Andere heb ik nog een oom die zeer bijbels gericht is en echt alles weet .... Gr Assie
Ben benieuwd naar deze man, als ik dit zo lees.
Binc:
Ik denk dat ik Mike zijn bericht wel begrijp hoor. Ik ervaar dit ook zo. Als je deze instelling hebt dan voel je altijd een bepaald soort drang om mensen bereidwillig te zijn. Soms tot ver over de eigen grens zelfs.
De vraag is denk ik niet wat er met de persoon zelf gebeurd als ie ouder word maar met wat er achter blijft en op welke manier men hieraan heeft mee gewerkt in positieve zin. Tenminste, zo denk ik het te begrijpen.
Mike, je beschrijft hoe je je hebt overgegeven aan je Hogere Macht. Ik lees in je herschreven AA-stappen dat dat diep gaat.
Het is bepaald geen kattepis, als je je hardop overgeeft, met woorden uitspreekt, aan je Hogere Macht, en daarbij je eigen hart doorzoekt en alles voor Hem neerlegt.
Ook om te vragen of Hij het wil wegnemen. Wat ook heel mooi is, is dat het zich ook uitstrekt naar de medemens bij wie je wat moet goedmaken.
Je beaamt het bericht van Binc. En daarmee begrijp ik ( corrigeer me maar als ik het verkeerd heb ) dat je je leven hier op aarde in dienst stelt van je Hogere Macht,
en dat je probeert zijn wil te leren kennen en te doen.
Maar: dat het ook stopt bij het einde van je leven. Dan heb je spiritueel geleefd, en een goede steen bijgedragen aan het opbouwen van een christelijke samenleving na de ineenstorting. Klopt het zo?
Ik heb ook beschreven, zij het summier, dat ik mijn leven heb overgegeven aan mijn Hogere Macht.
Wat jij herkende als stap 4-7 van de AA.
Maar dit lijkt mij dan zo ongeveer de enige gelijkenis. Want er is zoveel meer!
Want ik heb destijds aan God (zo noem ik de Hogere Macht voor nu) mijn gebreken genoemd, mijn verkeerde daden,
liefdeloosheid, egoisme, eigenbelang, en ga zo maar door, en het Hem voorgelegd.
En gevraagd of Hij het van me wilde wegnemen. Want ik had er last van, en mijn omgeving nog meer.
Maar.. niet alleen dat, nee, het was tot Gods on-eer! Ik miste tot dan mijn doel, en dat is voor Hem te kunnen leven.
Hij had mij een heleboel te vergeven, en dat, je raadt het wel, kan alleen doordat Yeshua de straf hiervoor ontvangen heeft.
En door dit op mijzelf toe te passen, en toe te geven dat ik dit offer ook nodig had voor mijn leven, ontving ik vergeving.
Kon Hij mij alles kwijtschelden. En is het proces van heling, reinmaking, en groei aangevangen.
Dit onderdeel toepassen is eigenlijk nog wel de moeilijkste stap, het gaat nog dieper dan de AA-stappen. Van mijn ego afstappen. Hem mijn wil, verlangens etc in handen geven. Een nieuwe mens aan doen.
Maar je krijgt zoveel rijkdom in retour.
Dit onderdeel mis ik bij de AA, hoewel ik het ook begrijp, omdat het gaat om de Hogere Macht ‘ zoals jij Hem begrijpt’.
Maar dit onderdeel voegt zo ontzettend veel toe. Hier is nog meer:
Je hebt ook uitzicht op Hemels eeuwig leven. Niet alleen in het leven hier mag je dagelijks vragen wat Zijn wil is en die uitvoeren.
Maar alles wat je zult gaan doen in Zijn Naam, heeft eeuwigheidswaarde.
En heeft een beloning. Je vergaart als het ware een schat in de hemel.
Je naam wordt geschreven in het Boek des Levens.
God is eeuwig, en iedere ziel die Hij geboren laat worden, leeft eeuwig. Maar niet automatisch bij Hem. Daar is de vernieuwing door Zijn offer voor nodig.
Je hebt je aan een Hogere Macht overgegeven, maar weet je nu wel aan Wie je je hebt overgegeven?
Wil je niet je Hogere Macht kennen zoals Hij is? Lees, want je hebt de geestelijke waarheid in je boekenkast.
Over Armor of God en de geestelijke wapenrusting uit Efeze 6.
Een onderdeel van deze wapenrusting is het zwaard des Geestes, hetwelk is…… Gods Woord.
Een onderdeel notabene!
Je hebt het in huis, open het, lees het, want het leidt je in alle waarheid.