Fermentatie vragen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Kan met en zonder wei, in nourishing traditions staat met wei staat beschreven. Wei uit je kefir halen is simpel, gewoon door een koffiefilter gooien, de kefir blijft achter en de wei komt er uit. Even uitproberen wat je beter bevalt Alexandra.

2-3 weken in de koelkast zeker, ik heb het vast al langer bewaard, komen alleen maar meer beestjes bij en zuur is het ook al ;)

Ga ik maar even een potje zoeken :-) ik hou helemaal niet van zuur, heb er zo'n aversie tegen dat het waarschijnlijk extra goed voor me is!

Het belang van zuur kan niet genoeg onderstreept worden. Het is een vergeten smaak die nodig toe is aan herwaardering. Om deze reden laat ik me graag beinvloeden door de Engelse keuken, die veel werkt met azijn. Mijn favoriete azijnsoorten zijn rodewijnazijn, appelazijn, balsamico en de Engelse malt vinegar (doorgaans niet in Nederland te koop, neem ik mee uit Engeland).

Mike

Gisteren heel veel soorten azijn gezien bij het smakenwarenhuis. Ik heb nu niets meegenomen, maar als mijn appelazijn op is ga ik daar eens uitgebreidt shoppen. Gisteren ook je relish gemaakt met een flinke scheut azijn, duper lekker. Komt vast een keer goed met mij!

Hoe krijg je de hoogste Vitamine K2 (MK-7) waarden in gefermenteerde groenten?

(Ik wil namelijk zuurkool maken.)

- opstarten met kefir wei?

- opstarten met appelazijn? (of combinatie van deze twee?)

- of zonder starter?

Kan met wei maar ook met zout Zie hier voor een recept voor gefermenteerde komkommer.

Het principe blijft verder voor andere groenten gelijk.

Waar dan uiteindelijk de meeste k2 in zit zal heel moeilijk te zeggen zijn ben ik bang.

@sprout: Ik zou het gewoon proberen, dan weet je het. In theorie moet het allemaal kunnen, behalve zonder starter wordt het lastig. Het kan wel zonder starter, maar je moet toch ergens mee beginnen om een cultuur te lokken en te cultiveren (voeden).

Op zich zijn het allemaal culturen van organismen, zowel azijn als kefir en andere wei.

Ze zouden elkaar kunnen verdragen of juist verdringen. Dat is een kwestie van uitproberen op kleine schaal.

Maak dan 3 verschillende testpotjes:

- Met kefir wei

- Met azijn

- Met kefir wei en azijn

Als 1 van de testpotjes goed resultaat heeft, gebruik dan de cultuur uit dat betreffende potje om verder te fermenteren met een grotere hoeveelheid.

Het kan namelijk zijn dat de azijn de kefir wei versterkt, verbeterd of zo. Maar het kan ook zijn dat er een onbalans ontstaat en dat er totaal verkeerde stoffen vrij komen.

Er zijn zoveel fermenatie methoden en zoveel informatie online te vinden. Maar elke situatie is anders elke wei is anders en elke azijn is anders. Oefening baart kunst en op een gegeven moment kun je resultaten nabootsen omdat je het proces in de vingers hebt. Maar dat kan jaren duren....

Je hebt in principe geen wei starter of azijn nodig. Het zout in het water is ook al voldoende om de "slechte" bacteriën te doden en te zorgen voor een omgeving waarin de groenten gaan fermenteren. Met een starter zoals wei gaat het misschien sneller maar het is niet noodzakelijk.

En waarom zou je er azijn bij doen?

Ik maakte voorheen de zuurkool altijd met wei, maar als ik het met alleen keltisch zeezout maak is hij in elk geval veel lekkerder.

Waar dan de meeste vit. k in zit zou ik niet weten. (Hoe meet/weet je dat)?

Ik was zojuist nog even in vitamine K2 aan het duiken, op de site van Dr. Mercola kwam ik o.a. het volgende tegen. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/12/16/vitamin-k2.aspx

Quote:
Certain cheeses such as Brie and Gouda (these two are particularly high in K2, containing about 75 mcg per ounce)

Quote:
Fermented vegetables, which are one of my new passions, primarily for supplying beneficial bacteria back into our gut, can be a great source of vitamin K if you ferment your own using the proper starter culture. We recently had samples of high-quality fermented organic vegetables made with our specific starter culture tested, and were shocked to discover that not only does a typical serving of about two to three ounces contain about 10 trillion beneficial bacteria, but it also contained 500 mcg of vitamin K2.

Note that not every strain of bacteria makes K2. For example, most yoghurts have almost no vitamin K2. Certain types of cheeses are very high in K2, and others are not. It really depends on the specific bacteria. You can't assume that any fermented food will be high in K2, but some fermented foods are very high in K2, such as natto. Others, such as miso and tempeh, are not high n K2.

Nu bedacht ik me, is het aan te raden om een stukje brie of gouda kaas in bijv. een pot zuurkool te doen? (Wel onder het vocht i.v.m. schimmel.)

Zou dit door de specifieke bacteriën in deze kazen (die hopelijk gaan groeien in de zuurkool) extra veel vitamine K2 (MK-7) opleveren?

Ik heb voor de tweede keer zuurkool gemaakt. De eerste keer met zout en 2,5 eetlepel kefirwei op een pot van 1,4 liter. Deze zuurkool rook meteen goed, heeft niet gestoken, en smaakt ook goed.

Nu heb ik voor de 2de keer zuurkool gemaakt. Praktisch zonder wei en dus met meer zout. Deze zuurkool stonk direct na het maken om de een of andere reden. Heb toch alle attributen uitgekookt.

Na enkele dagen ging de kool erger stinken een aantal dagen later leek het weer wat friszuur dan weer enorme stank, als ik met een houten lepel in de pot druk om wat luchtbellen te laten ontsnappen stinkt de lucht van deze bellen. Het ruikt naar een soort riool. Het lijkt me niet dat dit de bedoeling is.

Nu na ongeveer 10 dagen is de productie van luchtbellen zowat gestopt maar zuurkool stinkt nog lichtelijk (en ruikt dus niet fris zuur). Ik zie geen schimmel o.i.d..

Is deze zuurkool nog goed voor consumptie?

De zuurkool lijkt inmiddels weer vrij normaal te ruiken, misschien over een aantal maanden toch maar wat proeven. Als de zuurkool dan normaal smaakt, kan het dan toch zo zijn dat er slechte bacteriën inzitten? Vind het zonde om bij voorbaat al weg te gooien.

Heb al een aantal keer bieten kvass gemaakt met zout, zonder wei. Wat ik vreemd vind is dat als het klaar is en ik het in de koelkast bewaar, het steeds zouter lijkt te worden. Het is op een gegeven moment echt te zout om te drinken en ik vedun her dan met water. Het lijkt me alleen dat ik dan ook de prebiotische eigenschappen verdun en dat is niet de bedoeling.

Iemand een idee of dit ook ervaren?

Ik verdun de kvass bijna altijd met water, denk niet dat dit de werking beïnvloed als je er maar net zo veel van drinkt zou het hetzelfde effect moeten hebben. Bij mij staat zo'n flesje nooit zo lang, omdat we er met 4 van drinken, na hoe lang proef je het verschil?

Na een dag of drie is dat te proeven denk ik. Maar jij verdunt dus altijd. Ga ik er maar vanuit dat het goed gaat zo en ook verdunnen. Thanx!

Ik heb kvass gemaakt met wei en zout. Hij heeft twee dagen gestaan.

Hij ruikt niet verkeerd en smaakt ook niet gek, maar er drijft wel een laagje op dat er onfris uitziet. Ik heb de pot niet helemaal tot aan de rand gevuld, dus vraag me af of ik hem nu kan gebruiken..

Iemand een idee of tips hoe ik het de volgende keer kan doen?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan