Hallo iedereen,
Helaas Hanna halal vlees op de markt is niet vrij van antibiotica en hormonen. Het label betekent alleen dat het gaat over vlees van toegestane en ritueel geslachte dieren.
Ook bij de islamitische slager is het zo. Dieren worden geslacht in slachthuizen en het is meestal hetzelfde vlees als bij de bio-industrie.
Maar ikzelf noem pas vlees halal als het dier ritueel geslacht is en het keurmerk bio(dynamisch)zou hebben. Mijn ouders woonden in een huis midden in een wei in Belgie. Grond was groot genoeg om schapen kippen kalkoenen en zelf een kalf te zien rondlopen. En als we vlees nodig hadden ging mijn vader zelf in de grote tuin slachten. Het slachten gebeurde handmatig, zonder stress en met veel respect. Hoe dubbel het ook klinkt wij vonden het als kind zielig voor de dieren maar smulden ook van ons gezond stukje vlees. De meeste moslims weten niet wat voor leven de dieren hebben en dat is het probleem denk ik. Ze denken dat het is zoals het hoort. Maar zo is dat niet! Nu pas anno 2013 word volop gesproken over plofkip in de supermarkten. Veranderingen kost tijd jammer genoeg. Wij kunnen niet meer zelf slachten dus wij kopen lammetjes (hoe kleiner hoe makkelijker het slachten) van bio boerderijen hier in de regio (Overijssel). Ze worden ritueel geslacht in een slachthuis. Het is inderdaad een gat in de markt. Ik zou graag vaker dan twee keer in het jaar lever eten en andere orgaanvlees. Als ik het over heb met de slager dat ik bio zou willen hebben zegt hij wees al blij dat je "halal'' vlees kan kopen voor deze prijs. Vaak hoor ik van niet moslims dat ze halal vlees ook lekkerder vinden. Waar het aan ligt zou ik het ook niet weten
.
Zoals Noor het al noemde voor degenen die meer over het halal slachten willen weten is de site van de groene moslims een aanrader:
http://www.groenemoslims.nl/
En bloed is niet onrein. Alleen bloed dat tijdens het slachten vloeit is het wel. Want als het zo was zouden we geen vlees mogen eten en vooral geen orgaanvlees. Daarom is het ook niet nodig dat je bio vlees in water met azijn laat inweken zodat er geen bloed meer over is.
Ook hier een goede uitleg:
http://badryouyou.wordpress.com/2012/06/19/waarom-is-ritueel-slachten-zo-belangrijk-voor-de-moslims/
Maar ik heb goed nieuws voor wie halal bio vlees wilt binnenkort zal het mogelijk zijn om op deze biologische markten rund en lamsvlees te kopen:
Amstelveen: Dinsdag Rembrandtweg
Rotterdam: Dinsdag Eendrachtsplein
Den Haag: Woensdag Hofplaats
Amsterdam: Woensdag Zeeburg
Den Bosch: Vrijdag
Dordrecht: Vrijdag
Amsterdam: Zaterdag Noordermarkt
Amsterdam: Zaterdag Buikslotermeerplein
Zk