het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

Quote:
Is kraakbeen geschikt om fijn te malen en terug te doen in de soep?

Ik doe alles behalve de botten en harde stukken kraakbeen terug in de soep. Ik hanteer als regel: alles wat ik fijn kan kauwen eet ik op, de rest spuug ik weer uit. Zachte stukken kraakbeen kan je naar mijn idee gewoon opeten en ik denk dat het gezond is.

Quote:
Een dagje in de koelkast en mijn bouillon is een grote klomp gelei. Komt dat neit door het kraakbeen?

Dat komt door de gelatine die je uit de botten, het kraakbeen en de huid kookt. Die lost op tijdens het koken en stolt beneden de 25 graden.

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelatine

Zo, de beestenbottenbouillon, na een nachtje afkoelen in de "buitendiepvries", vandaag verder afgemaakt. Het is een mooie grote klomp gelei geworden. Het vlees van de botten heb ik terug gedaan in de bouillon en de stukjes kraakbeen er toch maar uitgehaald en aan de hond gegeven. Ik kon bijna horen dat hij zei: "dank je wel baas" :wink: zo lekker vond hij het. Dus ook weer goed besteed, denk ik dan maar. Ik heb er zelf ook een stuk van genomen en het smaakte mij ook prima.

De bouillon is echt héérlijk geworden!

Amsterdam is wel de perfecte plek om beestenbotten af te halen, gratis bij een van de vele islamitische slagers. Ik was vandaag even rondneuzen, en ik mocht meteen een hoop meenemen. Een ander vertelde me dat ik morgen tussen 3 en 4 moest komen voor de verse botten. Van het schaap uiteraard. Ik heb besloten dat ik het wel vertrouw, als ze die dag nog geslacht zijn. Biologische slager (bijna-biologisch) vertelde me dat de moslims eigenlijk altijd wel prima beesten hebben. De ellende zit hem echt in het supermarktvlees, dat moet je mijden. Maar goed, ik zou eigenlijk uitgebreid navraag moeten doen naar de herkomst.

Quote:
Amsterdam is wel de perfecte plek om beestenbotten af te halen, gratis bij een van de vele islamitische slagers. Ik was vandaag even rondneuzen, en ik mocht meteen een hoop meenemen. Een ander vertelde me dat ik morgen tussen 3 en 4 moest komen voor de verse botten. Van het schaap uiteraard. Ik heb besloten dat ik het wel vertrouw, als ze die dag nog geslacht zijn. Biologische slager (bijna-biologisch) vertelde me dat de moslims eigenlijk altijd wel prima beesten hebben. De ellende zit hem echt in het supermarktvlees, dat moet je mijden. Maar goed, ik zou eigenlijk uitgebreid navraag moeten doen naar de herkomst.

O...ik dacht dat halalvlees doorgaans afkomstig was van de bioindustrie. Het zou die extreem lage prijzen bij de islamitische slagers in mijn buurt wel verklaren.

bedankt. Toch maar oppassen dus? Halal van de supermarkt vertrouw ik in ieder geval niet. Anderen die wel eens botten ophalen?

Schapen worden wel met hormonen behandeld, zodat ze vaker werpen, maar de lammetjes zijn wel voornamelijk buiten totdat ze geslacht worden, wat helaas vaak in het buitenland gebeurt, omdat het daar goedkoper is. Al met al zijn lammetjes niet opgesloten in donkere stallen, maar lopen buiten, mogen bij hun moeders blijven en eten vnl gras. Als je dan al vlees uit de bio-industrie eet, dan lamsvlees.

Mijn leverancier van botten van grasgevoerde runderen (Schotse hooglanders) kan pas begin juni weer leveren. Mijn soep is bijna op dus ik moet een alternatief zoeken in de omgeving Groningen. Dan maar naar de bioslager vandaag.

@Moondust enumatil zit andeniedijk biologische boer voor vlees en rauwe melk

ook in Tolbert heb je kaasboerderij de blokkers, ik meen ook geitemelk, maar weet dit niet 100% zeker.

Zevenhuizen heb je ook een geitebboerderijwinkel.

Boerakker heb je aan de grote weg een boerderijwinkel met van alles, gerund door mensen met een beperking volgens mij, weet ff de naam niet meer, zoek je zo op.

heb je ook nog in Roden Rundvlees van de Blakervelderhoeve is 100% grasgevoerd aldus de site, leuke mensen ook (ze zijn niet biologisch volgens de regels)

Ik zit aan de andere kant van Groningen in Sappemeer. De genoemde boerderijen zijn nogal ver weg. Is natuurlijk relatief, maar heb vandaag toch bij de groeneweg slager in Groningen (omdat ik daar toch was voor de dansles van mijn zoon) schenkels, mergpijpjes en ossenstaart gehaald. Zal wel niet van 100% grasgevoerde runderen zijn, maar toch veel beter dan de supermarktrommel lijkt me. Zit nu al in de pan met wat appelazijn erbij. Morgen een vuurtje eronder.

Ik heb gisteren bottenbouillon gemaakt. Gewrichten van biologische koeien, 24 uur op heet vuur laten trekken, alles gezeefd, gekoeld, vet apart bewaard en de bouillongelei opgewarmd.

Ik krijg diarree ervan, is dat een goed teken of juist niet?

Ontgifting is vaak in kleuren, maar dit is gewoon de donkere dunne.

Vorige keer precies hetzelfde ; toen dacht ik dat het kwam omdat ik te veel zout in de bouillon had gedaan, maar deze was minder zout. Ontgifting? Of is er iets met de darmen?

Is ontgifting. De gelatine is een goede aanduwer en dat is wat je ervaart. De goede stoffen duwen de slechte eruit!

Mike

Quote:
The gelatinous material is especially useful for digestive health as it provides key raw materials that help the cells of the digestive system to regenerate. This is a key health tool for individuals who are trying to overcome leaky gut syndrome. Bone broth fasts are one of the best strategies for destroying parasites like Candida and rebuilding the gut.

Wat is dat toch goed spul he? :D

En als het echt niet te vreten was had ik het waarschijnlijk niet gedaan, maar bottenbouillon is zoooo lekker! Mijn favoriet is de bouillon met wat zout, een bosuitje, teentje knoflook en wat in kokosolie gebakken champignons. Ik ga het nu dagelijks maken, want ik leef er echt helemaal van op. Dat wordt dus eens per 2 weken de bottenbouillon maken, eentje terplekke opeten, eentje in de koelkast voor de volgende dag en de rest in 12 porties invriezen. Af en toe ook kippenbouillon maken voor de afwisseling. Mjam mjam mjam! Wappen wordt bijna nog leuk. ;-)

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan