het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

Ik koop knietjes en wat afvalvlees.

De botten doe ik even in de oven.

Dan een grote pan met water, vlees en botten erin. De hele dag laten trekken op t kleinste pitje op zijn zachtst.

Volgende dag uien/prei, knoflooktenen, en kruidnagel in de ui prikken,.

Weer een dag laten trekken.

Zeven en dan een deel verwerk ik tot die dag soep en de rest vries ik in en dat gebruik ik weer voor bij de pompem of pastinaak soep.

Wat in de koelkast staat is binnen een paar uur een soort gel geworden. Teken dat het vol met gelatine zit.

Hallo,

Als de bouillon klaar is, dan zit mijn soepvlees verspreid tussen alle groeten en is het nog een hele klus om het soepvlees er tussenuit te vissen, want dit wil ik dan graag nog in de soep doen.

Bestaat er niet een soort zak met kleine gaatjes of zo, waar je het soepvlees van te voren al in kunt doen, zodat het zich niet gaat vermengen met de rest?

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen?

groetjes,

Claudia

Begrijp je niet helemaal maar ik denk dat je het vlees eruit wilt halen na het trekken om de botten te verwijderen en het vlees weer terug te doen?

Wij snijden de groenten die we in eerste instantie voor de smaak er bijdoen in grove stukken.

Als de bouillon een aantal (4) uren opgestaan heeft vissen we alles eruit en dat gaat (uiteraard zonder de botten) in de blender.

En dat gemalen goedje gaat dan weer terug in de bouillon.

Als jij het niet wilt malen/blenderen zou ik de groente ook grof gesneden in de bouillon doen, dan kun je gemakkelijker de botten eruit vissen.

Als je het in een zak doet komen de goede stoffen/mineralen niet in je bouillon, blijft het in de zak. Dat is zeker niet de bedoeling.

Lia

Ik heb afgelopen weekend een pakket hertenvlees opgehaald en een tas botten erbij gekregen. Daar een soep van getrokken. Er zaten nog gewrichten en restjes vlees aan de botten en beenmerg in de botten. Alles behalve de botten en wat kleine harde stukjes van het gewricht heb ik in de soep gelaten. Het restant aan kale botten bedroeg 2 kg en dan had ik een pan van 8L behoorlijk vol. Onder het koken viel me al op dat er steeds een velletje op de soep kwam. Ik vermoedde al dat dit door de gelatine in de soep komt. Vandaag ontdek ik dat de afgekoelde soep in een drilpudding is verandert met een harde laag vet. De helft heb ik eruit geschept om in kleine porties in te vriezen, de andere helft staat als een halve taart nog in de pan. :)

Met enige verbazing aanschouw ik dagelijks mijn hertensoep die veel weg heeft van hondenvoer uit blik. Bij nader onderzoek ontdek ik dat er ook veel gelatine in de meniscus zit. En er zaten inderdaad ook rugwervels in de soep die ik op een gegeven moment heb open gemaakt om een gel-achtige substantie eruit te halen. Dit is collageen dat gelatine bevat. Gelatine zit in botten, huiden, kraakbeen en ook dus de meniscus. Collageen is een belangrijke voedingsstof die je bloedvaten soepel houdt zodat je lichaam geen extra cholesterol hoeft aan te maken om je vaten te repareren. Daarom doe gerust stukken huid en kraakbeen in de soep of stoofschotel en eet het allemaal lekker op. Snij of knip het desnoods in kleine stukjes als je niet van die glibberige dingen in je mond houdt.

glibberdingen in je mond ,lijkt me inderdaad niet zo lekker.

ik zag een filmpje op youtube daar kreeg iemand soep met slagaders van koeien te eten dat vond hij ook niet zo geslaagd je hoorde het knoepen in zijn mond :?

Of, zoals we van Poeki hebben geleerd: in de blender fijnmalen. (of met staafmixer)

Ik haal alle glibberdingen" van het bot als de soep nog warm is, dan gaat dat het beste.

Verse soepgroenten en die glibberdingen terug in de soep en als de soepgroenten gaar zijn, alles blenderen. Dan heb je een gladde soep vol gezondheid.

Dennis, zo hoort ie te zijn! Bravo! :-)

Hoe lang heb je hem getrokken?

Het lukt ik prima om een gelei van beestenbotten te maken. Wat voor mijnblijkbaar erg moeilijk is, is om deze ooknog te eten! Staat nu al bijna twee weken een pan in de koelkast. Eigenlijk niets van gegeten. Ik hou niet van soep...

Quote:
Ik hou niet van soep...

Maar dat is juist het leuke aan deze soort soepen. Je kunt ze opwarmen en met een lepel eten, maar je kunt ze ook koud met een vork eten. :)

Er zijn zo, zo ontzettend veel soorten recepten om soep te maken. Hoe je dan echt van geen enkele soort soep? Dat klinkt me vreemd in de oren...

Je kunt de bouillon ook perfect gebruiken in sauzen en andere gerechten, waar je normaal water toevoegt, voeg je nu bouillon toe.

Lol, eten met een vork. Denk dat ik dat met de volgende portie moet gaan doen. Geen idee of deze nog goed is....

Ben niet van de sauzen, dus hoef,ook geen water te vervangen door bouillon.

Ik zal eens surfen op het net naar recepten Van soepen, maar zo uit het hoofd, nee, je maakt me er zeker niet blij mee....

Alexandra,

Zo te lezen is er nog een ommeslag qua denken voor jou nodig. Het is juist zeer aan te raden om de factor vocht flink te verhogen in je voeding d.m.v. soepen, sauzen en stoofpotten. Jij bent toch diegene met lever- en galstenen? Dan moet je zeer zeker niet zo droog eten, want dan droog je uit waar je bij staat! Wat eet jij zoal, als ik vragen mag?

Mike

Ik heb altijd al moeite gehad met het tot me nemen van vocht. Sinds ik de rauwe melk ontdekt heb drink ik hier tegenwoordig twee liter van. Het dagelijks drinken van sole/natuurzijn kost me bv ook moeite. Sinds van de week doe kiest daarom bij mijn kleine zuiveringsmengsel...

Mijn voeding ziet er ongeveer als volgt uit:

Bica of H202 op nuchtere maag gevolgd door een milde reiniging of melk met rauw eigeel. Merk dat ik weer teug aan het pakken ben naar de milde zuivering. Of twee gekookte eieren.

Lunch betaat uit lever met ui, leverworst, kaas, worst, warm of koud vlees. Ben nu aan het experimenteren met eggmuffins, erg makkelijk om mee te nemen naar het werk.

Avondeten is vlees met groente. Groente aangelengd met boter en het vlees drijft altijd in een jus van boter met een klein beetje water. Datzelfde geldt voor het vlees dt ik tussen de middag eet.

Hmm, je eet toch minder droog dan ik had verwacht. Ik had vooral brood verwacht. Dit zuigt gretig vocht in zich op, gooi maar eens wat water over een snee brood. Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden om toch nog meer vocht tot je te nemen.

Mike

Sinds ik wapf heb ik 1 half zuurdesem spelt gekocht en daar weken mee gedaan. Ik eet geen granen en zetmeelproducten.

Ik voel al een tijdje dat ik meer vocht tot me moet nemen, vandaar dat ik weer liters bottenboullion had gemaakt. Ik ben nog zoekende hoe ik mezelf ertoe kan zetten.

De bouillon die ik had staan was niet meer goed. Over een week of twee weer eens maken. Op dit moment ligt de schenkel in de vriezer en is of niet lang genoeg bevroren.

@ Dennis, de enige soepen die ik vroeger wel wilde eten waren crèmesoepen. Ik zal er eens naar kijken!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan