nu vraag ik mij af wat er mis is met meervoudig onverzadigde vetzuren? Klopt het dat deze kankerverwekkend zijn bij hogere dosissen?
Ze zijn bijzonder instabiel, waardoor ze snel oxideren en ranzig worden en vol zitten met zeer schadelijke vrije radicalen (beschadigde zuurstofmoleculen). Verhitting van deze vetten verergert het probleem en maakt ze nog giftiger en kankerverwekkender, want hun brandpunt is laag. Verzadigde vetten, daarentegen, zijn bijzonder stabiel en oxideren en verbranden veel minder snel. Bovendien beschermen ze de instabiele onverzadigde vetzuren, maar alleen als je deze uit voeding (en dus geen supplement) tot je neemt. Denk hierbij aan grasgevoerde dierlijke producten, die zowel verzadigde als onverzadigde vetzuren bevatten.
Wanneer je hoofdzakelijk dierlijke, verzadigde vetten consumeert heb je maar zeer weinig onverzadigde vetzuren nodig. Het belang van deze laatste (plantaardige) vetzuren wordt schromelijk overschat en het belang van dierlijk, verzadigd vet wordt schromelijk onderschat. Natuurvolkeren beschouwden dierlijk, verzadigd vet als hun hoofdbron van vet en dankzij Weston Price weten we waarom: ze bevatten veel vetoplosbare vitamines (A, D, E en K). Slechts 4% van hun vetinname bestond uit onverzadigde vetzuren en deze werden eveneens meegeleverd via de dierlijke, grasgevoerde voeding.
Wat is er eigenlijk mis met koolzaadolie en de rest van de bovenstaande plantaardige oliën?
Plantaardige zaadolien zijn nieuw en hebben nooit eerder onderdeel uitgemaakt van traditionele voeding van mensen wereldwijd. Uitzonderingen zijn kokosolie en olijfolie en daar is niets mis mee, zo lang deze extra vergine (1e koude persing) zijn en niet ontgeurd en gefilterd. Koolzaadolie is raapzaadolie en dit is niet voor menselijke consumptie geschikt. De reden waarom het nu gepusht wordt als een soort 'olijfolie van de koude grond' is omdat het dient als biobrandstof voor auto's.
We zien vaker dat de consument de sluitpost is van de industrie en dat bepaalde 'voeding' voor industriele doeleinden allereerst wordt geproduceerd en dat men en passant hun rommel ook nog slijt aan de consument als 'gezonde voeding'. Voorbeelden te over: lecithine (restproduct van plantaardige oliewinning), fluor (restproduct van kunstmest, kernenergie en aluminiumindustrie), geraffineerd zout, etc.
Ik heb hier nog een zak van 5kg rijst- en erwten proteïne poeder liggen, dit meng ik meestal met amandeldrank (omdat ik slecht reageer op melkproducten). Is dit echt zo ongezond en is er een bewijs dat deze carcinogenen bevatten???
Geisoleerde eiwitpoeders zijn een RAMP voor de spijsvertering! Jij zit in de fitness. Vraag jezelf eens af waarom er zoveel huidklachten in die wereld voorkomen? Met geisoleerde eiwitten werk je een fenomeen genaamd 'rabbit starvation' in de hand, een vorm van ondervoeding. Hier schrijf ik er meer over:
https://www.fatsforum.nl/topic/roosteren-van-botten#post-75899
Zojuist ben ik hier ook nog op in gegaan:
https://www.fatsforum.nl/topic/natriumbicarbonaat/page/20#post-131500
Wat is er mis met magnetron?
Alles. Microgolven bewegen razendsnel de watermoleculen in voeding heen en weer, waardoor er frictie ontstaat en er hitte wordt gegenereerd. De watermoleculen vormen de basis voor het voedsel. Onder de microscoop zie je dat deze watermoleculen gescheurd en zelfs ontploft zijn nadat ze zijn blootgesteld aan deze microgolven. De verhitting is te snel en te agressief, waardoor de levenskracht (en dus de voedingswaarde) drastisch afneemt.
Opnieuw zien we dat de consument de sluitpost is van een industrie, deze keer de oorlogsindustrie. Microgolftechnologie is afkomstig van radars die voor militaire doeleinden worden gebruikt.
Wat bedoelen ze precies met geoxideerd cholesterol?
Oxidatie (beschadiging) van cholesterol en vetten gebeurt door industriele processen, die ronduit gewelddadig zijn naar voedsel. Denk hierbij aan stomen op extreem hoge temperatuur, de moleculen door zeer kleine openingen dwingen en giftige en kankerverwekkende oplosmiddelen als hexaan, dat ook wordt gebruikt om benzine te maken van ruwe olie.
Opnieuw zien we de consument als sluitpost van de industrie.
Mike