Vrouwen herkennen absoluut niet sneller stress! Ik zal me wel weer niet populair maken als ik dit zeg, maar vrouwen zijn emotioneel minder afstandelijk dan mannen. Hierdoor raken ze sneller verstrikt in de emoties die met stress gepaard gaan. En als je onder spanning staat, kun je niet meer fatsoenlijk nadenken. Mannen bevatten wel het vermogen om meer afstand te nemen van hun emoties en zijn daardoor beter in staat om een objectievere kijk op zichzelf te hebben. Mannen zijn ook veel oplossingsgerichter.
Hoeveel vrouwen zijn hier wel niet actief op dit forum met bijnieruitputting/verzwakking tegenover mannen? Erover praten helpt niet, omdat stress niet alleen in je hoofd zit, maar fysiek aanwezig is in je sympathische zenuwstelsel. Om die reden is lichaamsgerichte therapie bij trauma's zo effectief, je herstelt door
actie! Daarom werkt
psychomotorische therapie (PMT) zo goed. In de dierenwereld zie je ook dat dieren stress en trauma's letterlijk van zich af schudden, om het sympathische zenuwstelsel te kalmeren.
In
deze topic, gestart door Gezondheid, schrijft hij:
Quote:
Jagers-verzamelaars zaten niet vast in hun hoofd/denken, waardoor ze veel beter konden ontspannen en een veel betere contact met hun gevoel in onderbuik hadden, hierdoor was hun sympathicus niet te overactief, zelfs niet als ze in oog in oog stonden met de dood, omdat hun parasympaticus, de tegenhanger van sympathicus die voor stress, vechten en vluchten staat, veel beter kon functioneren, die ervoor zorgt dat het lichaam niet overbelast raakt.
Daarnaast beschikken mannen over sterkere bijnieren en dus stressafweer, omdat ze vaak met gevaar voor eigen leven moesten jagen en de familie of de gemeenschap moesten beschermen. De man is altijd al zowel een jager als een beschermer/verdediger geweest, waardoor vrouwen de zekerheid van voedsel en veiligheid hadden. Zij hebben daardoor een minder grote behoefte gehad aan bijzonder sterke bijnieren.
Sorry, politiek incorrct, ik weet het, maar daarom niet minder waar!
Mike