Alleen de dood heft dat op. Dan worden we een met het Al, een met GOD, maar met eigen bewustzijnsniveau.
De communicatie de mediums hebben met overleden dierbaren laat zien dat je je unieke persoonlijkheid behoudt, ook aan de andere kant. Dit zou betekenen dat je je dus zelfs als je overgaat je ego niet kwijtraakt, het verbindt zich slechts met het Al. Mensen met bijnadoodervaringen praten over een eindeloos bewustzijn, zie ook de titel van het boek van Pim van Lommel. Vrije wil bestaat echter ook daar, zoals de film When Dreams May Come laat zien (gebaseerd op verhalen van mensen met BDE's). Je kunt ook dan nog kiezen voor de hemel of hel en behoudt dus je vrije wil. Ik denk dat zodra energie een unieke trilling meekrijgt van de Schepper je deze unieke trilling zowel als in materiele als in immateriele staat met je mee blijft dragen.
Dit is een van de redenen dat ik niet zo voor meditatie en mindfulness ben. Misschien is mijn opvatting onjuist. Ik vind echter dat in heel veel van die settings en daarmee ook veel New Age sttings, het gaat om het afleggen van het Ego. Het oplossen van het Ego. Dit kan niet werken op aarde, omdat aards betekent dat we Ego hebben. Alleen de dood heft dat op. Dan worden we een met het Al, een met GOD, maar met eigen bewustzijnsniveau.
Dat wat zo gepropageerd wordt door mindfulness etc. is, vind ik, een ophouden van het Ego en daarmee een stoppen van bewustzijnsontwikkeling en het nemen van verantwoording.
Dan is men dus bezig zijn persoonlijkheid af te leggen en staat meer open voor de boodschap van de New Age.
Dit kan de verkeerde kant op gaan als men niet al zijn persoonlijkheid ‘goed’ gevormd heeft.
Je formuleert het zo dat New Age-tactieken nog wel zouden kunnen werken, mits men reeds zover gevorderd is dat de persoonlijkheid in balans is. Dat is jammer, want hiermee doe je woorden daarvoor teniet, waarin je heel duidelijk stelt dat het ontlopen van persoonlijke verantwoordelijkheid en de totale ontkenning van het ego (en dus het Zelf) juist remmend werkt op elke vorm van persoonlijke groei. Hierdoor is de gewenste persoonlijke dus nooit te bereiken, het werkt als een rem op je ontwikkeling en evolutie en houdt je juist vast in je ego. Dit is ook wat Joost zegt in reactie op jouw woorden:
De meeste new age mensen die ik ken zitten juist in hun ego en hebben zich een zweverig karakter aangemeten, met het idee dat ze alleen goed doen en hun ego verworpen hebben. Maar het is juist hun ego dat hen in de maling houdt.
Precies dat, de spijker op z'n kop! Die mensen die heel erg bezig zijn met 'spiritualiteit' zijn zelf vaak het minst spiritueel en ze vallen in alle New Age-valkuilen die er maar bestaan. Het zijn angstige en boze mensen die vaak snel op hun teentjes getrapt zijn. Hier is maar 1 woord voor: ego. Hun ego neemt hen zeker in de maling, want het vertelt hen dat zij meer 'verlicht' zijn dan anderen. Spiritualiteit mag je nooit verzilveren, want dan heb je het niet begrepen. Nederigheid en dienstbaarheid is waar het om draait, de wereld draait niet om jou.
Mensen zoeken hun waarheid in religie, in New Age in politiek in filosofie, in …. Dat mag, dat is het schaven aan het Ego. Maar begrijp dat men de waarheid daar niet vindt. de waarheid ligt in de echte Goddelijke boodschap van ‘eer het leven’.
Precies. Leven i.p.v. overleven. De powers-that-be houden ons graag in overlevingsstand want dan treedt er een oermechanisme van zelfbescherming op, waardoor we noodgedwongen alleen met onszelf bezig zijn en geen/onvoldoende verbinding zoeken met onze medemens. Alleen door deze afscheiding van onszelf, onze Hogere Macht en van elkaar zijn we manipuleerbaar en kunnen we tot willoze slaven van het Kwaad gemaakt worden, omdat we in ons ego worden vastgehouden. Het ego is wat tussen ons en onze Hogere Macht staat. EGO = Edging God Out.
Zijn al die andere mensen met andere meningen slecht? Nee, ze zijn ook een deel van het geheel, met hun Ego. Alleen dit Ego draagt niet bij aan de boodschap van GOD, ze moeten dus nog bewuster worden. Dat is in de huidige wereld een moeilijke taak, we worden in een hypnosetoestand gebracht en het is maar moeilijk om daaruit te ontwaken.
Exact. Leer vanuit liefde te kijken naar de verdwaalde medemens. Het gedrag van deze mensen is een SYMPTOOM, een symptoom van despiritualisatie. De powers-that-be zijn als de dood voor het meest krachtige wat de mensheid altijd al heeft gekarakteriseerd: vereniging door middel van spiritualiteit. Daarom zijn ze ook zo fel gekant tegen het christendom, van alle georganiseerde religies verreweg DE MEEST VERLICHTE.
Men krijgt echter de mogelijkheden meer dan eens aangereikt, men moet slechts happen. maar happen betekent inzien, denken, beschouwen, verantwoording nemen, durven, springen, anders zijn dan de rest. Dat is nogal wat. We vragen nogal wat van de anderen die nog niet zover zijn. Wij hebben goed praten, zijn er jaren lang op voorbereid, is niet van vandaag op morgen gegaan, we zijn niet voor de poorten van de hel gezet. Spring nu nog maar eens, dat is heel gevaarlijk.
Ikzelf heb meerdere malen in mijn leven inzichten gekregen die mij in deze richting wezen. Wat er echter tussen mij en mijn Hogere Macht zat was alcohol. Dat was echter eveneens een symptoom, de werkelijke ziekte waar ik aan leed was egoisme. Ook ik verzilverde spiritualiteit en voelde me daardoor verheven boven anderen. Hoe meer ik dronk, hoe meer dit gevoel zich meester van mij maakte. Morgen ga ik met mijn AA-sponsor stap 3 doen: mijn wil en mijn leven overgeven aan mijn Hogere Macht. Dit is dus een beslissing VOOR HET LEVEN, ik ben er klaar voor en heb er zin in. Nu jij nog, Dorothe!
Mike