Iklustvet wrote:
Mijn moeder zegt dat er iemand in EENvandaag zinnige dingen zei over eten. Ik heb het nog niet gezien.
http://www.eenvandaag.nl/ (helemaal bovenaan kun je de laatste afl kijken)
Het betreft de aflevering van woensdag 8 januari. Jammer dat ze bij de introductie van het item weer beginnen over de strijd tegen de kilo's, waarmee ze dus het punt waar het bij voeding om gaat weer missen, namelijk gezondheid. Die kilo's komen dan vanzelf wel.
Het nieuwsitem zelf in een notendop:
- Het sprookje dat je van vette voeding een hoger cholesterolgehalte krijgt en dat dan de kans op hart- en vaatziekten toeneemt is niet waar volgens Huib Stam, schrijver van
Eetsprookjes
- Bij dikke mensen zijn delen van de hersenen die te maken hebben met verslaving en beloningssystemen veel actiever dan bij dunnen mensen als het om voeding gaat. De oorzaak zijn de hormonen die je maag/darmstelsel afgeven ten teken voor de hersenen dat je verzadigd bent.
- "Als je meer beweegt val je af" is niet waar. Alleen als je langdurig en intensief gaat duursporten bij een regime van relatief gezonde voeding kan je structureel afvallen. Het zit um in die gedragsverandering en niet in meer of minder eten.
- Van brood word je dik. De aanbeveling van het voedinscentrum om 40 tot 70% van je energie uit koolhydraten (tarweproducten, aardappelen, etc.) te halen is belachelijk (Huib Stam)
- Een nieuwe methode om ons allemaal dunner te maken is er nog niet. Men hoopt het positieve effect op eetgedrag bij maagomleggingen ook te verkrijgen zonder maagomlegging. De medicus die dat zegt hint daarbij op medische behandeling b.v. met hormonen.
Het is weer een mix van waarheid en ....minder waarheid. De kijker krijgt helaas niet duidelijke informatie mee om andere voedingskeuzes te maken. Aan het einde laat men doorschemeren dat het (voor de massa) wachten is op een medische doorbraak. Pfff, idioten. Ik ben blij dat ik niet afhankelijk ben van sommige lui die menen het zo goed te weten.