Hoeveel eten op een dag?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Gewicht is inderdaad te laag voor mijn lengte. Straks een voorraadje rijst koken :)
Koolhydraten tellen, een ergere straf bestaat er volgens mij niet!

Zonne,

Jij houd je teveel aan de standaarden van wat Voedingscentrum en Hartstichting etc zeggen. 20,83 is ondergewicht! Dit betekent geen reserves. Feit dat Jupiter al aan geeft vaak geen trek te hebben wijst al op het feit dat er Iers niet goed zit in de bijnieren en /of schildklier. Een ondergrens van 25 is stukken gezonder. Hierbij kan je een bmi tussen de 25 en 30 als aanvaardbaar aanhouden.

https://www.mikedonkers.com/lichaamsgewicht/

Koolhydraten tellen, een ergere straf bestaat er volgens mij niet!

Je gaat toch niet serieus tellen??? Gewoon grote pan maken en wat bij je vlees doen. Zie maar wat je op krijgt toch om te beginnen?

Zonne, gevoelsmatig zit ik wel rond m'n ondergrens. Aangezien er een dalende lijn te zien is in gewicht, moet ik wel zien te voorkomen dat deze voortzet.

Nee, ik ga zeker niet tellen haha! Ook nooit gedaan ook. Was een reactie op jouw opmerking over calorieën tellen, in mijn opmerking had calorieën moeten staan ipv koolhydraten...

M'n lichaam geeft trouwens wel een hongergevoel aan, maar ik merkte dat m'n bloedsuiker veel stabieler is zonder teveel suikers waardoor het snaaien verdwijnt. Feit blijft dat ik mezelf voldoende moet voeden en gezien het afvallen is het blijkbaar niet afdoende.

Zonne,

Ik bedoel dit echt absoluut niet lullig wat ik nu ga zeggen. Dus onthoud dat alsjeblieft even.

Ik denk alleen dat jij een beeld voor je hebt dat we slank moeten zijn. Maar ik durf wel met zekerheid te zeggen dat je ondergewicht hebt en dus niet goed doorvoed. Dit blijkt uit het feit dat je oa sowieso allergieën hebt, spijsvertering problemen en nog een aantal probleempjes. Je neemt gewoon niet voldoende op met als gevolg tekorten en daardoor een lager gewicht. Ik geloof persoonlijk niet on de huidige bmi. Zelf heb ik een gewicht gehad van 59 kilo bij 1.70. En ik voelde mezelf echt niet goed. Denk aan slechte spijsvertering met als gevolg nog veel andere problemen. Nadat ik kort geleden weer als een razende onbedoeld ging afvallen voelde ik me ook ellendig. Inmiddels weer aangekomen. 78 kilo. Maar dan zou ik nu dus overgewicht hebben volgens al die berekeningen? Maar met dat zogenaamde overgewicht voel ik me een stuk beter in me vel. En als ik bij machte was om buikspier oefeningen te kunnen doen om iets strakker te zijn is het voor mij perfect. De pijnen zijn nog even een ander verhaal.

Jupiter, als je netto inname van eiwitbronnen mogelijk iets lager ligt, dan denk ik dat je redelijk goed bezig bent. Zo te zien gebruik je ook voldoende vetten, maar mogelijk kan je dit ook nog gaan verhogen om verder afvallen te voorkomen (denk hierbij ook eens aan cacao boter of cacao pasta). 2 (soms 3) goede maaltijden per dag is naar mijn idee ook het beste. Tussendoortjes het liefst zo min mogelijk, maar dat is voor mij ook nog niet echt altijd haalbaar.
Mocht je echt denken dat je onvoldoende koolhydraten binnen krijgt, dan zou ik deze persoonlijk in ieder geval niet gaan verhogen met het meer gaan eten van fruit, (bovengrondse)groenten of granen, rijst,mais. Mocht je de koolhydraat inname toch iets willen verhogen, dan zou ik gaan voor extra wortel en knolgewassen. Meer dus op basis van zetmeel dan de cellulose. Tijgernoot, kastanje, cassava bloem of een mix hiervan zie ik als een goed alternatief voor bloem van granen. Verder geef ik momenteel ook de voorkeur aan ahornsiroop boven honing. Linzenwafels gebruik ik eventueel als alternatief voor rogge knackebrod, rijstwafels etc.
Ik weet dat ik op enkele vlakken een iets ander standpunt inneem, dan weer sommige andere forum bezoekers. Dit heeft te maken omdat ik ook andere mensen volg met hun ideeën mbt voeding.

Ben,

Die knolgewassen zijn voor mannen misschien voldoende als koolhydraatbron. Maar echt niet voor vrouwen. Vrouwen hebben een hogere behoefte aan koolhydraten. Het is idd een ander standpunt dan wat de WAP zegt. WAP zegt dat je groenten en knolgewassen niet moet tellen als koolhydraten. Puur naar mezelf kijkende kan dat dus idd heel goed kloppen aangezien ik altijd de fout heb gemaakt dit soort groenten als koolhydraten te tellen. Uiteindelijk help je je spijsvertering om zeep.

Ben, zoete aardappelen, knollen, wortels, uien etc. zijn groenten die ik regelmatig eet. Ik let overigens bij groenten niet zozeer op de groeilocatie (boven- of ondergronds), ik eet wat de groentetas levert en wat de tuinder om de hoek in de schappen heeft liggen. Ik dacht overigens met de groenten al een redelijke hoeveelheid kh binnen te krijgen. Maar wat ik wil voorkomen is dat m'n lichaam op een spaarstand gaat staan, dus het is nog even zoeken naar de juiste weg om op goed gewicht te blijven.

Ik ben geen voorstander van granen, wil me liever niet weer in die hoek begeven. Wat extra fruit en pseudogranen zijn dan een optie.

Alle granen dus ook pseudogranen zijn momenteel voor mij geen goede bronnen meer. Ik volg Tony P. hierin en heb er geen spijt van zijn advies te hebben aangenomen. Ook ben ik sinds een half jaar weer meer de gewone aardappel gaan eten (liefst oude rassen). Niet met schil, maar gewoon ouderwets dik schillen met een schilmesje en opzetten in ruim koud water en voldoende zout toevoegen. Mocht een aardappel echt tot de familie nachtschade behoren, dan zal er op deze manier nog maar zeer weinig of geen van de mogelijke schadelijke stoffen in zitten. Ook een eigengemaakte aardappelsalade is een goede optie (resistent zetmeel).

Ik eet soms ook wel eens aardappel hoor. Het maakt alleen geen deel meer uit van mijn dagelijkse voedingspatroon. Dat is het verschil. Maar soms neem ik aardappel. Eerder in de winter dan in de zomer.

Voor wat betref de pseudogranen zie ik het probleem niet zo? Mits je het niet consumeert als hoofdmaaltijd en dus overmatig teveel van eet.

Binc, ik had een berichtje van je over het hoofd gezien, waarin je o.a. zegt ''Vrouwen hebben een hogere behoefte aan koolhydraten.'' Ik ben wel benieuwd waar dat op gebaseerd is, daar dit voor mij onbekend is.

Verder schrijf je:
WAP zegt dat je groenten en knolgewassen niet moet tellen als koolhydraten. Puur naar mezelf kijkende kan dat dus idd heel goed kloppen aangezien ik altijd de fout heb gemaakt dit soort groenten als koolhydraten te tellen. Uiteindelijk help je je spijsvertering om zeep.

Wat bedoel je precies te zeggen met ''Uiteindelijk help je je spijsvertering om zeep.'' Bedoel je hier soms mee dat dit gebeurt als je geen koolhydraten in een andere vorm dan groenten of knolgewassen tot je neemt? En zo ja, zou je dit dan iets meer kunnen toelichten of een verwijzing naar deze informatie plaatsen.

Voor mij is het dus ook nogal vreemd dat je bv een aardappel als knolgewas dan volgens WAP niet moet/mag tellen als koolhydraat.

Ik heb onderweg naar de visboer nog zitten nadenken over m'n BMI...

Zo'n tien jaar geleden volgde ik een crashdieet en kwam ik terecht op 64 kg. Foute actie, maar ik wist destijds niet beter. Ik zag er te mager uit, boezem en wangen en heupen waren teveel geslonken. Ik had duidelijk de verkeerde reserves aangesproken. In de jaren daarna kwamen er weer kilo's bij en heb ik langzaam mijn eetpatroon omgebogen.

Sinds ruim vier jaar eet ik volledig WAP en ben ik me steeds fitter gaan voelen. Wanneer ik hierbij de foute suikers uitban val ik langzaam af, zoals in de afgelopen maanden, ongeveer 0,5 kg per maand. Maar het verschil tussen nu en 10 jaar geleden is dat ik heupen, boezem, vol gezicht en energie behoud. Hormonen in balans, goed slapen, egale huid, mooie stoelgang etc. Mensen vinden me er gezond uitzien, en dat is ook hoe ik me voel. Neemt niet weg dat ik aan een ondergrens zit en niet nog meer wil afvallen (was ook niet het doel), maar ik wil wel beseffen dat hoe ik me voel en dat wat ik uitstraal ook belangrijk is en niet teveel focus op getallen wil leggen. Mijn toenemende eetbehoefte zegt me dat mijn lichaam meer eten nodig heeft, en dat ga ik het ook geven.

Granen, peulvruchten, nachtschades, noten... Ik ben er voorzichtig mee i.v.m. anti-nutriënten, schimmels en weet ik wat nog meer. Ik eet af en toe met een gerust hart ook aardappelen, noten, koekjes, maar met het besef dat dit plezier- of bijvoer is en geen primaire voedingsbron.

Ik ga de komende tijd kijken wat voor mij werkt, extra kh of vetten of volume van huidige voedingspatroon ophogen. Gevoelsmatig het laatste, maar als proef ook de kh opvoeren.

Binc, ik ben trouwens ook benieuwd waarom vrouwen meer kh nodig hebben. Is dit uit eigen ervaring?

Ik kan me voorstellen dat de stofwisseling aan de gang gehouden moet worden en dat dit gemakkelijker gaat met koolhydraten wanneer een goede vetvertering en -verbranding afwezig is. Maar als dit laatste goed verloopt, waarom dan dit niet als brandstofbron?

Volgens mij komen vrouwen minder gemakkelijk in de vetverbranding als mannen en hebben vrouwen daarom ( in het begin ??) meer koolhydraten nodig. Plus bij bijnieruitputting zijn ook altijd koolhydraten nodig.

Ik ben in het afgelopen half jaar afgevallen door het streng uitbannen van suikers, heb nu licht ondergewicht en merk dat m’n behoefte aan eiwitten en vet / een extra maaltijd toeneemt.

Begrijp ik uit bovenstaande goed dat je sinds een half jaar ook alle koolhydraten hebt weg gelaten? En dat je WAP eet sinds een half jaar? Je geeft aan dat je afvalt? Maar hoeveel woog je dan voor dat half jaar?

Zo’n tien jaar geleden volgde ik een crashdieet en kwam ik terecht op 64 kg. Foute actie, maar ik wist destijds niet beter. Ik zag er te mager uit, boezem en wangen en heupen waren teveel geslonken. Ik had duidelijk de verkeerde reserves aangesproken. In de jaren daarna kwamen er weer kilo’s bij en heb ik langzaam mijn eetpatroon omgebogen.

Crashdieten zijn een aanslag op je schildklier en bijnieren. Vooral je bijnieren krijgen het heel zwaar als je zomaar van de ene op andere dag koolhydraten skipt. Je geeft ook aan dat je heel streng bent voor jezelf.
Het kan bijna niet anders dan dat dat stress oplevert voor je bijnieren. In een ander topic is ook wel eens besproken waarom mannen beter zonder koolhydraten kunnen dan vrouwen. Ik weet alleen niet meer waar. Mike heeft dat toen aangegeven. Vrouwen zitten hormonaal nu eenmaal anders in elkaar dan mannen. In elk geval lijkt het erop dat je door je lage gewicht wel koolhydraten nodig hebt. Zeker als je aan wilt komen.

Wat bedoel je precies te zeggen met ”Uiteindelijk help je je spijsvertering om zeep.” Bedoel je hier soms mee dat dit gebeurt als je geen koolhydraten in een andere vorm dan groenten of knolgewassen tot je neemt? En zo ja, zou je dit dan iets meer kunnen toelichten of een verwijzing naar deze informatie plaatsen.

Je bijnieren hebben ern relatie met je spijsvertering. Datzelfde is ook zo met de schildklier die je stofwisseling regelt. Bijnieruitputting kan ook je schildklier vertragen of versnellen. Probleem ligt dan niet bij de schildklier maar bij de bijnieren.
Door je koolhydraten drastisch te verlagen ligt bijnieruitputting op de loer en daarmee ook een tekort aan maagzuur. Ken je het ebook bijnieruitputting?

Drink je ook geen koffie? Als je ongesteld moet worden geen snaai buien?

http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_ebook.html

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan