het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

Ik meestal ongeveer 24 uur, op een sudderplaatje net wel/niet aan de kook. Eenmaal goed afgekoeld kan ik er puntjes van snijden.. 8)

Ik heb nu knietjes en merg 12 uur laten trekken, en er zit echt een hele flinke laag vet op. Nu begreep ik dat die Sarah the health economist en ook in het WAPF kookboek, ze het vet eraf scheppen en bewaren voor het sauteren van groente enzo. Ik wil er wel een deel vet in laten maar nu is het echt megaveel. Hoe weet je dat je geen gelatine wegschept? Anyone?

Om vet weg te scheppen kun je de bouillon het beste af laten koelen. Je hebt dan duidelijk het vet en de bouillon gescheiden en schept het vet er dan zo af. De gelatine zin in de bouillon, dus die schep je dan niet weg.

Thanx!

Hier iemand die 12 dagen achter elkaar gelatine bouillon trekt van 3 beef feets. (zijn dat poten??)

Hello fellas and girls,

De groentesoep met Keltisch zout en bottenbouillon is heerlijk geworden. Oh ja daar zit ook nog mergpijpjes en ossestaart in.

Onze zoon van 2 jaar vindt het heerlijk. De oude trouwens ook ben ik blij om, hij heeft zijn eigen synergie ontdekt en eet deze soep met roomboter en honing. Wat een combi maar is er dol op.

Goed zo!

Mijn bouillon is ook gelukt! Ik ben superblij! Het is een grote gelei in de koelkast!!

Ok ik ben nou ook helemaal in de war. Ik had het recept van de beestenbotten bouillion van de site van mike afgehaald en daar staat 24 in koud water laten staan met azijn en daarna 4 tot acht uur op een laag pitje. Maar hier lees ik het dus andresom. Ik heb nu een pan met water en runderbotten (mergpijpje, schenkel, ossenstaart) Ik kan ook nergens een verhouding vinden tussen hoeveel botten een water of maakt dat op zich niet uit?

Help!

@Kavana,

Doe in een pan koud water de beestenbotten: schenkel, mergpijpjes, ossenstaart.

Doe hier een flinke scheut appelazijn bij. Appelazijn (zuur) trekt calcium uit de botten.

Laat dit een nacht zo staan.

Breng het water aan de kook. Als het kookt dan het schuim er af scheppen en weggooien.

Doe er een wortel, ui, prei en ongeraffineerd Keltisch zeezout bij en laat ca. 4 tot 8 uur door pruttelen. Haal de botten uit de soep en lepel het merg eruit. Doe het vlees van de schenkel, het merg en de meegekookte groente in een blender en maal het fijn. Doe dit bij de bouillon. Snij nu allerlei groentes van het seizoen fijn en voeg dit bij de bouillon. Draai kleine soepballetjes dan heb je lekker veel. Je kunt ook het gehakt grof en rul bakken en het zo in de soep doen. Scheelt balletjes draaien.

Je kunt ook een dikke omelet bakken, na het afkoelen in stukjes snijden en die er ook bij doen.

Vries porties in en je hebt elke dag een heerlijke mineraalrijke, voedzame soep.

Wij doen in een pan van 6 a 8 liter ongeveer 2 mergpijpjes, 1 schenkel en pouletvlees.

Lia

ok dus een nacht. Dank je wel. Dit is dus niet de bouillion die in gelei veranderd? Wat is eigenlijk de hoeveelheid zout die er in moet? Gisteren 5 kilo van opgehaald, lekker handig om zo dicht bij de importeur to wonen.

Nee dit is om een bouillon te maken. Van gelei heb ik geen 'kaas gegeten'.

Zout naar smaak. Er gaat ca. een handje zout in, tijdens het trekken van de botten.

Doe er niet teveel in, je kunt altijd nog toevoegen als je het gaat eten.

Lia

Na het fijnmalen van het vlees en de groente en het indoen van meer groente/gehaktballetjes hoelang moet het dan nog opstaan?

@Kavana,

Wij zetten na het toevoegen van de groente/gehakt de soep nog zo'n 2 uurtjes op te pruttelen.

Lia

Ik heb alle stappen gevolgd tot her pureren en dat er weer bij in gedaan maar nou is het net drap en niet erg appetijtelijk. Kan ik het verdunnen en daar soep van maken?

Ik hoop dat her ook ok is om het een nacht op kamertemperatuur te laten staan want het is nu nog veel te warm om in de koelkast te zetten.

Het wordt inderdaad 'drab'. Maar wel een voedzame drab.

Gewoon terug in de soep doen.

Je kunt de pan rustig laten staan. Het blijft heel lang warm.

Wel het deksel een klein beetje schuin leggen zodat er wat lucht bij kan.

Lia

De soep zelf is nu ook drab geworden want ik had kennelijk te veel groente enzo. Ik zou het zo niet door mijn keel kunnen krijgen zou ik het echt moeten verdunnen of mijn hond word heel blij. Ik vraag me af of ik volgende keer die stap kan overslaan. Voor het pureren zag het er lekker uit.

kavana,ik zeef de groente er altijd uit hoor. Dus dan blijft er een heldere bouillon over. Ik vind dat nu eenmaal lekkerder, en ik ben ervan overtuigd dat de werkzame stoffen uit de groente na uren trekken echt wel in de soep zitten hoor.

Doe ik de volgende keer ook of hert er gewoon in stukken in laten zitten, dan vind ik het niet erg.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan