Quote:
Maar toch ontmoet ik mensen die vanaf hun vroege kindertijd plotseling niks meer van vlees moesten hebben, ondanks dat er in hun gezin gewoon dagelijks vlees werd gegeten.
Ik kan hier twee verklaringen voor vinden:
- Als kind vertoonden ze een zuivere reactie op onzuiver vlees (bioindustrie) en kozen ervoor liever geen vlees te eten dan dat vlees.
- Ze maken jou en zichzelf dit alleen maar wijs en de waarheid is heel anders. Ik zie veel zelfbedrog onder vegetariers en veganisten. Je moet wel creatief met de waarheid omspringen om het plaatje kloppend te krijgen en dit gebeurt dan ook veelvuldig.
Quote:
Ik zie ook mensen die zonder vlees gezond lijken te leven, kinderen groot brengen en vegetarisch opvoeden. En ze lijken echt goed te functioneren en zien er gezond uit.
Op een (hoofdzakelijk) plantaardig voedingspatroon krijg je te weinig essentiele aminozuren binnen en ontwikkel je dus een eiwittekort. Dit vertaalt zich in een kleiner, dunner en smaller lichaam, algehele zwakheid en minder fysieke, mentale en emotionele vitaliteit. Zoals je misschien wel weet, bestaat ALLE leven uit eiwitten. Alle leven ontstaat uit een enzymatisch proces en enzymen zijn eiwitten, gevormd uit aminozuren. Eiwitten zijn ook de basis van alle cellen. Het is dus niet handig om een eiwittekort te hebben door een overdaad aan plantaardige voeding.
Vegetariers en veganisten benadrukken graag dat plantaardige producten wel degelijk 'complete eiwitten' bevatten, maar deze voeding haalt het niet bij de hoeveelheden van alle negen essentiele aminozuren in dierlijke producten. Je kunt proberen bepaalde combinaties van plantaardige producten te maken om wel aan alle essentiele aminozuren te komen, maar dan moet je daar vervolgens heel veel van eten, veel meer dan je op kan.
Toch zul je misschien niet direct iets aan deze mensen merken, om het simpele feit dat het leven ongelooflijk veerkrachtig is. Het is toch een regelrecht wonder dat zoveel mensen wandelende gif- en vuilnisbelten zijn en toch elke dag weer opstaan en gaan werken?
Quote:
Mijn vraag is, als je genen niet leidend maar volgend zijn, als je lichaam zich binnen een tijd van maanden geheel vernieuwd, waarom zou een lichaam dan niet kunnen evolueren richting vegetarisme? Of is dit nu een voorbeeld van dingen uit zijn verband trekken?
Ja, dit is appels met peren vergelijken. Evolutie gebeurt zeer langzaam. We lopen nog steeds met het spijsverteringsstelsel van een holenmens rond en die was nu eenmaal geen vegetarier. Het is ook onmogelijk om naar vegetarisme te evolueren, want die sterven binnen 5 opeenvolgende generaties uit door voedingstekorten! Sorry, zo zijn de feiten nu eenmaal. De genen zijn alleen volgend in positieve zin als we ze geven wat ze nodig hebben: complete eiwitten uit dierlijke voeding.
Mike