Even voorstellen en adviezen gevraagd: tomain

www.boergondisch.nl

Ik heb geen ervaring met gaps, ik heb er alleen maar dingen uitgepikt. De heerlijke bouillon bijvoorbeeld, de yoghurt, zelf zuurkool maken.

Ik denk dat Mike beter tips kan geven voor de koolhydraten, ik weet wel dat je niet de koolhydraten ineens drastisch moet minderen. Ivm de bjnieren.

Dus eerst de vetten ophogen en langzamerhand met de kh naar beneden. At je eerst 4 boterhammen, nu nog maar 1. Of vervangen voor glutenvrije pannekoeken bijvoorbeeld.

Quinoa ipv aardappels.

Voor goed vlees: www.wildernisvlees.nl.

Ook ik krijg van het begin af aan het idee dat je te veel te snel wil. Je loopt jezelf daarin voorbij en vuurt niets dan vragen op ons af, waarop je het antwoord vaak zelf al op dit forum kunt vinden. Zo ook de kwestie van de koolhydraten. Op dit forum heb ik herhaaldelijk al de bronnen van koolhydraten genoemd: groenten, zoete aardappelen en glutenvrije granen (rijst, quinoa, gierst, boekweit).

Wat betreft de zuurkool, deze is in een biovariant zelfs bij de AH te koop, dus geen noodzaak voor gepasteuriseerd sap als je levende zuurkool kunt kopen, ook al maak je die niet zelf. Ook deze vraag had je zelf kunnen beantwoorden.

Gerrit adviseert Bio Kult als probiotica. Deze is door Natasha Campbell-McBride ontwikkeld en is niet duur als je deze vergelijkt met bijv. die van Orthica.

Wat betreft de yogurt, deze is zonder yogurtmaker te maken en je kunt andere yogurt als starter gebruiken.

Mike

Quote:
Wat betreft de yogurt, deze is zonder yogurtmaker te maken en je kunt andere yogurt als starter gebruiken.

Dat is dus echt zo: ik heb een yoghurtmachine, maar ik prefereer de yoghurt uit de koelbox! (die dus ook verwarmt, vanwege de isoleerlaag).

Tomain,

Misschien de gouden tip: dit forum heeft een zoekfunctie, dus typ bijv. 'yogurt' (of met een andere spelling, yoghurt) in en kijk naar wat er al over gezegd en geschreven is.

Mike

Zo dacht ik Mike dat ik erg goed bezig was en ik heb de site goed door geworsteld maar ik lees toch echt op de GAPS site dat ik geen granen mag, dus ook geen boekweit , Quinoa aardappels Het stukje van de koolhydraten en adviezen heb ik ook gelezen Mike maar ik kan toch echt geen gaps graan vinden.

Van de discussie heb ik ook gelezen maar er onstond ook een discussie dat de zuurkool niet goed zou zijn omdat er geen goede stoffen bij zou zitten..

Ik doe echt mijn best Mike en ik ga echt niet te snel....zeker niet met mijn gezondheid. Ik heb tot nu toe al je raad opgevolgd en dat van de andere WP, maar ik heb het idee dat ik bij elke vraag moet nadenken of het weer geen stomme vraag is terwijl ik vanmiddag uitvoerig alle vragen heb gelezen op het forum.

Ik ben zo blij met dit forum Mike ik wil echt niet gedemotiveerd raken met dit geweldige forum en goede adviezen.

Mike ik ben zo ziek geweest het afgelopen jaar en wil alles zetten op een rustige manier om weer beter te worden.

Thanks tot nu toe voor jullie geweldige steun....

OK, we zullen een beetje meer geduld met je hebben. Het ligt eraan wat je wil met GAPS. Als je echt 100% GAPS wil volgen dan zijn granen inderdaad uit den boze, ook de glutenvrije. Wat we echter heel vaak zien is dat zonder toevoeging van vaste koolhydraten mensen in de problemen komen. Dit verwacht ik ook bij jou, zodoende dat ik wel de koolhydraten voorstel die ik genoemd heb.

Mike

Met full gaps bedoel je mee alles wat je in gaps 4 mag en hoeveel weken hou je dat dan aan voordat je weer terug gaat naar fase 1.

Gewoon alles eten wat op het boodschappenlijstje staat van GAPS. Dit kan al heftig genoeg zijn voor een lichaam wat behoorlijk ziek is. Bepaalde zaken wel opbouwen, denk aan zelfgemaakte yoghurt, kan heftig goedje zijn als je hiermee start, dus ff opbouwen.

Nog even een vraagje over die appelazijn is het beter om die los te gebruiken dus niet in combi met Sole Hoeveel mag je van die appelazijn in het water doen. Ik gebruik nu 2 theelepels op een glas water.

Bij elke maaltijd 2 eetlepels in glas water, sole erbij geen probleem. Opdrinken met rietje ivm je tanden!

Allereerst adviseert zei Biokult maar kan het ook een goedkopere vervanger zijn opties voor een andere probiotica. Ik zat te denken om te starten met prosymbioflor of is dit geen optie..misschien mensen nog andere ideeen.

Bio-Kult is ontwikkeld door NCM en daarom ook zeker aan te bevelen, niet voor niets heb ik deze naar NL gehaald zodat mensen in NL dit makkelijk en snel kunnen aanschaffen bij mij. Andere merken bevatten vaak niet de juiste stammen en te weinig stammen. Bio-Kult heeft zich bewezen, al jarenlang bij vele duizenden patiënten.

Verder merk ik dat ik zo dizzy blijft logisch want mijn lichaam zit vol gifstoffen.

Er komt nogal wat vrij ja, of dit nu het doodgaan van slechte bacteriën is of van de gifstoffen die ze nog afgeven oid, het is troep wat in je lijf zit, dit gaat er vanzelf uit als je maar voldoende ondersteunt, ook zeker je lever en darmen.

Nou heb ik het klysmasetje al besteld maar lees ook op dit forum over de OXY powder Wel erg duur dus misschien ook een goedkopere versie hiervan. Misschien een combi of wordt dit teveel...ik zie me namelijk niet elke dag een klysma bij mezelf doen in de ochtend, meer om praktisch redenen. Kinderen naar school, 1 chronisch ziek kind met behoorlijke astma...werk..etc. Maakt het uit wanneer je dit doet kan het ook in de avond.

Wil je beter worden of liever niet? :) Dus doe het gewoon in de avond als kids naar bed zijn! Vooral koffieklysma's, neem je lever ook mooi mee qua ontgiften!

Verder wordt er ook aan gegeven om gefermenteerde groente of melk bij het eten te nemen mag dat ook gewoon zuurkoolsap zijn (gekocht) totdat ik zelf misschien in staat ben om zuurkool zelf te maken misschien ng andere opties.

Zuurkoolsap gekocht betere optie, zuurkool van AH is op basis van azijn, die wil je niet. Zuurkoolsap in winkel gepasteuriseerd, maar beter dat dan niets...

En ik had even een belangrijke vraag voor Gerrit. Ik wil beginnen met yoghurt te maken ik heb zelf een yoghurt machine, maar waar kan ik ergens anders dan voorheen SC dieet de Yoghurt Starter bestellen of kan het ook zonder........

Eh...dit kan eventueel ook met Bio-Kult :), Janse heeft hier ervaring mee, je krijgt zo een zeer mooie yoghurt die vol zit met prachtige bacteriën!

Verder merk ik dat ik erg moeilijk zonder koolhydraten kan. Ik heb zo een hoofdpijn gehad en schommel behoorlij met mijn suiker dan. Welk koolhydraat kan ik dan toch het beste toevoegen omdat gevoel kwijt te raken.En ook om een goede snack te nemen voordat ik ga slapen zodat ik geen last heb van die hypoglycemie s, nachts.

Ik zal zo nog even wat roepen over KH, de mythe blijft maar bestaan over GAPS m.b.t KH, zo dadelijk ik losse post meer.

Dank je Mike dat je wat meer geduld met me wil hebben. En voordat ik vragen stel spit eerst altijd het forum door, maar het blijft natuurlijk ingewikkelde stof dat zie je ook aan de discussies onderling.

En super dat speciaal een bepaalde post heeft geopend over GAPS, KH en polysachariden...? Ik heb hier ook al veel over gelezen in de viceuze cirkel over het SC dieet maar merkte zonder die koolhydraten dat mijn lever en darmen echt een opdonder heeft gekregen/ Ik had zovaak problemen met mijn bloedsuiker en viel gigantisch af tot 48 kg. Daarom ben ik het met je eens in de discussieover bepaalde groenten zeker da van zoete bataat.

Momenteel rustig aan het opstarten met full gaps en sole en appelazijn. En liever gezond ik heb vandaag de mariadistel binnengekregen en ga morgen met de thee beginnen of kauwen.....En Mike jij gebruik ook weleens balsamicoazijn i.p.v. appelazijn heb je daar een reden voor?

Verder probeer ik rustig je appelsmoothies op te bouwen en wacht nog even met de hele leverreiniging.

Momenteel heb ik steeds zo een dizzy gevoel in mijn hoofd vooral s, ochtends als ik wakker word ook heb ik meer gal bulten of huidreacties.

Nou thankx iedereen en we gaan weer verder met de zoektocht om deze berg op te klimmen en hopelijk alleen klimmen en niet vallen en hoop mike en anderen dat jullie mij af en toe zekeren....

Hoi Tomain, ik lach je een beetje toe om wat je schrijft over de mariadistel.

Het gestoethaspel van wat nu weer, dat herken ik maar al te goed en elke dag ben ik momenteel ook nieuwe info nog tot me aan het nemen.

Je kunt de mariadistel misschien ook door de koffiemolen halen en in de yoghurt doen?

Of had ik dat al geschreven?

Erop kauwen is misschien het beste voor de opname.

Had ik maar wat meer van jou: jij valt kennelijk af van die bloedsuikerspiegel.

Het zou kunnen dat dat bij mij ook gebeurd is in het begin, en het is helemaal niet leuk zoveel afvallen weet ik uit ervaring.

Ik ben alleen maar aangekomen en ik heb een enorme drekpens op het moment.

Ook niet echt om trots op te zijn natuurlijk.

Ik ga morgen denk ik beginnen met de koffieklisma.

Heb je daar al eens van gehoord?

Het schijnt echt een hele goede manier te zijn om lever en darmen tegelijk te reinigen.

Er zit zelfs een wetenschappelijke theorie achter schijnt hoorde ik afgelopen nacht, ontwikkeld door onderzoekers van de universiteit van Gottingen.

Ik zit er al een paar dagen tegen op te hikken als desalniettemin.

Tja liever gezond ik bedoel met binnen gekregen dat ik het per post heb gekregen en verder schreef ik zoals jij aan had gegeven thee maken of kauwen, maar in de yoghurt !!!

Hoevvel scheppen gebruik jij voor je thee en doe je in de yoghurt?

Je had het al geschreven dank je.

Tomain, ik heb hier de mariadistel nog in de ouderwetse capsulevorm.

Maar ik had eerder niet bedacht (stom) dat ik die zaadjes ook zo kan gebruiken.

Dat heeft iemand met verstand van kruiden me pas verteld.

Die kauwt erop.

Scheelt een hoop vulstoffen die normaal ook in die capsules zit, maar ik gooi het niet weg.

Ik denk dat 1 eetlepel mariadistel per dag genoeg is.

En super dat Gerrit speciaal een bepaalde post heeft geopend over GAPS, KH en polysachariden...? Ik heb hier ook al veel over gelezen in de viceuze cirkel over het SC dieet maar merkte zonder die koolhydraten dat mijn lever en darmen echt een opdonder heeft gekregen/ Ik had zovaak problemen met mijn bloedsuiker en viel gigantisch af tot 48 kg. Daarom ben ik het met je eens in de discussieover bepaalde groenten zeker da van zoete bataat.

Ik zag dat je naam ontbrak in mijn vorige stukje, maar sloeg op jouw Gerrit. En liever gezond ik heb helaas geen ervaring met koffieklysma,s uberhaupt niet met klysma,s . Ik heb een klysmasetje net besteld dus dat wordt uitzoeken, maar wat is een koffieklysma>

Hoi Tomaine, ja het klinkt te gek voor woorden, maar een koffieklisma is een klisma waar je koffie in doet.

Koffie is niet altijd even goed als je het via je mond inneemt, maar kennelijk is het heldend als je het via je .on. inneemt.

Eerst koffie zetten (neem biologische koffie), dan afkoelen en dan in je klismading stoppen en dat dan ergens ophangen boven je als je ligt, bijv op je rug of je zij.

En dan het ding erin, in je achterste en dan looptie gedurende 15 minuten leeg of zo.

En als je aandrang krijgt dan moet je rennen naar het toilet.

Je kunt het beste in een badkamer gaan liggen dan om de klisma te doen.

Ik heb geen badkamer met een wc dus ik heb een toiletemmer gekocht maar alvast voor de zekerheid.

Bij kankerpatienten is het werkelijk een must om koffieklisma´s te doen vernam ik net.

Dus waarom niet ook voor ons?

Overigens wat ik hierboven schrijf is vooralsnog schone theorie.

Ik ben al dagen bezig met mezelf moed inpraten om het ook te gaan doen.

De mensen hier van het forum zijn al routiniers, althans sommigen.

De koffieklisma wordt ook gebruikt als leverreiniging.

Geen idee hoe dat precies kan, want het is geen hoge darmspoeling.

Heeft zo'n koffieklysma ook wel nut als je het water/koffie niet langer dan halve minuut hooguit in je darmen kunt houden?

Oei geen idee Dirtsa, is dat een waarschuwing?

Is dat bij jou het geval dat je die koffie er niet in kunt houden?

Dan hoef ik toch geen koffieklisma:-)

Nee hoor, geen waarschuwing, maar echt een vraag.

Ik houd ook het water niet binnen, koffie zelfs nog nooit geprobeerd.

Ik gebruik klysma's puur om de ontlasting het laatste duwtje te geven( deze staat voor de deur en krijgt deze deur niet alleen open, en blijft er anders wel een week staan. Met gevolg een hele rij erachter die ook niet door kan "lopen" :-)

Dus klysma erin, water laten lopen, en acuut klysma weer eruit en dan komt het min of meer vanzelf.

Dus ik vroeg mij af of het dan wel zin heeft om koffie te gebruiken.

Nee hoor, dan kom ik niet meer overeind. Ik zit gewoon op de wc, niet anders dan normaal. Maar dan met de kan water achter mij, en een handdoekje onder handbereik voor als ik iets knoei.

Het duurt ook maar 10 minuten ongeveer bij mij hoor, mijn man zit langer op het toilet :wink:

Hoi Mike,

Nou ik ben vorige week na jouw adviezen naar de huisarts geweest en deze wilde gewoon de T3 schildklier niet testen die vond het maar onzin. Hopelijk kan de natuurarts dit wel. Verder had ik toch weer een ijzertekort en daar had ik toch even wat vraagjes over. Ik weet dat door mijn darm (ontsteking) waarschijnlijk mijn darm slecht opneemt maar is het dan wel verstandig om wat meer vlees te eten.... Tuurlijk begrijp ik dan dat jij zegt in goed vlees zit ijzer maar kan ik dat dan wel verteren en zijn er nog ander opties die mijn ijzer pijl wat op kunnen krikken. Ik blijf hoofdpijn houden en weet nou niet of dit komt door dat me darmen te vol zitten of slecht verteerd of door het ijzertekort. Helpt de H20 hier tegen ?

Verder doe ik rustig stapje voor stapje en volgt jullie adviezen echt op !!!!

fatsnotbad wrote:
Aman Prana is de beste.

Waarom denk je dat? Ik heb het zelf nooit in superdetail bestudeerd en ken niet alle criteria...

Ik gebruik nu Dr Goerg van bij http://healthxl.eu/nl/premium-biologische-kokosolie-1l.html , ook omdat ik eens een Mercola interview met de man had gezien.

Ik zie daar alvast dat die een hoop meer laurinezuur heeft?

Ook is die zowat 3 € goedkoper hier en weet ik van minstens 2 personen "uit het wereldje" dat de bestuurder van Aman Prana niet de meest geliefde kerel is.

Ik ben wel eens benieuwd of hij hetzelfde smaakt. Van sommige goedkope merken geeft de nasmaak mij braakneigingen :-P

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan