Fermentatie vragen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Kennen jullie KImIz? Het is een oeroude gefermenteerde drank van de Steppe Turken van midden Azië, Türkistan en Mongolië( Başkırt, Kazak, Kırgız, Yakut en Özbeken en is al heel oud.

Het onstaat door de fermentatie van alcohol met de melkzuren van paardenmelk en heeft een gemiddelde alcoholgehalte van 2 %.

Hoe zou het ook anders kunnen, Turken zaten en sliepen op hun paarden en aten dus ook paardenvlees en dronken ook paardenmelk.

KImIz lijkt een klein beetje op kefir.

Het wordt van paardenmelk wat van nature rijk is aan lactose gemaakt en heeft een lichte witachtige kleur.

Voor de islam was het heel populair onder de steppe Turken maar omdat alcohol dronken maakt is het verboden en werd het drankje door de islamitische Turken bijna niet meer gedronken.

KImIz, net zoals andere soortgelijke melkproducten onstaat door een interactie of synergie van bepaalde microorganismen. Deze melkzuurbacterieën groep bestaat uit (Lactobasillus bulgaricus, streptococcus en gist microorganismen(torula kumys).

Als deze microorganismen in het melk worden geënt produceren ze door de interactie zuur, alcohol en C02 .

Doordat KImIz in open flesjes of kommetjes wordt gemaakt verliegt het meeste van de C02 tijdens het proces. Het alcohol percentage is hoger als bij kefir.Het zuurgehalte is even hoog.

Caseïne en eiwit in KImIz gaat dan breken.Het pepton gehalte is tien keer zo hoog als in kefir.Caseïne is als kleine stukjes aanwezig door het vaak en goed roeren. Het ruikt naar zure kaas water of de bodem van een houten karn waar net in is gekarnt.

Het schuimt als men het schudt.

Er zit maar lichtelijk verschil in het manier van bereiden. Door de verhouding in melkzuur en alcohol kan het uiteindelijke resultaat ietsje verschillen.

Ik wil het wel een keer maken en hier in het dorp zit een paardenmelkerij maar dan moet ik rauwe melk hebben, ze vriezen het hier in en het is ontzettend duur. Meen € 10,- per liter of zo.

Ik weet niet of ik het goed heb kunnen verwoorden maar het komt in de buurt.

Zoals ik het beschrijf is het helaas niet zo makkelijk te maken en het heeft echt vakmanschap, ervaring en geduld nodig. Er zijn twee soorten kImIz, witte en donkere. De donkere heeft een hogere alcoholgehalte doordat het een paar maanden rijpt.

Het is een extreem gezonde drank.

Haluk, bundel al jou oude overgeleverde kennis, jeetje, hoeveel jij weet. Het lijkt wel of er steeds meer naar boven komt. Dit is erg belangrijke kennis, niet alleen voor ons, maar ook voor de Turken die bijvoorbeeld hier opgroeien/geboren worden. Kennis van hun voorouders.

@ Haydarpasa

Ja echt interessant, die toevoegingen van jou. Is totaal buiten mijn/ons ervarings- en kennisgebied en daardoor ook waardevol zoals Dirtsa aangeeft.

@ Haydarpasa Weet je of / waar ik deze Turkse pijnboom honing kan kopen / bestellen?

Ja Boschje,

Dat is juist het probleem, hier zou je het mischien in Turkse winkels kunnen krijgen maar ik betwijfel de puurheid omdat ik vaker verschillende merken heb gekocht of het moet biologisch zijn en ik heb twee jaar in die regio gewoont en kocht het van goede imkers maar ja de mogelijkheid om het daar te kopen is er niet dus die antwoord moet ik je helaas schuldig blijven.

Je zou toevallig iemand uit die regio moeten kennen die daar op vakantie gaat en voor jou een glazen pot met honing meeneemt ja en dan moet deze persoon het ook weer bij een goede imker kopen.

Het is heel lastig om te checken hoe zuiver de honing is, het is bijna een fabel dat er allerlei manieren zijn waardoor je het zou weten.

Deze honing kristalliseert niet zo snel, het duurt jaren voordat ie kristalliseert, is heel dik en heel donker van kleur en de smaak is ja hoe moet ik het zeggen een beetje meel, stuifmeelachtig en krachtig. Heel eigen smaak en normaal gesproken worden de bijen daar niet bijgevoerd omdat het een subtropisch klimaat is maar wereldwijd is er nog steeds wat ik weet een varova parasiet probleem bij de bijen.

Heb deze honing toen vaak gegeten(1987 t/m 1989), op lekkere desem brood met een dikke laag roomboter. Je weet niet wat je proeft. Het blijft naar mijn mening een speciale honing met goede voedingswaarden.

Tegenwoordig zijn sommige bedrijven zo goed dat ze kunst honing van suiker maken die er identiek uitziet als andere honing en dezelfde karakter eigenschappen heeft. Echt triest. Trouwens deze pijnboom honing komt wereldwijd alleen in Turkije en Griekenland voor dus veel keus heb je niet.

Zowiezo is het altijd het beste honing in raat te kopen omdat je dan zeker weet dat het niet verhit is.Honing wordt vaak gepasteuriseerd en anders lichtelijk verwarmd zodat het makkelijk in een machine te verwerken is maar als je in raat koopt is het ook niet verwarmd.Als je het bij een lokale imker zou kopen is het ook koud geslingerd natuurlijk.Typ anders bij google "organik çam baLI" in en kies dan afbeeldingen, dan zie je potjes en hoe donker de honing is. Je zou het in Turkse winkels kunnen vragen of ze biologische pijnboomhoning hebben. Mischien kunnen ze het bestellen omdat Turkije tegenwoordig heel veel biologische producten heeft.

Ik denk al dat ik weet waar ik op vakantie ga! Turkije komt nr 1 op mijn verlanglijstje te staan :D

Quote:
Zowiezo is het altijd het beste honing in raat te kopen omdat je dan zeker weet dat het niet verhit is.

Wees wel alert. Een vriend van mij heeft wel eens bij een Turkse winkel een pot honing gekocht waar een plastic stuk nep-honingraat in bleek te zitten... :?

Die raat was nog in zijn 'natuurlijke' vorm dus die zal in ieder geval niet sterk verhit zijn geweest. :mrgreen:

Mijn man kent een Turkse dame, die regelmatig voor zaken naar Turkije gaat. Hij gaat haar vragen of ze biologische koud geslingerde pijnboomhoning kan mee nemen voor me, als ze weer gaat.

Tja, alles kan nagemaakt worden so be alert en Boschje, veel succes.Hoor het wel als je een pot hebt kunnen bemachtigen.

Ik ben het even kwijt maar waar stond ook alweer het recept van gefermenteerde roomboter.

Als ik maar ook een beetje de verhoudingen weet.

Ik wil het zelf maken maar kan het niet meer vinden.Het liefst zou ik een houten karn willen en dan alleen maar met hout werken tot aan de lepels toe. Het beste, meest smaakvollen en ook nog het gezondste. En anti bacterieel maar tegelijkertijd ook gezonde bacterieën. Gewoon in natuurlijke evenwicht.

Boschje,

Toevallig vandaag in een natuurwinkel biologische pijnboomhoning gekocht en ik dacht dit moet ik jouw posten op het forum.

Ik zie op het glazen potje dennenhoning staan en ik kijk naar de kleur, echt donker en ik zeg tegen mijn vrouw deze honing komt zeker uit Turkije omdat het wereldwijd alleen maar uit Turkije en Griekenland komt en ik lees op de deksel origine Turkey. Het is de pijnboomhoning waar ik het over had dus bestel het gewoon in een goede reform winkel, meestal hebben ze die blijkbaar gewoon staan van het merk De Rit en het is ook nog biologisch.Echt lekker.Je hoeft dus niet meer naar Turkije daarvoor, mischien nog wel vakantie maar ik heb hem net al geproefd en smaakt heerlijk.

hoi,

ik lees hier regelmatig mee en ben ook druk doende met de voedingswijze die Weston Price onderschrijft.

Nu wil ik me ook gaan toeleggen op het fermenteren van groente. Ik heb al een paar mixjes gemaakt van groenten een paar weken geleden van rode en witte kool en wortel met enkel keltisch zeezout en dat is goed gelukt. Bewaren doe ik dan in de koelkast. Wat ik me afvraag of je het ook zo kan maken dat het niet in de koelkast hoeft. De zuurkoolpot werd toch ook niet in de koelkast bewaard?

Heeft iemand ervaring met langer bewaren buiten de koelkast?

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reaktie's.

hartelijke groet, Marijan

vraagje: is natuurazijn wel een goed product?

Ik maak wel eens komkommer in biologische natuurazijn enz.

Maar ik vroeg me eigenlijk af of natuurazijn wel goed was...

Petra

@Marijn,

Ja, manuka honing is zo'n beetje de meest gezonde honing die er is. Waarschijnlijk omdat deze extra rijk is aan h2o2. Jammer dat je iets van 15 euro voor een potje moet betalen..

@Petrah,

Volgens mij is het al de tweede keer dat je deze vraag stelt. Ik heb deze vraag volgens mij ook al eens gesteld in een topic over (appel)azijn en ook geen antwoord gekregen.

Is er iemand op het forum die iets zinnigs kan zeggen over de gewone natuurazijn die je voor bijna niks kunt kopen bij de natuurwinkel of bijv AH??

Ik weet ook niet veel van azijnen, maar ik zie wel eens op het etiket van biologische azijn dat die ongepasteuriseerd is. Dit heb ik her en der op internet ook wel eens gelezen. Dat is wel een onderscheid. Gewone natuurazijn van de AH zal misschien wel gepasteuriseerd zijn. Over de specifieke voor- en nadelen hiervan kan ik je niet veel zeggen.

Ja, maar APPELazijn en RODE WIJN azijn kan ik me wel wat bij voorstellen,maar natuurazijn?? Ik weet alleen dat ik het lekker vind, maar waar wordt het van gemaakt, of hoe wordt dit gemaakt??

Op de verpakking staat trouwens ook niet of het gepasteuriseerd is.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan