Gefermenteerde levertraan, levertraan/boterolie mix of skate liver oil?

Het kan zijn dat Juglen een intolerantie voor eieren heeft opgebouwd, maar het zou me niets verbazen als de oorzaak hiervan ergens anders ligt. Hij licht teveel één voedingswaarde eruit.

Hij zegt ook steeds wat anders want toen ik hem sprak raadde hij me aan niet te suppleren en vervolgens schrijft hij dat we er niet onderuit komen te suppleren.

Sorry, maar ik kan daar niets mee, met zulke inconsequentie.

Het vervelende ervan is dat hij kort door de bocht gaat, ergens nog wel terloops de noodzaak van vitamine A bij D noemt, maar de beginnende lezer leest hier natuurlijk weer radicaal overheen.

Dit soort stukken maken alleen maar de fabrikanten blij. Inderdaad blijkt me nu, zoals Cham al aangaf, dat Juglen via zijn site geen supplementen verkoopt. Toch ben ik iets achterdochtiger dan dat en zou het me niet verbazen als er toch wel banden en belangen zijn.

Vraag me ook af of Mike en Juglen het veel eens zijn, net als dat Ron Fonteine en Mike het vaak niet eens zijn. Alleen maar leuk natuurlijk, ieder zijn ding.

Weet ik Mack, dat Juglen wel van de supplementen is, maar hij zaait verwarring om wat voor reden dan ook als hij toch ook bericht dat supplementen niet verstandig zijn om te nemen.

Maakt mij niet uit hoor, maar zo gaat iemands geloofwaardigheid wel snel down hill. Zeker als berichten ongefundeerd of slecht gefundeerd zijn.

Maakt mij niet uit, ik wandel mijn pad wel. Maar ik zie dat veel mensen weer als het kuddedier 'schaap' achter de goeroe aan rennen, met alle gevolgen van dien. Ben ik daar verantwoordelijk voor? Nee! Maar ik trek het me wel aan. Yup, teveel wereld op smalle schouders soms ;)

Censuur siert de discussie ook niet:
Quote:
aHealthylife.nl Petra was inderdaad erg negatief, dus haar posts maar even verwijderd. Want discussie mag, maar dan wel respectvol voor elkaars mening.

Iemand die censureert en tegengas de kop indrukt heeft in mijn optiek wat te verbergen of is wel erg zijn eigen boodschap door aan het drukken. Erg jammer, deze meneer Juglen raakt ietwat teveel overtuigd van zijn eigen boodschappen en zelf geclaimde waarheden. Andere geluiden worden de kop in gedrukt.

Ik zie Juglen als lid van de Weston Price familie en volgens mij host hij deze website dus enig credit heeft hij wel opgebouwd :D

Hij keert zich in mijn ogen overduidelijk af van het Weston Price gebeuren. Hij is voorstander van slechts enkele keren vlees per week, geen zuivel, veel raw food (zie zijn nieuwe reis naar het Hippocrates instituut).

Allemaal prima, want een mening kan veranderen, met nieuwe informatie kan je ombuigen naar een ander pad of een aangepast pad.

Maar censureren is een teken van zwakte. De discussie aangaan is volwassen en respectvol (het woord wat hij graag gebruikt), censuur is dat niet.

Maar het geluid wat hij heeft gecensureerd past dan ook niet in zijn (financiële) straatje. Jammer want Juglen blijkt daarmee de zoveelste boodschapper te zijn die voor iets anders staat dan het verbeteren van de gezondheid van zijn medemens.

Ik zit net eens even te rekenen over de hoeveelheden A en D in de levertraan. Iedereen heeft het er altijd over dat levertraan het perfecte middel is voor a en D, omdat deze er in de "perfecte" verhouding 10:1 in zouden zitten.

Nou, NIET DUS!

http://www.vitavie.nl/webshop/Visol.../Blue_Ice_Fermented_CLO_-_neutraal_237ml.html

Vitamine A: 100-285 IU

Vitamine D:2.5-7.5 IU

In het meest gunstige geval (waarvan de kans dus zeeeeeeer klein is) is het in een verhouding van 13.3:1

In het minst gunstige geval kom je dus zelfs op 114:1 8O

Daar gaat dus de hele theorie dat levertraan het perfecte middel is doordat het de perfecte 10:1 verhouding is :lol:

hmm... wat te doen voor een goed vitamine D gehalte... lever eten, zon..

Quote:
Ik zit net eens even te rekenen over de hoeveelheden A en D in de levertraan. Iedereen heeft het er altijd over dat levertraan het perfecte middel is voor a en D, omdat deze er in de "perfecte" verhouding 10:1 in zouden zitten.

Nou, NIET DUS!

http://www.vitavie.nl/webshop/Visol.../Blue_Ice_Fermented_CLO_-_neutraal_237ml.html

Vitamine A: 100-285 IU

Vitamine D:2.5-7.5 IU

vreemd, ik neem me te herinneren dat ik dat in het begin een keer heb gecontroleerd en toen kwam ik wel uit op een verhouding van 10:1. Als je nu de twee hoogste of laagste waardes neemt dan kom je op een verhouding uit van 40 of 38 op 1.

Maar ik vind een natuurlijke niet geïsoleerde bron voor vitamine d en a wel veel beter. Ik merkte zelf ook dat ik mijn voorraad vitamine a op had gemaakt omdat ik geïsoleerde vitamine d had genomen.

Ik denk wel dat we in dit gedeelte van de aarde in volledig goede gezondheid hebben geleefd. Maar ik heb me er daarvoor niet echt in verdiept zelf het boek van Weston Price heb ik ook nog alleen maar wat in zitten bladeren.

Lever heeft ook ruim 45x meer vitamine A dan vit D.. dus ook geen 10:1 mee te behalen.

Waarop is de stelling gebaseerd dat de verhouding vitamine A:D 10:1 hoort te zijn?

Volgens mij is alle voeding in de juiste verhouding want het is door de natuur gegeven. Verhoudingen gaan pas tellen bij middeltjes die uit fabrieken komen.

Quote:
Ook hier hebben we voortdurend mee te maken. Nog 1 keer ten overvloede:

Vit. D3 in geisoleerde vorm zorgt voor een verhoogde opname van calcium, waardoor er nier- en galstenen kunnen ontstaan. Daarnaast put het de vit. A-voorraad uit. Vit. A en D horen in een natuurlijke verhouding tot elkaar te staan van 10:1, dus 10 eenheden vit. A tot 1 eenheid vit. D. Deze natuurlijke verhouding vind je in....(tromroffel)...Blue Ice levertraan!

Mike

OK, uit het citaat begrijp ik dat Mike zegt dat 10:1 de juiste verhouding is. En waarom is deze stelling van Mike gebaseerd? En waarop is de stelling dat dit onzin is dan weer gebaseerd?

Ik mis hier toch echt een hoop fundaties 8O

Als ik het mij goed herinner heeft Dave Wetzel vorig jaar op het Weston Price congres uitgelegd dat je de hoeveelheid vit D in levertraan moeilijk kunt meten, dat het onderzoek inconsistente uitkomsten oplevert.

Zoiets staat ook op het etiket:

Quote:
Nutrient assays, including vitamins A and D, for our fermented oils vary widely depending on methodology, lab and batch. Current science struggles to answer the questions we have on our sacred fermented foods.

Op de site van Green Pastures staat daar ook iets over:
Quote:
Measuring natural vitamin D is difficult. The preparation and technique make a big difference in readings. Free Vitamin D is much easier to measure and conclude (man made form).

http://www.greenpasture.org/public/FAQ/#1

Hier staan wat uitkomsten van testen:

http://www.greenpasture.org/public/Products/TestData/index.cfm

Quote:
Ik mis hier toch echt een hoop fundaties [8O]

nou die zijn er genoeg.. op etiket van bleu ice levertraan staat 100-285 ug vit A. en 2,5-7,5 ug vit D.

reken zelf maar uit, als de nutrienten waarde zakt zullen ze vast evenredig zakken maar zo niet dan is het wat janse zegt, in het gunstigste geval 13,3:1

zakt of stijgt het evenredig dan is het 40:1...!!!

maaaarr... de vit D is moeilijk te meten... even goed geld dan nog steeds hoe kom je op 10:1 ?? zo even met de natte vinger in de lucht?

de natuurlijke verhouding moet dus 10:1 zijn? waarom is de verhouding in runderlever dan ook niet 10:1 ?

Quote:
Ik mis hier toch echt een hoop fundaties [8O]

nou die zijn er genoeg..op etiket van bleu ice levertraan staat 100-285 ug vit A. en 2,5-7,5 ug vit D.

reken zelf maar uit,

Maarten, ik mis niet de fundaties van de rekensom over levertraan, maar ik mis ze in de stellingen dat de verhoudingen vitamine A:D bepaalde waarden moeten moeten zijn.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan