Ja dat voelt wel heel kloppend. Alleen mensen die hun hart hebben verlaten zijn in staat om zichzelf wijs te maken dat je vanuit een goede intentie kunt moorden.
Quote:
Ik had wellicht minder met de 'rode streep' gereageerd als je deze indruk niet had gewekt, dus misschien lijden we aan hetzelfde probleem en sta jij dus ook te snel met je oordeel klaar!
Ja, het is ieder zijn aandeel. Ik kan bij het schrijven natuurlijk ook erbij vermelden dat het
niet mijn overtuiging is, maar slechts een gedachtegang. Dat kan helpen.
Quote:
...dus misschien lijden we aan hetzelfde probleem en sta jij dus ook te snel met je oordeel klaar!
Quote:
Misschien schuilt er door die overkritische houding van jou ook wel een leraar in jou, Dennis!
Ik probeer me te onttrekken van een beoordelende houding, maar ik kan wel snel met een mening klaar staan en kritisch ben ik zeer zeker. Wat dat betreft herken ik ook lerarentrekjes in mezelf, zeker weten. Maar als ik persoonlijke feedback aan iemand geef, dan komt dit pas op een moment dat ik me zeker genoeg voel over wat ik wil inbrengen en dat is in de regel na een periode van observatie. Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt en daar sta ik nog steeds achter.
Quote:
Ik kan met die mensen echt niet praten, omdat ze vaak geen functioneel brein hebben.
Hahaha
Het is een mooi stukje wat je schrijft over de plaats die stamoudsten innemen in traditionele culturen. Dit kwam ik ook vaak tegen toen ik me verdiepte in Indiaanse culturen en andere sjamanistische gemeenschappen. Zo voelt dat voor mij ook precies. Ik vind het een schandalig groot verlies dat we bejaarden verdoven met medicijnen en opsluiten in kleine hokjes haast buiten de maatschappij. Ook het doorgeslagen zijn in mondigheid zie ik regelmatig om me heen. Alsmaar vergaderen, discussiëren en zelfs bekvechten. Zo hou je heel parlement tot in de oneindigheid zoet. Tijdens mijn reizen in ZO-Azië viel me ook op dat de 'puber-attitude' zoals wij die in onze maatschappij kennen, daar niet voor lijkt te komen. Pubers maken veel meer deel uit van de maatschappij. En inderdaad genieten de oudsten van het gezin veel aanzien. Ook dit kan trouwens naar mijn mening soms doorgeslagen zijn of misbruikt worden.
Quote:
Ik wil je hiermee niet de mond snoeren en pretendeer ook geen sjamaan of goeroe te zijn, maar mij wordt niet voor niets de ene na de andere vraag gesteld, ook door jou!
Jij bent op dit forum (en mogelijk ook buiten dit forum) een leraar voor veel mensen, ook voor mij. Dat is duidelijk. Ik wil daarom nogmaals benadrukken dat ik jouw rol als leraar waardeer en niet ter discussie stel, maar enkel kleine maar noemenswaardige verbeterpunten zie in de uitvoering daarvan. That's it. Daaraan toevoegend wil ik zeggen dat ik geloof dat een goede leraar in mijn ogen tevens leerling is.
En dat vind ik dan wel weer goed aan de moderne westerse mondigheid. Als ik het gevoel heb ik dat ik iemand kan helpen door hem of haar feedback te geven, dan doe ik dat, ongeacht geslacht, leeftijd, functie of status. De kunst is om een soort balans te bewaken tussen nederigheid en trots; en om het op een waardige, opbouwende en/of luchtige manier te brengen.
In ieder geval bedankt voor je feedback weer.