het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

@Dennis bedankt voor je reactie.

Toen de soep klaar was, was het echt een soort dikke, bruinige pap en het smaakte erg flets. Had er nochtans voldoende keltisch zeezout aan toegevoegd. Ik denk dat ik het veel lekkerder zal vinden als ik het vlees er gewoon uithaal en zo opeet. Volgende keer maar eens proberen, ik geef nog niet op :-)

Waar koop je uberhaupt het vlees en de botten voor deze bouillon (uiteraard Biologisch)

Is er een webshop die in geheel Nederland levert? (Ik kom uit Noord-Holland)

Gewoon vragen bij de boer waar je je vlees haalt, deze kan je waarschijnlijk verder helpen.

Ik heb botten van mijn boer waar ik de melk haal, samen met mijn zus een kratje vol meestal

kijk even op poekie haar site bij de handige adressen.

www.voedingisgezondheid.nl

Quote:
Toen de soep klaar was, was het echt een soort dikke, bruinige pap en het smaakte erg flets. Had er nochtans voldoende keltisch zeezout aan toegevoegd. Ik denk dat ik het veel lekkerder zal vinden als ik het vlees er gewoon uithaal en zo opeet. Volgende keer maar eens proberen, ik geef nog niet op

Heb je er in het begin van het koken het bruine schuim wat zich bovenop vormt afgeschept?

Als je dat niet doet kan de bouillon wat bitter worden en dan drijven er van die bruine eiwitflubbertjes in.

Vorige week voor het eerst bottenbouillon gemaakt van botten, schenkels en mergpijpjes van grasgevoerde Schotese Hooglanders (Westerbroek, groningen) en het is een groot succes. De bouillon is heerlijk vet en goed van smaak al was er wel behoorlijk wat zeezout voor nodig voordat ik het lekker vond. Het leuke is dat je je basisbouillon in kleine porties kan invriezen en telkens andere groenten en kruiden kan toevoegen. Zo eet ik amper dezelfde bouillon gedurende de week. Dan weer met champignons en peterselie, dan weer met soepgroenten, of simpel ui en wortel. Allemaal lekker. Ik heb de botten ingevroren en ga proberen er nog een tweede keer bouillon van te maken. Die zal wel minder vet zijn en er zal geen vlees meer inzitten, maar wellicht toch de moeite waard.

Bedankt voor alle tips hier. Ik heb er veel aan gehad.

Sally Fallon schrijft dat je het vet van de bouillon moet afhalen omdat deze anders ranzig wordt. Je mag het vet daarna wel voor andere doeleinden gebruiken. Ik vries mijn bouillon niet in, maar maak er meteen soep van, die ik in een dag of 2 a 3 opeet. Ik hou het vet liever wel in de bouillon, want zo krijg ik meteen vet binnen als ik mijn soepje eet...

Of doe ik nu iets fout? En wat is überhaupt het gevaar van 'ranzig' eten? Ik weet niet goed wat daarmee bedoelt wordt.

Een ander probleem is, dat mijn bouillon zuur smaakt door de azijn/citroensap die ik bij mijn botten gooi. De vorige keer heb ik dus maar een eetlepel gedaan, en toen smaakte het beter. Maar in de youtube fimpjes doen ze wel een kwart cup azijn in de pan.

Hoe voorkom je dat je soep azijnig smaakt, of kan je toe met minder azijn?

Ik hou het vet er ook gewoon in, maar zorg er wel voor dat de bouillon in de koelkast binnen een paar dagen op gaat. Ingevroren bouillon kan natuurlijk niet ranzig worden. Bij mij smaakt alles dat ik ontdooi prima. En dat vetlaagje vind ik juist wel lekker.

Mijn bouillon is ook vaak wat te zurig. Wil weer nieuwe maken en zal rustig aandoen met de azijn. Een andere manier zou ik niet weten.

Wij doen altijd een flinke scheut appelazijn in de bouillon maar we proeven er niets van terug. Ook wij vriezen de soep in, we hadden het ook mee naar Marokko, ingevroren, en hebben vorige week (na 8 weken) de laatste opgegeten, hij smaakte nog prima.

Lia

Ik kan me nog herinneren van mijn oma (ze was van 1900) en maakte ook altijd bouillon die uren stond te pruttelen en heeeeeeerlijk rook) dat je slechts een klein scheutje azijn moest toevoegen....zelf doe ik nu een theelepel...

Ik heb laatste een liter of 6-7 gemaakt en heb er best wat scheuten appelazijn in gemikt, maar niets geproefd ervan. De bouillon was heerlijk zacht, vet en geurig.

Ik doe ook altijd een scheutje azijn erbij, niet weinig niet veel. Ik proef er niks van terug. Ik heb bij wijze van experiment wel eens natriumbicarbonaat bij een zuurvlees-stoofschotel gedaan die echt veel te zuur was. Het gaat dan een beetje bruisen en de smaak wordt er neutraler van. Ik durf echter niet te zeggen of dit al dan niet gezond is.

Ranzig vet betekent bedorven vet. Deze chemische vorm van bederf komt door zuurstof en is dus een oxidatieproces. Wanneer vet rans of ranzig is geworden is de smaak verandert. Het smaakt dan muf of naar karton. Of het smaakt en ruikt zuur of zelfs lijmachtig. Hoe onverzadigder een vet is, hoe sneller het oxideert en dan ontstaan er schadelijke peroxides die vrije radicalen genoemd worden en je DNA kunnen aantasten. Verzadigde vetten oxideren dus niet zo snel, enkelvoudig onverzadigde vetten sneller, meervoudig onverzadigde vetten nog sneller. Daarom zijn die ook ongeschikt om te verhitten. Daarom zit lijnzaadolie (vooral 3-voudig onverzadigde vetzuren) ook altijd in kleine donkere flesjes en daarom zit visolie (met 5-voudig en 6-voudig onverzadigde vetzuren) ook in luchtdichte capsules.

Hou daarom je vetten en vooral je olie uit het zonlicht en doe de dop op de fles zodat er zo weinig mogelijk zuurstof bij komt. Op hete zomerdagen kan je olie ook beter in een koele kelder zetten of de koelkast, want ook warmte versneld het oxidatieproces. En pas op met vette vis, want die bederft vrij snel. Vette vis kan je beter snel opeten en niet herhaaldelijk opwarmen.

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vet#Bederf_van_vet

Heb onlangs ook een bouillon getrokken van lam. Had hoofd, ruggegraat en nog wat ter beschikking.

Als soep voeg ik er balletjes aan toe. Heb deze echter geen nacht laten trekken in appelazijn, wist dat nog niet.

Wat ze hier in onze streek wel doen, is een stuk citroen uitpersen in je bord bij de soep. Dit gebeurt tevens op de paella en bv ook op al het vlees.

Ik heb vandaag beestenbottenbouillon getrokken van een pan vol botten en een paar stukken kraakbeen.

Ik vraag me nu alleen even af, hoe verder. Is kraakbeen geschikt om fijn te malen en terug te doen in de soep? Of is het bruikbare kraakbeen al in de bouillon getrokken en gooi ik de overblijfselen weg?

Ik neem aan dat ik wel het vlees van de botten kan schrapen en fijn kan malen en terug doe in de bouillon? Of hoe doen jullie dat?

Ik had het idee dat het kraakbeen in mijn bouillon zo zacht was geworden dat het voor het grootste deel opgelost was, maar wellicht was dat geen kraakbeen. Een dagje in de koelkast en mijn bouillon is een grote klomp gelei. Komt dat neit door het kraakbeen? Het vlees haal ik aan het einde van de botten en snij het in kleine stukjes. Sommigen blenderen de boel, maar ik vind de stukjes vlees in de bouillon wel aangenaam. Ik gebruik al het vlees zolang het maar zacht is. Harde stukken (kraakbeen?) haal ik eruit.

Indigo,

Je kan het kraakbeen fijnmalen en in de soep doen, geen probleem, maar of het helpt om je zoon het te laten eten weet ik niet omdat de soep dan waarschijnlijk veel dikker wordt dan hij gewend is denk ik.

Het vlees kan je inderdaad gewoon terug in de soep doen.

@JVG,

Ja je kan ook citroen gebruiken inplaats van azijn. Dat is ook zuur.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan