen. Maar op den duur zal ook hij/zij 'slijtage'vertonen.De vraag is dan, waarom?
Met jou lengte kan het zijn dat je of lange benen hebt of een lang bovenlijf. Dit zal (even afgezien van je arm lengte ) veel uitmaken of je 'goed' bent in deadliften of squatten. Het gaat dan om hefboom werkingen en de anatomische mogelijkheid om de bewegingen zo correct mogelijk,dwz goede houding, uit te voeren. En dit is nog zonder rekening te houden met je problematieken een factor die van invloed is op je verdere leven. Waarom? Omdat ,zoals je nu zelf al weet, je je ellendig zult voelen wanneer je continu pijn hebt en beperkt bent in de dingen die graag zou willen doen. Meer spiermassa en een versleten rug(bv.)..wat heb je eraan? Krachttraining dient zo uitgevoerd te worden dat je beter van wordt(fitter)zonder schade op korte of lange termijn aan je bewegingsapparaat.
Ik heb het vermoeden dat een rede om aan BB te doen voor jou het uiterlijk is. Je voelt je te min(mag ik dit zo zeggen, is bedoeld als algemene term).Ik zou echter de gezondheid voorop stellen . Krachttraining is een bijzonder iets mbt gezondheid en vitaliteit, laat het uiterlijk een secundaire factor zijn.
Dit is kortweg mijn mening en wat je ermee doet moet je zelf weten. Je kunt ook luisteren naar de GYMBROS., maar kun je bij hen ook terecht wanneer het'fout'is gegaan??
ad

Hey mensen,

ff nog een klein vraagje...

Is er bij Weston Price een richtlijn wat betreft maximale inname van verzadigde vetzuren, onverzadigde vetzuren, incl. e.o.v. en m.o.v.?

Of mag je daar zoveel van nemen als je wilt?

Stel als je dagelijks 175 gam vetten binnenkrijgt, hoeveel % mag deze dan maximum verzadigd vet bevatten om het allemaal veilig te houden?

Groetjes,
Mikaël

Het totale vetgehalte van traditionele voeding varieert van 30 – 80 % slechts 4 % van de calorieën komt uit meervoudig onverzadigde oliën die natuurlijk voorkomen in granen, peulvruchten, noten, vis, dierlijke vetten en groenten.
http://limburg.westonprice.nl/gezonde-principes-2/

Dieet richtlijnen

7. Het totale vetgehalte van traditionele voeding varieert van 30 – 80 % slechts 4 % van de calorieën komt uit meervoudig onverzadigde oliën die natuurlijk voorkomen in granen, peulvruchten, noten, vis, dierlijke vetten en groenten. Het merendeel van de calorieën uit vet is dus in de vorm van verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetzuren.

@Tanja, nu vraag ik mij af wat er mis is met meervoudig onverzadigde vetzuren? Klopt het dat deze kankerverwekkend zijn bij hogere dosissen?

10. Neem op regelmatige basis enzymenverhoogde groenten, fruit, dranken en condimenten in je dieet.

Kan je zo'n paar groenten en fruit opnoemen die daarbij passen?

Gevaarlijke voeding

5. Vermijd alle plantaardige olie die gemaakt is van zonnebloemen, soja, maïs, saffloer, koolzaad of katoenzaad.

Ik consumeer géén één van de bovenstaande oliën, behalve af en toe koolzaadolie wat in bepaalde blikjes makreelfilet aanwezig is. Wat is er eigenlijk mis met koolzaadolie en de rest van de bovenstaande plantaardige oliën?

9. Vermijd producten die proteïnepoeders bevatten omdat deze gewoonlijk carcinogenen bevatten die gevormd worden gedurende het verwerken ervan. De consumptie van proteïne zonder de co-factoren die er in de natuur in voorkomen, kan leiden tot gebreken, in het bijzonder aan de vetoplosbare vitamines.

Ik heb hier nog een zak van 5kg rijst- en erwten proteïne poeder liggen, dit meng ik meestal met amandeldrank (omdat ik slecht reageer op melkproducten). Is dit echt zo ongezond en is er een bewijs dat deze carcinogenen bevatten???

21. Gebruik geen magnetron.

Wat is er mis met magnetron?

Wat is er verkeerd aan door de overheid aanbevolen correcte voeding?

Alleen geoxideerd cholesterol, wat in de meeste poedermelk en -eieren wordt gevonden, draagt bij tot hartziekte. Poedermelk wordt voor 1 – 2 % aan de melk bijgevoegd.

Wat bedoelen ze precies met geoxideerd cholesterol?

Mythes en waarheden over voeding

Mythe:
Verzadigde vetten verstoppen de bloedvaten.

Waarheid:
De vetzuren die in de bloedvatenklonters worden gevonden zijn meestal onverzadigd (74%) waarvan 41% meervoudig onverzadigd.

Is daar een wetenschappelijk bewijs voor? Ben eigenlijk wel benieuwd...

Coronaire hartziektes Wat de experten er over zeggen

“Hoe meer verzadig vet iemand in Framingham, Masschusetts eet, hoe meer cholesterol hij eet, hoe meer calorieën zij eten, hoe lager het cholesterolserum van die mensen…….. wij vonden dat de mensen die de meeste cholesterol, het meeste verzadigde vet, en de meeste calorieën aten, het minste wogen en lichamelijk het meest actief waren.”

-William Castelli, MD, directeur, The Framingham study.

Hier is een tikfout denk ik? Is het niet: "wij vonden dat de mensen die de minstecholesterol, het meeste verzadigde vet, en de meeste calorieën aten, het minste wogen en lichamelijk het meest actief waren.” (?)

Verder wordt er vaak aangeraden om biologisch grasgevoerd boter te consumeren, wat denken jullie van de onderstaande producten?

www.bioplanet.be/bio/nl/product_detail/4192/zuiver-zuivel-grasboter-250g

www.bioplanet.be/bio/nl/product_detail/26708/bio-time-karneboter-250-g

www.bioplanet.be/bio/nl/product_detail/21223/pur-natur-vers-gekarnde-boter-200-g

www.bioplanet.be/bio/nl/product_detail/1339/soetkine-ghee-geklaarde-boter-230g

Ik vraag mij dan ook af of hoe jullie dat meestal nuttigen? Rauw? (Lijkt me wel niet lekker me dunkt) Gebakken? Of...?

meervoudig onverzadigde vetzuren zijn instabiel en oxideren snel. Tevens zal een hoge inname ervan leiden tot een teveel/onbalans van eicosanoiden.De celwanden zullen ook niet van een juiste stevige en toch flexibele samenstelling zijn. Vergeet het maar om alles precies af te wegen/berekenen omzo alles in een zgn.perfecte verhouding op te kunnen nemen. Al was dit mogelijk, dan nog is het onbelangrijk mt gezondheid op lange termijn gezien. Het leven als zulks is niet 'perfect' het is chaotisch en gelukkig zijn we een adaptief organisme om hier succesvol mee om te gaan.
Koolzaadolie? Je drinkt toch ook geen benzine. Even serieus, ga je , zoals Tanja schreef eerst inlezen en denk erover na.
Cholesterol eten is geen probleem, je neemt nml. onder normale gezonde omstandigheden nooit zoveel op als het lichaan nodig heeft, dus een teveel bestaat dan niet.
Als j voor alles een wetenschappelijk bewijs wilt vinden dan zul je dat ook vinden. Welliswaar van beide kanten(meningen)en zeer zeker ook onderzoek dat matched met de reeds vooraf vastgestelde conclusies. je zult nu eenmaal veel tijd moeten besteden aan lezen en denken alvorens je EIGEN conclusies te trekken. Daar moet je met doen wanneer je steeds weer twijfelt aan de verschillende meningen die je leest/hoort.
ad

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan