Een dieet dat bestaat uit 75% vetten, is dat verstandig en gezond?

Hey Koen, dat is niet Chriss Kresser die schrijft in de link die jij neer zet

http://chriskresser.com/is-a-low-carb-diet-ruining-your-health

This is a guest post by Laura Schoenfeld

About Laura: Laura uses her knowledge of traditional and biologically appropriate diets to improve her clients’ health. Growing up with a family that practices Weston A. Price principles of nutrition, she understands the foods and cooking practices that make up a nutrient dense diet.

With her strong educational background in biochemistry, clinical nutrition, and research translation, she blends current scientific evidence with traditional food practices to help her clients determine their ideal diet.

Mike, dus het komt niet perse alleen uit de paleo hoek, deze dame is opgegroeid met weston price.

Waarom publiceert ze dit dan op de site van Kesser en niet die van de WAPF? Ik zal je zeggen waarom: de WAPF ondersteunt dit standpunt over vezels niet.

Mike

We hebben GEEN apen als voorouders, Koen. Chimpansees zijn qua DNA voor 98% gelijk aan mensen en ze lijken op ons, dus het moet wel kloppen, nietwaar? Niet waar. Ons bloed bevat 0,9% mineraalzouten, waarvan de samenstelling voor 98% overeenkomt met de zee. Maar we lijken niet op de zee. Hemoglobine komt voor 98% overeen met chlorofyl (bladgroen). Maar we lijken niet op planten.

Dus zeg het maar: komen we van apen, zeewater of planten? Alleen maar omdat we lijken op primaten, betekent nog niet dat we dit zijn. En als wij een verbeterd ontwerp zijn, waarom zijn apen dan niet uitgestorven? We hebben nu ook betere auto's dan T-Fords, die zie je ook niet meer rondrijden.

De mens is een UNIEKE SOORT die alle informatie uit voorgaande evolutionaire stadia in zich meedraagt, van dieren tot planten tot eencelligen. Alle vergelijkingen met dieren gaan dan ook nooit volledig op. Daar zit ook jouw denkfout, door ervan uit te gaan dat het bij ons net zo werkt als bij plantenetende dieren.

Tijd om eens de volgende artikelen te gaan lezen:

http://www.mikedonkers.com/de-mens-is-geen-dier/
http://www.mikedonkers.com/wetenschap-het-weten-op-de-schap/

Mike

Koen, zou ik je email mogen?
Ik ken je genoemde klachten ook wel, en ben wel benieuwd wat je eventueel adviseren zou.

Met dit wil ik verder niemand gelijk of ongelijk geven is deze discussie maar als jou bevinding je verholpen heeft van klachten door al dan niet niet optimale spijsvertering hoor ik je advies graag aan.

Mijn spijsvertering is ieder geval ook niet optimaal, dus eerst maar zien te voeden op een manier dat het lichaam er het meest aan heeft/ het best kent.

Ik denk niet dat Koen ervan uit gaat dat alles hetzelfde werkt bij het dier als ook bij de mens(of deze nu wel of niet tot de diersoort behoort). Volgens mij gaat hij uit van zijn eigen ervaring en die van vele anderen. Vezels brachten in ieder geval een verbetering.
Maar , is het nu zo dat dit gebeurd door de vermeende werking van vezels of door iets anders?
Ik draai het even om. Er zijn nogal wat mensen die gedwongen een ketogeen dieet moeten volgen. Dat maakt ze geschikt voor een langdurige 95 of meer jaren) studie naar de evt. negatieve werking van zo'n dieet. het blijkt dat ze goed gedijen op dit dieet.
Wanneer deze specifieke dwang tot een ketogeen dieet dus niet aanwezig is blijkt ook dat men gezond kan blijven binnen een bandbreedte mbt macro's. En dus bestaat er een mogelijkheid om deze aan te passen op de individuele situatie. Een situatie die wel degelijk te herleiden is tot niet optimaal functioneren van de stofwisseling maar welke niet in verhouding staat tot de gezondheidsproblemen die de mensen hebben die verplicht op een ketogeen dieet zijn.
Het meest belangrijke in de voedingskeuze is nog steeds......goede producten. Verder een gezonde leefstijl erop nahouden en laat het lichaam z'n werk doen.
ad

Simon-G, bedankt voor de tip! Misschien eens lezen wat zij te melden heeft.
Mike, rustig aan. Het was bedoeld als grap.
Maarten, liever niet. Maar ik houd met plezier discussies in een nieuwe post.

Ad, inderdaad. De vogels op de Galapagoseilanden waar Darwin zijn evolutietheorie op baseerde, lijken in veel opzichten op elkaar. Ze zijn aan de hand van voedingspatroon per eiland anders geëvolueerd. Wij mensen zijn zeer waarschijnlijk door het eten van energiedicht voedsel als vlees en tijgernoten (zie Richard Nikoley) intelligenter geworden dan onze voorouders. Dus het is niet alleen logisch dat wij anders eten dan de gemeenschappelijke voorouder van chimpansees en ons, dieet is zeer waarschijnlijk de drijvende kracht geweest van de afsplitsing. Dus nee, wat chimpansees eten is geen argument voor wat wij zouden moeten eten. Wat mensen in vroeger tijden (en tegenwoordig in geïsoleerde culturen) eten, is een argument voor wat wij zouden moeten eten. En als zelfs de Inuit, in hun barre omstandigheden waar weinig planten groeien, meer koolhydraten eten dan hier wordt voorgesteld, dan is er wat mij betreft weinig reden om ze in zo'n heftige mate te beperken.

Chimpansees zijn NIET onze voorouders! We zijn een aparte soort. Zeg me na: WE ZIJN EEN APARTE SOORT!

Mike

Komkommers en aubergine hebben een gemeenschappelijke voorouder, laten we hem de "oer-nachtschade" noemen. Het zijn nu aparte soorten, maar miljoenen jaren geleden bestonden ze nog niet in hun huidige vorm. Ik zei precies hetzelfde over mensen en chimpansees. We zijn nu verschillende soorten. 5 miljoen jaar geleden bestonden we beide niet, maar onze gedeelde gemeenschappelijke voorouder. En door toevallige mutaties en andere eetpatronen zijn wij en chimpansees na al die tijd andere soorten geworden. Dat heb ik nooit ontkend, ik heb het gehad over een gemeenschappelijke voorouder. Er is nooit een chimp in een mens geëvolueerd. Of weerspreek je evolutie in zijn geheel, dat je me hierop aanvalt?
Dat is zó 1859.

Het is eerder bijzonder 2015 om die flauwekul die ons nu ruim 150 jaar wordt wijsgemaakt te weerspreken. Darwin was een zware racist, die aanvankelijk beweerde dat ZWARTE MENSEN van apen afstamden en dat wij blanken het stadium van deze 'beestmensen uit het oerwoud' allang waren ontstegen. Om die reden werden zwarten zelfs tot na het begin van de vorige eeuw nog tentoongesteld in kooien samen met apen.

Later werd dat bijgesteld tot 'alle mensen stammen af van apen'. Toen ook dit niet houdbaar bleek te zijn, gooide men het op 'apen en mensen hebben een gezamenlijke voorouder'. En hoe mag die 'voorouder' er dan uit hebben gezien? Zijn hier fossielen van? Ben benieuwd, want anders kun je wel van alles beweren en stellen dat ik niet van deze tijd ben, maar jij bent toch van de empirische wetenschap? Bewijs het maar!

Mike

Ik weet niet genoeg van evolutie om dit te kunnen beantwoorden. Ik weet nog net dat Homo erectus onze voorganger was, en iets verder terug Homo habilis. Voor de gemeenschappelijke voorouder moet je nog heel wat verder terug.

Jij aapt klakkeloos deze aanname na, om maar eens een passende uitdrukking te gebruiken. Ik hoef dit niet voor je na te trekken, moet je zelf doen.

Mike

Conclusie: de mens is geen dier, maar een aparte, unieke soort en hoeft geen onverteerbare en belastende plantenvezels te eten.

Tenzij je nog op de proppen komt met Homo Primatus, of zoiets.

Mike

Prima artikel Meuzik, wat de massa makkelijker slikt dan wat de "enge alternatieve" wereld al tijden zegt.

Goh, ik denk dat dat boek: "Weet qat je eet" een heel goed boek is. Heeft iemand dit boek al en er een mening over?

Bedoel je het boek van Daan de Wit? Daar ben ik persoonlijk bij betrokken geweest, dus idd een prima boek!

Mike

Heb het boek van Daan de Wit bijna uit. Leest als een roman, prettig en verhelderend geschreven. Erg mooi boek ook om uit te lenen aan mensen die open staan voor de info. Ik zie het als een mooie compilatie van Weston Price, Barry Grooves en Ramiel Nagel.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan