Ik heb vaker te maken gehad met zgn. 'realisten' als ssrdam. Wat al deze 'realisten' met elkaar gemeen hebben is dat ze de huidige realiteit niet willen opgeven. Ze hebben hun identiteit teveel verbonden aan de oude realiteit en dus zullen ze speculatie op basis van hoop en vertrouwen in een nieuwe realiteit die er nog niet is bij voorkeur met wantrouwen en cynisme bekijken. Voor hen is een slechte oude vriend beter dan het avontuur aan durven gaan en nieuwe, betere vrienden maken. En dus verdedigen ze die oude vriend en uiten ze zich 'kritisch' naar de potentiele nieuwe, echte vrienden.
Hun ego maskeert op sluwe wijze deze hang naar de duisternis door de schijn van objectiviteit en neutraliteit op te houden. Steevast zeggen deze 'realisten': ik bekijk het verhaal van twee kanten. Of: ik zie hiervoor geen/onvoldoende bewijs. Of: ik moet het allemaal nog maar zien. Voor hen is 'realistisch' wat ze kennen, ook al deugt het niet. Ze zijn 'kritisch' op wat ze niet kennen en eerlijk gezegd vrezen ze ook het onbekende. Het zijn geen avonturiers, ze durven niet in het diepe te springen.
In deze spirituele strijd zal hun identificatie met de duisternis en hun wantrouwen naar het licht hen nog zeer ernstig gaan opbreken. En er lijkt wel geen man die hen hier van af kan brengen, want hun sluwe ego houdt de schijn van objectiviteit op. Als je voorbij dat zelfgecreerde personage kijkt zie je dat ze net iets vaker 'kritisch' zijn op het onbekende en hun gebrek aan kritiek op het bekende maskeren met de term 'realistisch'. Zo houden ze zichzelf voor de gek en proberen ze hetzelfde met ons te doen.
Mijn stelligheid werkt als een lap op een rode stier, deze moeten en zullen ze aanvallen en bekritiseren. Maar ik heb nieuws voor eenieder die de onbedwingbare drang voelt om zich met mij bezig te houden i.p.v. met zichzelf: de wereld is door een spirituele vernauwing aan het gaan die uitkomt op een binaire keus tussen donker of licht, al die veilige 'nuances' die deze types zo graag aanhangen vallen razendsnel weg.
Ik heb het vaker gezegd: werk aan jezelf nu het nog kan, leer je eigen egovalkuilen doorzien. Ik heb zelfs aangeboden wie dit maar wil hiermee te helpen. Tot nu toe is dat er maar 1 en we zijn hiermee gisteren begonnen. Prima, ik hoef ook geen score bij te houden, maar het valt me op hoeveel angst er nog leeft onder forumleden. Maar goed, het is wat het is.
Mike