Hoe tv, radio en andere media berichten over gezondheid/voeding

In dat artikel staat dat vooral niet-biologische en GMO gewassen minder voedingsstoffen bevatten.

Genetically modified organisms (GMOs) in food have also alarmed researchers on distinct differences between organic and GMO produce. Higher antioxidant levels, lower pesticide loads, better farming practices all lead to a more nutritious end product when choosing organic over GMO foods.

Mark

nou de Telegraaf heeft een hele andere boodschap vandaag:

Van biologisch vlees tot biologische yoghurt: biologisch voedsel ligt in overvloed in de schappen. Maar is het ook echt gezonder? Dit zijn de feiten en fabels over biologisch eten.

Bekijk het volledige artikel op http://www.telegraaf.nl/e/24647875

Dus Mike, hoe kom je daar nu bij, grrr..

Vegetarische biefstuk... http://tinyurl.com/o5jhsvd via http://tinyurl.com/p4s3d3t

Onderzoekers maken biefstuk van plantaardige ingrediënten
Foto: 123RF
Gepubliceerd: 22 oktober 2015 11:28 Laatste update: 22 oktober 2015 12:56
Een biefstuk op basis van peulvruchten die niet onderdoet voor het echte stuk vlees.

Onderzoeker Atze Jan van der Goot van Wageningen University presenteert op 1 november de bevindingen en tussentijdse resultaten van zijn onderzoek naar duurzame vleesvervangers met puur plantaardige ingrediënten.

De levensmiddelentechnoloog ontwikkelde met zijn groep een nieuwe technologie die ingrediënten als sojabonen zodanig bewerkt dat er een structuur van vlees ontstaat zoals we die van biefstuk kennen. De fijnheid en vezelstructuur komt overeen.

Het concept is de basis voor de verdere ontwikkeling van een vegetarische biefstuk. Dit product zou dierlijke ingrediënten als ei of het bindmiddel wei overbodig maken. Daarnaast kent het geen beperkingen in formaat.
Structuren

De methode die de onderzoekers gebruiken is veel energiezuiniger, het vergt slechts 10 procent van de energie van huidige productiemethoden van vleesvervangers.

De plantaardige vleeslappen werden door de Wageningse onderzoekers gemaakt, samen met de TU Delft. Het apparaat kan vlees-achtige structuren maken van sojaeiwitten. De structuur is fijner dan tot nu toe kon worden bereikt.

De focus moet volgens de onderzoekers liggen op het duurzaam produceren van plantaardige vezels. “Bij de productie van plantaardige eiwitten gaat minder energie verloren. Dankzij dit inzicht kunnen we nu puur plantaardige, volwaardige vleesvervangers maken, met de structuur van vlees”, zo zegt Van der Goot.

Het is niet bekend wanneer de vleesvervanger op de markt komt.

Vind ik zo slap! Je eet vlees of geen vlees. Waarom willen veganisten zo nodig toch de vleessmaak en structuur hebben? Echt, logisch denken is er niet bij bij die lui.

hoi JM ik denk niet dat de veganisten zo graag nog iets met vleessmaak en structuur te maken willen hebben. Ik denk dit eerder een ecofascistische poging is om de vleeseter van zijn of haar vlees af te krijgen.

Niet helemaal waar. Onze tong bevat smaakreceptoren voor glutamaten. Die ontstaan door karamellisering van bijv. bacon (dikke ontbijtspek) of een knapperig velletje op kip. Als je hier alleen al aan denkt loopt als het goed het water al in je mond! Bacon wordt ook wel de 'gateway meat' genoemd, want van alleen de geur al gaan ze voor de bijl! Er zal dus altijd een behoefte zijn aan vleesachtige structuren en smaken, daarom zijn er in die wereld ook zoveel sojaproducten met MSG, een GLUTAMAAT dat een vleessmaak geeft.

Mike

De WHO start weer met een campagne tegen rood vlees. Zogenaamd kankerverwekkend. Jammer dat deze mislukte organisatietalent het vlees op 1 hoop gooit. Stel jezelf de vraag: wat is de herkomst van het vlees? http://fullstory.co/p5vd9?ref=twt

De in je link genoemde Vlaamse arts Luc Colemont op Twitter:

Zo iemand is niet serieus te nemen.

Mike

Herkomst vlees en eigenlijk de herkomst van je voeding lijkt mij toch wel het minste om te weten. Weten wat je eten eet is toch wel een dingetje geworden. En trouwens van rood vlees moeten je darmen extra werken en verbrand je meer calorieën dan doorbakken vlees.
Wat mij stoort is dat er tegenwoordig in Biologische producten zoveel rotzooi wordt toegevoegd en dat dit schijnbaar mag.

Opvallend, vind je niet, dat voeding officieel totaal geen positieve rol speelt in het ontstaan, voorkomen of behandelen van kanker, maar wel in negatieve zin en dat het altijd dierlijk voedsel betreft...

Mike

niet veel aan gemist. Cargill beetje stout met milieuvergunningen en inkoop oerwoudvrije soja. Mannetje geeft prachtige antwoorden, klaar. Niet echt schokkend en ik ben ook niet ineens anti Gargill geworden, zo stout was het nu ook weer niet, als je om je heen kijkt.

Hoi Mike,
ik heb hem helaas zelf ook niet kunnen zien, maar je kunt de aflevering ook nu nog bekijken hoor. Hij staat gewoon op Zembla.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.534
Leden
8.662
Nieuwste lid
Magda Van Bladel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan