In het verleden heb ik me al eens kritisch uitgelaten over een TV-programma over 'gezondheid', waarin de presentatrice voor een paardenstal stond met daarvoor een baal hooi. Ze legde uit dat insuline de staldeur opent en de paardenstal voor onze cellen staat. Het paard heeft hooi nodig om te eten, maar de hooi gaat niet uit zichzelf de stal in. Insuline opent de deur naar de stal en schuift de hooi erin. De boodschap is: je lichaam draait op suiker als energiebron en insuline duwt de suiker in de cellen.
Gisteravond zag ik een herhaling van het programma 'De kennis van nu'. De presentator, die zelf diabetes type 1 heeft (!), stond in een gevangenis. De gang tussen de cellen waren volgens hem de bloedvaten. De cellen waren op slot, maar insuline is de sleutel die de celdeuren opent. Kortom, hetzelfde verhaal: je lijf heeft suiker nodig voor de energie en insuline is het transportmechanisme van suiker naar de cellen.
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat insulineproductie een OVERLEVINGSMECHANISME is dat optreedt zodra er sprake is van een TE HOGE glucosepiegel in het bloed. De truc is juist om het insulinegehalte zo laag mogelijk te houden en daarmee dus ook de hoeveelheid glucose (suiker) in het bloed. Maar nee, je lichaam draait op suiker en insuline duwt het in de cellen. Hiermee verklaren we het noodsignaal tot een noodzakelijk onderdeel van de stofwisseling.
Sterker nog, we zagen iemand die een kunstmatige alvleesklier had ontwikkeld, die je bloedglucose meet en insuline toedient indien de bloedsuikerspiegel te hoog is en glucagon indien deze te laag is. Dat is moderne 'wetenschap', mensen. Zolang we maar uit blijven gaan van suiker als brandstof denken al deze knappe koppen in de verkeerde richting.
Wat wel interessant was dat er een professor was die het onvermogen van patienten met diabetes type 1 om zelf insuline aan te maken in verband bracht met een tekort aan vit. D3! Zo zie je maar weer hoe essentieel de vetoplosbare vitamines zijn die Weston Price telkens benadrukte. Onder de gezonde mensen die Price onderzocht bestond geen suikerziekte. Goh, zou dat misschien komen omdat deze mensen vet als voornaamste brandstof hadden i.p.v. suiker?
Mike