Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Ik weet van bijv. het maken van sint janskruidolie ook dat je het in de olie in de volle zon moet zetten om er de karakteristieke rode kleur van te krijgen (of dat fermentatie is weet ik niet): daar weet de keuringsdienst van waren zich dan ook geen raad mee, terwijl dat wel het traditionele recept is voor de werkzaamheid van sint jans kruid olie overigens.
Dus dan nu de vraag: moet ik nou wel of niet in de zon fermenteren?
Goede vraag. Ik heb me dat ook vaker afgevraagd. Melkkefir moet bijvoorbeeld in het donker, maar waterkefir heeft ineens weer licht nodig. Ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft..
Ervaring heeft mij geleerd dat het geen bal uitmaakt; in het keukenkastje of op het aanrecht. Als ik het te rommelig vind verstop ik de kefir in het keukenkastje en anders zet ik het gewoon op het aanrecht, resultaat is altijd hetzelfde!
Micro-organismen gaan dood door de UV-stralen van het zonlicht. Als de fermentatie daadwerkelijk door de organismen (vergisten bijvoorbeeld) plaats heeft, dan kan dat niet in het zonlicht.
Als de fermentatie plaats heeft door zouten of zuren, dan zou zonlicht kunnen werken. En ja, het product zelf kan voor gisten, zouten of zuren zorgen.
Leuke site DenniS. Ik heb al een week bieten in de koelkast liggen om beet kvass te maken. De bietjes moeten daar zo vers mogelijk voor zijn, maar ik ga het toch proberen. Volgens mij zijn ze nog lekker stevig.
Ik ga zometeen Kvass maken aan de hand van een artikel van Juglen. Melkkefir vindt ik echt niet lekker, ben gek op bietjes, misschien dat t ik dit wel lust.
Nog minimaal 2 dagen wachten :wink: het rode staat wel erg vrolijk op het aanrecht!
Juglen schrijft:
Drink elke ochtend een klein beetje op een nuchtere maag
Als ik niet werk kan dat wel, want dan kan ik steeds een half uur later het volgende nemen. Maar als ik vroege dienst heb kan ik maar 1 ding op nuchtere maag drinken. Iemand enig idee of je ook een glas in de middag kan drinken?
Quote:
Ik ga zometeen Kvass maken aan de hand van een artikel van Juglen. Melkkefir vindt ik echt niet lekker, ben gek op bietjes, misschien dat t ik dit wel lust.
Het recept van Juglen is al wijd verspreid. Kom t overal tegen. Ik hoop niet dat ik de wei erbij moet doen. Zie het wel staan op een engelstallige site.
Ik kan proberen de wei van de kefir op te vangen. Ik ben iet goed in dat soort dingen....
Hoe maakte jij het Tanja?
Wei is toch het vocht wat onderin de fles zit als de rest samenklontert? Dat gebeurde namelijk vandaag. Ik heb een glas van dat dunne spul (wei ook ik) opgevangen. Nog niet bij de bietjes gedaan.