Het Nieuwsblad dd 4/1/2013 :
Emiel Pauwels (95), de oudste atleet van ons land, heeft kanker en kiest voor euthanasie. ‘Mijn droom was: 100 jaar worden en kerngezond zijn. En nog medailles winnen en records verbeteren. Maar dat gaat niet meer, door de kanker’, zegt hij zaterdag in Het Laatste Nieuws.
Volgende week zal ‘Miel’ euthanasie plegen, maar maandag trakteert hij zijn vrienden eerst nog op champagne. Twee maanden geleden werd bij Pauwels maag- en darmkanker vastgesteld. ‘Ik kan niet meer eten en ik kan amper nog mijn bed uit. De professoren wilden me nog opereren, maar ik wou dat niet meer. Ze konden me niet zeggen of ik ooit nog zou genezen en opnieuw zou kunnen lopen. Dan heb ik de papieren voor de euthanasie in orde gebracht en ben ik naar huis gekomen.’
Recept voor een lang leven
Op zijn veertiende begon ‘Miel’ met atletiek. Lopen, ver- en hoogspringen, speerwerpen. ‘Maar ik ben nooit prof geworden. Dat was zo niet in die tijd. Ik was altijd vertegenwoordiger in kantoormeubelen. Dat bracht brood op de plank.’
In een interview met Het Nieuwsblad vertelde Pauwels vorig jaar nog zijn recept voor een lang leven: ‘Goed ontbijten. Ik begin elke dag met een glas water, een banaan, twee appelsienen, vier boterhammen met choco en een lat chocolade. Toch weeg ik slechts 60 kilo.’