Ik ben ook een gebruiker van stevia, zowel de groene blaadjes, als het groene poeder, als het bruine poeder (ruw extract), als het witte poeder (extract). Ik heb bij de leverancier grondig geïnformeerd over de kwaliteit en de zuiverheid. Hij heeft me een testrapport gestuurd en uitgelegd hoe de extractie in zijn werk gaat. Dit gebeurt door de bladeren uit te koken.
Steviabladeren worden in een pan met water gekookt. Het water wordt bruin. Het wordt gefilterd en daarna ingekookt tot bruin poeder. Het ruwe extra bevat nog wel (een deel van de) gezonde eigenschappen en heeft een rijke zout-zoete smaak die aan salmiak doet denken.
De blaadjes kunnen met behulp van alcohol tot een wit extract worden verwerkt. Je laat daarvoor de blaadjes in alcohol trekken, je filtert de blaadjes eruit en vervolgens kook je de alcohol eruit om het witte poeder over te houden. Middels enzymen en zeer fijne membraamfilters kunnen bittere stoffen (Rebaudioside C en Dulcoside A) eruit gehaald worden. Gezond is het dan niet meer, want het is een geraffineerd product. Maar ongezond zou ik het ook niet noemen. Het metaboliseert niet en lijkt me neutraal.
Er zijn wellicht ook ongezondere/goedkopere manieren om het witte poeder te verkrijgen. Maar om hierdoor alle steviavormen te veroordelen vind ik niet kloppen, mits bovenstaande verhaal over de alcohol-extractie ook daadwerkelijk klopt.
Stevia is trouwens toch ook behoorlijk uitvoerig onderzocht; het wordt in gezondheidsland Japan al zeker 30 jaar gebruikt. Dat zegt natuurlijk lang niet alles, maar ik betwijfel toch of het wel zo schadelijk is om zuivere witte stevia te gebruiken.