het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

Ja, ga ik ook doen over twee weken. T was Dennis die me op dit spoor zette. Eens kijken of ik dat wel ga eten/ drinken.

Lang. Ik heb vorige week soep gemaakt van runds en schapenbotten, gewoon de bouillon met groenten en gehaktballen en na 9 dagen was de pan pas leeg en de soep was nog altijd goed. Vorige zaterdag heb ik kippenbouillon getrokken, daarvan was vandaag het laatste beetje niet meer goed. Zo lang je de koelkast goed koud houdt en je soep snel laat afkoelen kan het heel wat hebben. Maar niet een hete pan met het deksel er op laten staan bijv.

Met kippenbouillon moet je uitkijken, die is heel snel kapot. Eigenlijk dezelfde dag opeten of invriezen. Ik zou soep sowieso invriezen als je 'm niet binnen 2-3 dagen opeet, zonde als je het moet weggooien.

Inderdaad Tanja ik heb helaas hele goede bouillon moeten weggooien omdat deze na iets meer dan een week of zo niet goed meer ruikt. Het hangt ook af zoals iklustvet zegt hoe snel je het laat afkoelen naar 4 graden of zo.

Ik vind het juist heel handig om een pan in de koelkast te hebben waar je uit kunt scheppen, ipv dat je het steeds moet ontdooien voor elk kopje. Ik neem het ook overal mee naar toe in een thermos. Wij zijn met 4en dus het gaat er hier hard door. Ik trek verschillende keren bouillon van een set botten dus ik heb wel bouillon in de vriezer maar als ik daar dan soep van maak ga ik die niet nog eens weer terug invriezen. Ik ruik het trouwens meteen als de soep niet meer goed is, een dag op voorhand kun je dat al zien en ruiken.

Ik trek tegenwoordig ook bouillon van 1 of 2 runderschenkels en 3 a 4 rundermergpijpjes

voeg de laatste 2 uur trekken nog 3 gefruite uien aan toe. Dan vul ik er 6 of 7 glazen potten mee en gelijk de dop erop zodat het vacuum trekt en na 2 uurtjes afkoelen de koelkast in. Elke dag pak ik een pot en doe de inhoud in klein steelpannetje.

Opwarmen en gevriesdroogde (Dille, Bieslook, Basilicum, Koriander en Peterselie) kruiden erbij.

Zo doe ik er dus een week mee.

Arjan

gelt de bouillon dan ook echt op? Ik gebruik een pan van 10 liter en die zit voor zeker een derde vol met doorgezaagde rundsgewrichten, ik kan er ook gemakkelijk een week stock van trekken en langer ook maar dan ben ik het meestal wel moe. Elke dag nieuw water er op en op 80 graden laten trekken. Groenten doe ik er neit meer in dat doe ik wel als ik de stock verwerk en schenkels gebruik ik ook niet meer, ik vind het zonde ik bak die kort aan en dan in de slowcooker, heerlijk!

Vandaag voor de eerste keer bottenbouillon gemaakt. Is het normaal dat de soep vrij dik is? Misschien toch beter het vlees volgende keer apart op te eten, beetje rare kleur nu :-)

Klavertje,ja dat is wel normaal dat komt door de gelatine die vrij komt bij het koken van de botten en het vet van het vlees.Als de soep morgen koud is dan kun je je soeplepel er recht overeind in laten staan.En misschien heb je er ook wel prei ui, en wortel enz ingedaan, dus zo wordt ie echt lekker dik,nou smullen maar he.... als hem afgemaakt hebt.

grt lola

Ik heb vandaag een ossenstaartsoep gemaakt, echt een aanrader! Heerlijk mals en vet vlees met zoveel smaak dat ik niet verder ben gekomen dan zout en laurier toevoegen, en natuurlijk ook groentes. Een ossenstaart weegt ongeveer een kilo, waarvan 250 gram botten. De prijs was 9 euro per kilo, dus daar hoeft je het niet voor te laten...

@Dennis ossenstaarten in water met eetlepel appelazijn ff uurtje weken, daarna opzetten en uurtje of 2 pruttelen, groenten erbij en klaar is kees? Lees Dennis :-)

net als de beruchte beestenbottenbouillon die qua naam zichzelf geen eer aan doet.

Ik krijg de bouillon/soep niet zo dat mijn kids hem willen eten en het leek me zo goed voor onze puberdame die anti-vet is.

Ik doe er van alles door net als voorheen hoe ik groentesoep maakte met blokje, alleen nu wordt het vlees geblenderd en dat is wat ze niet lekker vinden.

Dan blendeer je het vlees toch niet? Of denk ik nu te makkelijk :? :-)

@Pike dan denk je idd te makkelijk voor een antivet etende puber, wanneer ze vetrandjes ziet stopt ze accuut met eten.

Het gekke is wel dat ze zo een aardappel door de jus heen haalt en de brokjes eruit vist, de behoefte aan vet is er dus wel.

Zit tussen de oren en verander dat maar weer..........

ik vind de soep heerlijk,maar ik slik de lepel van de levertraan ook af tot hij glimt ;-)

m.a.w. mijn smaak is veranderd en ben sneller tevreden denk ik zelf, geniet ook meer van dingen nu, werk het niet zo even naar binnen.

wellicht kan ik het mengen met gehakt en er ballen van maken zoals het voorheen ook was......

Ik krijg de soep niet binnen, ik krijg echt een afkeer van de textuur en de kleur! Veel te dik! Zo'n zonde van de ingrediënten :-(

Ik had dus ook het vlees gemixt, volgende keer maar niet meer doen...

Waarom mixen jullie het vlees? Ik heb geen vlees in mijn bottenbouillon, ik doe gewoon botten in een pan, laten trekken en dan heb ik heldere bouillon. Daar doe ik gehaktballetjes in. Je kunt ook een schenkel mee laten trekken maar ik vind het echt zonde van een schenkel, dat wordt na lang trekken zo droog en smakeloos. Veel lekkerder om een schenkel kort aan te bakken en dan een uur of 6 in de slowcooker te laten stoven in een vette saus.

Klavertje4, kun je de soep niet verdunnen, en als smaakmaker in een andere soep gebruiken?

Al weggegooid en heb er spijt van, maar noch ik, noch mijn ouders kregen het binnen.

Volgende keer de schenkel apart eten en het op een heldere bouillon houden.

@ Klavertje4

De soep wordt zo dik als dat je hem vult met vlees en groente. Je kunt ook een bouillon van botten trekken en desnoods daarna nog zeven. Dan heb je een vrij heldere en dunne bouillon. Alleen na het afkoelen wordt de bouillon dik door de gelatine, maar boven de 25 graden is de gelatine weer vloeibaar en is het gewoon een heldere soep. Dus het vlees en de groente maken de soep dik. Het is wel belangrijk om het schuim af te scheppen aan het begin als de soep gaat koken. Doe je dit niet, dan zinkt het schuim op een gegeven moment weer en vermengt het zich met de soep, waardoor die donker en troebel van aanblik wordt.

Maar waar krijg je dan een afkeer van, het aanblik op de koude gestolde soep of de warme soep? En wat is er dan mis met de kleur? Hou je ook niet van erwtensoep, linzensoep of gebonden champignonsoep bijvoorbeeld?

@ Rateltje

Ik heb de ossenstaart in 11 stukjes gekocht en die in een pan met water en een scheutje appelazijn gedaan. Ik heb er ook een schijf schenkel bij gedaan. Dit heb ik een nacht laten staan. De volgende ochtend aan de kook gebracht en het schuim afgeschept. Dit heb ik de hele dag op een laag pitje zachtjes laten koken. Toen de stukken staart eruit gehaald en even af laten koelen. Al het vlees en vet is dan helemaal week geworden en zit dan los aan het bot. Met je vingers kan je alles los plukken. Dit kan je terug in de bouillon doen. Daarna heb ik Keltisch zeezout, 3 laurierbladeren en groenten (wortel, ui, kool, champignons) in de soep gedaan en hem nog een uurtje of zo op laten staan. Toen ik van de soep gegeten had, heb ik hem buiten in de kou gezet. Het is ook wel belangrijk om de soep als die klaar is zo snel mogelijk af te laten koelen. In de zomer zet ik zo'n pan in een teil met water en bevroren koelelementen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan