Hoeveel eten op een dag?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Eigenlijk heb ik een vraag aan de dames hier op het forum. Ben benieuwd hoeveel jullie op een dag eten? Ik ga dan wel uit van wapf eten. Mijn eetpatroon begint volgens namelijk belachelijk te worden. Voor mijn gevoel eet ik inmiddels veel te veel. Ik heb de hele dag door letterlijk honger. Het lijkt weer een beetje mijn eetpatroon voor jaren terug. Toen zat er ook geen rem op bij mij.

Mijn eten vandaag

Ontbijt:

3 Gebakken eieren met spek en een smoothie van yoghurt, avocado, komkommer slagroom en perzik.

Tussendoor:

Stuk leverworst met mayonaise
Ribstewafel met dik boter em kaas en wat radijs met knoflooksaus.

Lunch:

Boekweitpannekoek met vers zacht fruit, slagroom en crème fraiche.

Tussendoor nog bouillon genomen en wat stukken kaas.

Avondeten:

Runderstoof met wat sperziebonen en pandan rijst.
Toetje, kersen verarmd en het vocht gebonden. Slagroom erbij.

En nu is het avond en heb weer honger.

Tussendoor heb ik ook nog melk en kefir gedronken. Daar waar ik voor een poosje terug weinig at en bijna geen eetlust moet ik nu gewoon eten.
Weer krijg ik de indruk dat ik zoveel honger heb vanwege snel werkende schildklier? Volgens mij eet ik ook niet te weinig koolhydraten en vetten?

Nou Ben,

Als het gezellige mee eters zijn heb ik daar geen moeite mee ?

Maar in verleden kreeg ik wel eens de stempel dat in een lintworm zou hebben gezien mijn eet gedrag. Maar dan zou ik ook moeten afvallen als dat zo zou zijn. Echter, ik begin weer aan te komen sinds ik de orgaan supplementen neem. Daar kan het dus niet aan liggen. Vandaar dat ik ook benieuwd ben hoeveel andere dames die wapf doen eten. Aangenomen dat Mannen over het algemeen meer eten dan vrouwen.

Binc, hieronder mijn eetpatroon (66 kg, lengte 1,78):

Rond 10.00-11.00 uur:
- 3-4 eieren gebakken in ruim roomboter/ghee
- kop bouillon of soep met kokosolie/ghee en eidooier
- salade met champignons, avocado, uitje, etc.
Of
- smoothie van kefir, slagroom, avocado, appeltje, kokosolie, etc.
Of
- kliekjes van vorige dag

Rond 17.00 uur:
- meestal een stoofpot met kip of rund, groente en vet
Of
- paar haringen met salade en soep
Of
- gebakken eitjes met salade en soep

Ik eet op gevoel, meestal 2 en soms 3 maaltijden op een dag. Per maaltijd ongeveer 600-700 gram, exclusief soep. Daarvan ongeveer 150-200 gram eiwitten, ruim vet en de rest groente en vocht. Tussendoor snaai ik nog weleens wat, zoals nootjes of kaas of eigen baksels (kokosmakronen, kokospudding, etc.).

Ik ben in het afgelopen half jaar afgevallen door het streng uitbannen van suikers, heb nu licht ondergewicht en merk dat m'n behoefte aan eiwitten en vet / een extra maaltijd toeneemt.

Jupiter, een dagelijkse inname van 150-200 gram eiwitten is vrij hoog voor iemand van 66kg. Ben je niet bang dat dit op termijn een negatief effect zou kunnen hebben op je spiermassa?

Ben,

Hoezo is dat hoog? Ze wil aankomen wat ik ervan begrijp. Waarom zou dat percentage eiwitten slecht zijn? Volgens mij zit ik ook hoog in eiwitten met alle melk en kefir die ik ernaast ook nog drink.

Hoeveel gram eten ik eet zou ik niet weten. Ik weeg namelijk niks.

Jupiter

Je zegt dat je suikers hebt geskipt en daardoor ondergewicht hebt gekregen? Heb je in die tussentijd dan wel genoeg eiwitten en koolhydraten gegeten? Wat ik lees in je eetpatroon is dat je geen koolhydraten eet?

Ben, eiwitinname is een schatting op basis van aantal eieren, kefir, vlees en wat kaas. Ik besef dat dit eiwitbronnen zijn en de netto inname mogelijk lager ligt. Kun je uitleggen waarom m'n lichaam m'n spieren zouden afbreken? Door verzuring bij een slechte vertering? Kan niet direct meer info vinden.

Ik fiets en wandel dagelijks, in ontspannen tempo, heb niet het idee dat ik inlever op spierkracht.

Ik weet niet wat het effect is op m'n lijf, dit is momenteel een behoefte. Was minder, maar heb de laatste weken een grotere eetbehoefte. M'n darmen/stoelgang gaan goed, geen winderigheid, ik drink voldoende, voel me fit.

Binc, Jupiter
Het internet staat vol met artikelen hierover. Te weinig eiwit is niet goed, maar teveel kan op termijn ook een schadelijk effect hebben op je spieren.
Per kg lichaamsgewicht zou je onder normale omstandigheden aan 0,8-1 gram eiwit genoeg hebben, voor sporters kan het weer een iets ander verhaal zijn.
Ik pik er maar even een willekeurig artikel uit:

https://www.fit.nl/voeding/voedingstheorie/is-te-veel-eiwit-schadelijk

''Conclusie
Het is belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Een tekort aan eiwitten in de voeding kan leiden tot een achterblijven in de groei, slecht herstel, verminderde weerstand en afbraak van de spiermassa. Dit betekent niet dat meer altijd beter is. Ook voor eiwitten is er een optimale hoeveelheid om per dag binnen te krijgen. Een teveel zal bij gezonde mensen geen invloed hebben op de nieren of botmassa, maar kan wel een negatief effect hebben op de hoeveelheid spiermassa en het gewicht.''

https://eiwit-poeder.com/eiwit-als-brandstof/

Ben, onze berichten kruisten elkaar...

Lagere gewicht is mede ontstaan doordat m'n bloedsuiker stabieler is: minder eetbehoefte om hypo's weg te werken, hoe subtiel ze ook waren. Valkuil is dat hiermee de eetbehoefte langer uitblijft waardoor het totale volume te laag kan liggen?

De suikers die geskipt zijn kwamen uit de foute schappen van de supermarkt, vooral in periodes van stress. M'n voedingspatroon is al enige jaren WAP, met periodes met meer/minder zuivel of teveel suikers. Maar niet zonder eiwitten

Ik eet af en toe fruit (max 1 per dag, ben geen liefhebber), groenten (gevarieerd, dus ook zetmeelrijk komt voorbij), beetje honing. De natuurlijke suikerbronnen dus.

Binnen de wapf is dit niet helemaal waar. Eiwit percentage ligt wel iets hoger dan 0.8 gram. Maar wat ik wel mis bij Jupiter is dat ze geen koolhydraten eet. En dan kun je wel problemen gaan krijgen.

https://www.fatsforum.nl/forums/topic/eiwitten/

https://www.fatsforum.nl/forums/topic/hoeveelheid-eiwitten/

Ik eet af en toe fruit (max 1 per dag, ben geen liefhebber), groenten (gevarieerd, dus ook zetmeelrijk komt voorbij), beetje honing. De natuurlijke suikerbronnen dus.

Jupiter,

Wat jij hier noemt kan je niet rekenen als koolhydraat inname. Het feit dat de eetbehoefte minder is of uitblijft kan heel goed ook te maken hebben dat je je schildklier aan het slopen bent en je bijnieren door juist te weinig koolhydraten!
Ik eet ze zelf wel en de laatste tijd iets meer dan toegestaan is. Maar dat is dan nu even jammer. Ik ben ook niet zo dol op groente en fruit. Maar doe he gewoon in mijn smoothie. Tussendoor eet ik nog wel watermeloen en kersen.

Maar stel nu dat je wel minder eiwitten wil gaan eten. Hoe dan?? In de praktijk is dat nauwelijks te doen. Ik zie mezelf eiwitten niet vervangen voor een beetje sla ?
Vervangen voor koolhydraten dan? Lijkt me ook niet? En op alleen boter en kokosolie kan ik niet leven.

Ben, stikstofbalans en energiebron zijn dus van belang, ik zal me er eens in verdiepen.

Binc, zijn groenten, wat fruit en honing niet afdoende als kh-bron? Vandaag bijvoorbeeld geroosterde wortelen met flink wat zelfgemaakte mayo. Wat zou je als aanvulling adviseren?

Binc, zijn groenten, wat fruit en honing niet afdoende als kh-bron? Vandaag bijvoorbeeld geroosterde wortelen met flink wat zelfgemaakte mayo. Wat zou je als aanvulling adviseren?

Nee dat is niet afdoende voor koolhydraten. Sterker nog, je zou ze niet moeten rekenen als koolhydraten. Het valt echt op dat er toch ook binnen de wapf heel veel meiden zijn die denken dat ze koolhydraten weg moeten laten. Ik heb ooit exact dezelfde fout gemaakt. Door het niet eten van koolhydraten zoals witte basmati rijst, gierst, zuurdesem brood of bv rijstewijfels fok je je bijnieren op en daaropvolgend je schildklier. Je ondergewicht kan daar dus heel goed mee te maken hebben. 100 gram drooggewicht aan koolhydraten zou je minimaal moeten eten. In begin zelfs iets meer omdat je simpelweg niet van de ene op andere dag zonder kan. Die kokosmakronen, maak je die zelf? En wat gaat er dan in? Onderstaand nog wat info over de koolhydraten.

http://www.voedingisgezondheid.nl/ondergewicht.html

Dit is dan ook de vraag voor mij: koolhydraten aanvullen kan ik voor me zien, maar minderen met eiwit of nog meer vet eten, dat niet. Er gaat al flink wat roomboter, kokosolie, levertraan en olijfolie in. Dat zou betekenen dat ik nog meer groenten moet gaan eten, en ik zit al flinke porties.

Mijn gevoel zegt dat mijn eetvolume omhoog moet, en niet zozeer de samenstelling. Alhoewel ik wel een max van ongeveer 4 eieren en een stuk vlees per dag wil aanhouden.

Lastig hoor!

Dank voor de link Binc. Mezelf slopen kan niet de bedoeling zijn. Het voelt nu niet zo, maar wil het ook niet zover laten komen.

Kokosmakronen: kokosrasp, kokosolie, honing, eieren

Dit is dan ook de vraag voor mij: koolhydraten aanvullen kan ik voor me zien, maar minderen met eiwit of nog meer vet eten, dat niet.

Nou ik zit dus idd ook met dezelfde vraag. Ik zou ook echt niet weten hoe ik eiwitten zou moeten tellen in grammen. Hoeveel eiwit zit er in stoofvlees? Ik zou het niet weten. Het voelt een beetje aks calorieeen tellen en dat heb ik ook nooit gedaan.

Maar het is wel verstandiger om je koolhydraatinname omhoog te dien hoor Jupiter. Eet gerust den keer een boekweitpannenkoek met wat rood fruit en slagroom of crème fraiche of zo. Je voelt het nu misschien niet maar je hebt wel ondergewicht. En dat is niet de bedoeling aks je WAP eet.

Met 1,78 en 66 kg heb je toch geen ondergewicht ?! BMI is 20,83, dus ruim binnen de marges ( in ieder geval volgens de reguliere geneeskunde ).

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan