Even voorstellen en adviezen gevraagd: tomain

Elke dag een nieuwe pot Sole? Dat is helemaal niet nodig! Gewoon 1/3e eltisch zeezout en 2/3e water met elkaar vermengen in een glazen pot en hier 2 maal per dag een THEElepel van oplossen in een glas water en opdrinken. De Sole na gebruik opbergen in de koelkast of buiten de koelkast op een koele, donkere plek. Je kunt met 1 pot maandenlang doen!

Tomain, ik merk dat je er slecht aan toe bent. Niet alleen vanwege de klachten die je beschrijft maar vanwege de chaos en verwarring in je posts. Je hersenen functioneren niet goed. Niet bedoeld als een belediging maar als een constatering! Ik merk ook dat hoe minder goed de hersenen functioneren hoe afhankelijker mensen zich opstellen en hoe minder zelfdenkend ze zijn. Deze quote van Charles Walters zegt alles:

Als het vreemd lijkt dat zo weinig mensen voor zichzelf lijken te denken, dan komt dat omdat het voedsel dat ze eten niet de voedingsstoffen bevat die dit mogelijk maken.

Je hebt heel duidelijk een 'vertel-mij-wat-te-doen'-houding over je. Het is mijn ervaring dat met elke vraag die ik dan beantwoord ik vastzit aan tien nieuwe vragen en deze vragen houden nooit op. Totdat ik besef dat ik leeggezogen word met al mijn hulpbehoevendheid en vastgezogen ben in een slachtoffer-redder-dynamiek. Door ervaring wijs geworden doe ik hier niet aan mee. Er staat hier genoeg informatie en je krijgt al goede antwoorden van anderen waarmee je allang een begin had kunnen maken. Zo moeilijk is het allemaal niet, je doet net of het 'rocket science' is. Voorbeeldje: de link naar die detoxkuur van Tine van der Maas staat in de een na laatste post van Lievergezond, met nog tig andere links.

Ik heb een keer een vraag gekregen van een vrouw n.a.v. een artikel op keltischzeezout.com. Ik schreef daarin: "Tot nu toe heb ik het gehad over het behandelen van bodem en plant in een buitenomgeving." Waarop zij vraagt: "Mist er misschien een stuk tekst daarvoor? Ik zie op de pagina nl. geen beschrijving over hoe de bodem en plant in een buitenomgeving te behandelen en dat wil ik nou net weten!" Met daarna meteen een rits vragen die allemaal beantwoord werden in het artikel! Ik antwoordde: "Ik weet niet wat je mist. De drie alinea's ervoor gaan over toepassingen van zeemineralen in een buitenomgeving." Maar deze mevrouw zag het allemaal niet. Terwijl het er klip en klaar stond! Dan haak ik op een gegeven moment af. Of je leert goed lezen, of je gaat maar een potje punniken of zo. Je kunt mij een hoop verwijten, maar gebrek aan duidelijkheid hoort daar niet bij!

Dit zijn allemaal mensen wier hersenen niet goed functioneren. Lievergezond is meer dan duidelijk geweest. Ik ook. Nu is het aan jou. Niet vragen, maar gewoon doen!

Ik wil wel dit kwijt over je klachten:

- Je hebt ernstige spijsverteringsklachten, waaronder candida (vandaar de gasvorming), maar zeer waarschijnlijk ook een verzwakte nier-, lever-, galblaas- en alvleesklierfunctie.

- Je hebt een ernstig verstoorde bloedsuikerspiegel.

- Je hebt een ernstig verstoorde hormoonspiegel. In ieder geval heb je schildklierklachten (gezien je verstoorde hersenfunctie), maar naar alle waarschijnlijkheid ook bijnierproblematiek.

Ik raad je aan naar een natuurarts te gaan die je natuurlijke schildkliermedicatie kan voorschrijven. De lever is wel degelijk te reinigen zonder galblaas. Koop het boek De ongelooflijke lever- en galblaaszuivering van Andreas Moritz en doe zijn protocol zo vaak als nodig is. Waterstofperoxide helpt inderdaad tegen ontstekingen maar je kunt een verheviging van ontstekingen ervaren omdat je lichaam beter in staat is warmtemechanismen te produceren. Ook kunnen latente ontstekingen alsnog actief worden. Je moet mega, mega, mega ontgiften, zoveel is mij wel duidelijk!

Het belangrijkste is dat je uit de passiviteit en in actie komt. De tijd van afwachten is voorbij!

Mike

Tomain: nog een correctie: hierboven zeg ik gepasteuriseerde appelazijn, maar beter is juist de ONgepasteuriseerde appelazijn!

Beste Mike, Bedankt voor je welgemeende reactie maar merkte behoorlijk wat irritatie bij je. Sorry dat is echt niet mijn bedoeling. Ik ben al 2 weken bezig om dingen uit te pluizen en alles om een rijtje te zetten. Aleen het is allemaal nieuw voor me en ik ben ook net naar een lezing van je geweest.

Ik ben niet het type die alles maar aankijkt en klakkeloos adviezen vraag. Ik ben juist iemand die het tegenovergestelde is. Maar sorry. Ik denk dat ik door mijn slechte gezondheid zo reageer.....waar je misschien gelijk in heb.Maar ik ben o zo blij dat ik eindelijke een forum heb gevonden over voeding etc.

Nou moet ik het nog zelf doen...en dar heb je helemaal gelijk in. De tijd van afwachten is voorbij.... maar 1 ding wil ik nog wel kwijt op je lezing gaf je aan dat je ook in zo,n fase heb gezeten dus hopelijk herken je mijn wanhopigheid. Ik hoop in de toekomst dat ik ook mensen kan adviseren i.p.v. leeg zuigen wat echt mijn bedoeling niet is en ik hoop wel Mike, lievergezond, cornelia, Dirtsa en Dia dat ik echt a.u.b toch nog om wat adviezen mogen vragen zoals ik al zei ik ben harstikke nieuw in voedingsland en IK GA ERVOOR...ik hou jullie op de hoogte Thankx Tomain

Tomain, laat je gewoon soms flink de waarheid zeggen. Jij bent echt niet de enige die dit overkomt, koester dit, want dat betekent dat mensen jou de moeite waard vinden. Niet alleen met tips en het beantwoorden van vragen, maar ook door jou een spiegel voor te houden.

En je mag uiteraard vragen blijven stellen, ervaringen delen. Graag zelfs, want wij kunnen ook weer leren van jou hoor.

Probeer niet alles in 1 keer te begrijpen en te omvatten. Maar begin stapje voor stapje.

Lees regelmatig je eigen topic nog eens door, en pak iedere keer iets waar je wat mee gaat doen.

Heel veel succes.

Tomain,

Dit was even een wake-up call. Natuurlijk willen we je helpen, maar je moet wel goed doorlezen wat anderen schrijven om jou te helpen en niet alleen maar vragen, vragen, vragen, want dan ga je inderdaad te veel nemen en te weinig teruggeven. Wat jij ons terug kunt geven is vooruitgang, dan hebben wij ons doel bereikt! Ik was niet geirriteerd, ik heb alleen nogal een directe, confronterende stijl. Jij mag zeker nog om advies blijven vragen, maar denk vooral zelf ook mee!

Mike

Was ook even nodig Dirtsa en Mike die wake up call.en ik moet het toch zelf doen. De tijd van afwachen is voorbij Mike en zelfverantwoordelijke zelfbepaling. Ik moet het zelf doen vanavond nu echt definitief een goed plan gemaakt om stap voor stap te beginnen en bestellingen gedaan.

Morgen eetschema verder maken en boos op zelf worden.

Thanks

Zo ik ben toch maar heel rustig met fase 1 van Gaps begonnen en voorichtig bovenstaande adviezen aan het gebruiken de Sole en appelazijn. En alle andere spullen besteld ,maar ik merk wel dat mijn lichaam behoorlijk moeite heb met fase 1 doordat ik behoorlijk last heb van hypoglycemie. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik weet dat ik natuurlijk iets meer de kh rijke groenten kan ophogen maar dat mag niet echt in fase 1 iemand nog ideeen.. Verder nog eenvraagje voor de appelazijn hoe kan je dit rustig opbouwen om toch profijt te hebben van de dosis in combinatie met Sole. Ik kreeg al direct pijn in mijn maag.

En Mike ik wil nog even terug komenop mijn schildklierfunctie die is laatst getest en die was goed. Kan het zijn dat hij toch op een laag pitje staat en kan ik dan zomaar schildkliermedicijnen nemen ?

Thanks Dirtsa

Met full gaps bedoel je mee alles wat je in gaps 4 mag en hoeveel weken hou je dat dan aan voordat je weer terug gaat naar fase 1.

Nog even een vraagje over die appelazijn is het beter om die los te gebruiken dus niet in combi met Sole Hoeveel mag je van die appelazijn in het water doen. Ik gebruik nu 2 theelepels op een glas water.

Voor GAPS-vragen ben je denk ik het best af bij Gerrit.

2 theelepels appelazijn komt neer op 1 eetlepel. Dat is in het algemeen de juiste dosering. Maar als dit te heftig voor je is op dit moment, laat je dan niet leiden door wat ik of anderen zeggen, maar door wat je lichaam je vertelt. Als momenteel 2 theelepels teveel is, ga dan terug naar 1 theelepel en kijk wat er dan gebeurt.

Wat betreft die zgn. 'normale' schildklierfunctie, die ken ik zo onderhand wel. Refentiewaarden zijn niet hetzelfde als optimale waarden. Daarnaast test men niet de schildklier maar de hypofyse (TSH wordt geproduceerd door de hypofyse). Je vrije T3-waarden zouden getest moeten worden, m.a.w. in hoeverre zijn je lever en darmen in staat om T4 om te zetten in T3? Wedden dat er dan een heel andere uitslag uitkomt? Je moet een jou gunstig gezinde natuurarts vragen dit voor je te laten testen. Ik beveel altijd Ron Velthuis aan: http://www.natuurarts-praktijk-zutphen.nl/.

Mike

Appelazijn......... :x

Ik kan best wat hebben dacht ik, en ik heb het geprobeerd want het zou goed zijn op de nuchtere maag........maar ik vind het zooooooooo vies!! :twisted:

Een halve theelepel in een glas, dat gaat nog net, maar als ik meer probeer komt m'n hele lichaam in opstand.

Dus ik ben er maar mee gestopt :oops:

Ik doe altijd een lepeltje honing samen met de appelazijn in een glas water(en H202 en sole) Misschien kun je dit proberen?

GAPS FORUM EN VRAGEN AAN GERRIT

Tja dank je voor de tips. Ik ben nu de applazijn iets langzamer aan het opbouwen. Klopt het dat je in het begin veel maagzuur er van krijgt. Ik heb nog even een vraagje. Ik zat gisteren nog even op de gaps site, maar kan me herinneren dat er vroeger altijd een forum was. Nu kan je allen via contact maar ik kan niet inloggen. Hoe kan je het beste Gerrit bereiken via dit forum of via het gapssite, maar hoe. Kan me voorstellen dat gapsers in het begin toch wat startvragen hebben.

Verder nog een vraagje voor mensen die klysma,s gebruiken kan je deze zomaar gebruiken en welke geven jullie de voorkeur. Ik heb vaak het idee dat mijn ontlasting ergens blijft hangen raar gezegd en dan veel gassen heb. Ik voel het zelfs in ijn schouders dan. Dus klysma,s om toch die ontlasting kwijt te raken lijkt me ideaal

Tomain, ik mocht van mijn natuurarts een lauw water klysma doen. Dat was geen enkel probleem. Het lijkt me niet verkeerd om dat te doen om je lichaam tijdelijk te ondersteunen.

Het GAPS forum is inderdaad gesloten en de mensen die er berichtjes plaatsten zitten nu bijna allemaal hier. En Gerrit zelf ook inderdaad. Even afwachten maar. Anders kun je misschien zijn email-adres wel krijgen via Mike.

Nog over die appelazijn... ik zelf heb er nooit klachten van gekregen en ik vind het zelfs wel lekker! Ik heb begrepen dat last hebben van maagzuur niet komt van de maag, maar meer vanuit de darm.

Toch nog wat vragen (Gerrit of andere mensen die al lange tijd met Gaps bezig zijn)

Vandaag toch maar weer de engelse site van Gaps door gespit. En zit toch met wat vragen.

Allereerst adviseert zei Biokult maar kan het ook een goedkopere vervanger zijn opties voor een andere probiotica. Ik zat te denken om te starten met prosymbioflor of is dit geen optie..misschien mensen nog andere ideeen.

Verder merk ik dat ik zo dizzy blijft logisch want mijn lichaam zit vol gifstoffen.

Nou heb ik het klysmasetje al besteld maar lees ook op dit forum over de OXY powder Wel erg duur dus misschien ook een goedkopere versie hiervan. Misschien een combi of wordt dit teveel...ik zie me namelijk niet elke dag een klysma bij mezelf doen in de ochtend, meer om praktisch redenen. Kinderen naar school, 1 chronisch ziek kind met behoorlijke astma...werk..etc. Maakt het uit wanneer je dit doet kan het ook in de avond. Tuurlijk mike en lievergezond wil ik ook die andere manier gaan ontgiften maar ik ben zo bang dat mijn lever en alvleesklier met al die veranderingen teveel op gaan spelen dus wil het rustig opbouwen dus eerst klyssma HD en daarna lever en gal.

Verder wordt er ook aan gegeven om gefermenteerde groente of melk bij het eten te nemen mag dat ook gewoon zuurkoolsap zijn (gekocht) totdat ik zelf misschien in staat ben om zuurkool zelf te maken misschien ng andere opties.

En ik had even een belangrijke vraag voor Gerrit. Ik wil beginnen met yoghurt te maken ik heb zelf een yoghurt machine, maar waar kan ik ergens anders dan voorheen SC dieet de Yoghurt Starter bestellen of kan het ook zonder........

Verder merk ik dat ik erg moeilijk zonder koolhydraten kan. Ik heb zo een hoofdpijn gehad en schommel behoorlij met mijn suiker dan. Welk koolhydraat kan ik dan toch het beste toevoegen omdat gevoel kwijt te raken.En ook om een goede snack te nemen voordat ik ga slapen zodat ik geen last heb van die hypoglycemie s, nachts.

Verder gaat de sole en appelazijn (eindelijk goede kunnen krijgen) goed en gebruik dit zonder problemen.

Ik hoop dat jullie weer van die welgemeende en uit ervaring goede adviezen hebben Thanxs alvast

Ik krijg het idee dat je erg veel en veel te snel wilt gaan. Maar dat is mijn gevoel hoor.

Kijk eerst eens een poosje aan hoe jou lichaam het gaat doen op het gapsdieet, ga je eerst full gaps? Dan heb je volgens mij eerst nog genoeg koolhydraten, en bouw eerst maar eens de vetten langzamerhand op.

Op deze manier wordt het volgens mij erg moeilijk om met je lichaam in gesprek te komen.

Je kunt de klysma ook eerst 1 of 2 keer per week doen hoor. Mij kost het amper 10 minuten, maar ik gebruik de klysma puur zodat de ontlasting los komt, gewoon het laatste zetje. Dus niet rein iging van hele darm.

Nee Dirts, Ik ben het niet allemaal tegelijk aan het doen hoor. Ik ben me steeds meer aan het verdiepen. Nog even over die koolhydraten met full gaps krijg je toch ook bijna geen koolhydraten binnen of bedoel jij de groenten als koolhydraten.

Ik heb zo een dizzy gevoel...ik raak het niet kwijt. Misschien kan je aan geven welek koolhydaten jij bedoelt. Ik ga volgende week beginnen met notenbrood, maar kon nergens notenmeel krijgen althans niet bij mij in de buurt woon in de buurt van V,daal ga meestal naar de reform in Zeist. Nog goede tips voor goed wild vlees. Ik ben al verschillende sites tegen gekomen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan