PM Orbán/CPAC (Conservative Political Action Conference): We zouden onze krachten moeten bundelen!
Aan het begin van zijn openingstoespraak in Dallas op de Conservative Political Action Conference zei premier Viktor Orbán dat Texas niet voor niets de "Lone Star State" wordt genoemd, omdat het staat voor onafhankelijkheid, vrijheid en soevereiniteit.
"Als dit waar is - en het moet waar zijn, als ik om me heen kijk - dan hebben we iets gemeen, ook al ligt Hongarije meer dan 5.000 mijl van Dallas. Mijn land, Hongarije, is de Lone Star State van Europa," zei hij, eraan toevoegend dat zijn uitnodiging voor CPAC echt liberalen over de hele wereld moet hebben geprikkeld.
"Ik zie de krantenkoppen van morgen al voor me: 'Extreemrechtse Europese racist en antisemiet sterke man, het paard van Troje van Poetin, houdt toespraak op conservatieve conferentie.' Maar ik wil ze niet op ideeën brengen. Zij weten het beste hoe ze nepnieuws moeten schrijven," zei premier Orbán.
Onder de regering Obama, vervolgde hij, kwam Hongarije onder druk te staan om zijn grondwet te wijzigen en "christelijke en nationale waarden eruit te schrappen.
"Ze haten mij en belasteren mij en mijn land, zoals ze u haten en u belasteren en het Amerika waar u voor staat. We weten allemaal hoe dit werkt," zei premier Orbán. Volgens hem "wint een opgever nooit, en geeft een winnaar nooit op," en daarom moeten conservatieven over de hele wereld hun krachten bundelen en ervaringen delen.
Volgens de premier zijn de ergste verschrikkingen van de westerse beschaving afkomstig van regimes die ons probeerden te scheiden van ons joods-christelijke erfgoed.
"De verschrikkingen van het nazisme en het communisme gebeurden omdat sommige westerse staten op het Europese vasteland hun christelijke waarden lieten varen. En de progressieven van vandaag zijn van plan hetzelfde te doen. Ze willen de westerse waarden opgeven en een nieuwe wereld creëren, een post-westerse wereld," zei premier Orbán.
Als we willen winnen, zei hij, moeten we leren hoe we volgens onze eigen regels kunnen spelen, want "politiek is niet genoeg, dit is een cultuuroorlog. [...] Hongarije is een oude, trotse maar David-grote natie die alleen staat tegenover de Woke Globalist Goliath.
Met betrekking tot het Hongaarse migratiebeleid zei premier Orbán dat Hongarije het eerste land in Europa was dat nee zei tegen illegale migratie, en dat we erin geslaagd zijn om de invasie aan onze zuidgrenzen te stoppen. Het Hongaarse volk "verwierp de valse bewering dat migranten niet kunnen worden tegengehouden, en dwong ons leiders om op te treden. En we hebben de illegale migratie gestopt."
"We hebben die muur gebouwd! En het heeft de illegale migratie gestopt", zei premier Orbán, die eraan toevoegde dat de migratiedruk toeneemt: Hongarije heeft dit jaar al meer dan 160.000 pogingen tot illegale grensoverschrijding moeten doorstaan.
Over het gezinsbeleid, een rotsvaste pijler van het beleid van de Hongaarse regering, wees premier Orbán erop dat "progressieven overal ter wereld beweren dat gezinnen niet beschermd moeten worden," en dat zij zeggen dat "er niet zoiets bestaat als familie, want liefde is liefde en familie is familie. Als je familie niet kunt definiëren, is niets een familie.
"Met een opsomming van verschillende pro-gezinsmaatregelen in Hongarije illustreerde premier Orbán dat het mogelijk is om het aantal huwelijken in 10 jaar te verdubbelen en het aantal abortussen te halveren.
Terwijl Hongarije een "fysieke muur" heeft gebouwd om illegale migranten buiten te houden, en een "financiële muur rond onze gezinnen", hebben we ook een "juridische muur rond onze kinderen gebouwd om hen te beschermen tegen de genderideologie die zich tegen hen richt".
In de woorden van premier Orbán: "De Hongaarse grondwet beschermt nu gezinnen en kinderen." In Hongarije "is de moeder een vrouw, de vader een man, en laat onze kinderen met rust," concludeerde hij.
Wat betreft het belastingbeleid, een gebied waarop Hongarije de laatste tijd veel onenigheid heeft met de huidige Amerikaanse regering, waarschuwde premier Orbán het publiek dat "progressieven altijd uw geld willen: Ze houden van hogere belastingen."
De Hongaarse regering daarentegen "vindt dat mensen hun geld in eigen handen moeten hebben", en daarom voerde Hongarije een vlaktaks van 15% in op het persoonlijk inkomen en de laagste vennootschapsbelasting in Europa van slechts 9%.
Tot slot van zijn toespraak op CPAC Dallas over de oorlog in Oekraïne, zei premier Orbán dat "Oekraïne onze buur is, we zijn volledig solidair met hen".
"De aanval van Rusland tegen Oekraïne heeft tot nu toe bijna 1 miljoen vluchtelingen naar Hongarije gedwongen. Momenteel [zijn er] meer dan 10.000 vluchtelingen per dag," zei hij, eraan toevoegend dat het alleen door Amerikaans-Russische vredesbesprekingen is dat er ooit vrede in Oekraïne zal zijn. "Ik kan u niet vertellen wat u moet doen; dat is uw soevereine beslissing. Ik kan u echter wel één ding vertellen: alleen sterke leiders zijn in staat om vrede te stichten", zei de premier.
In zijn slotopmerkingen zei premier Orbán dat "het Westen momenteel in oorlog is met zichzelf", maar "wij hebben een andere toekomst voor ogen. [...] We moeten de strijd aangaan. De overwinning zal nooit worden gevonden door de weg van de minste weerstand te kiezen."
Translate texts & full document files instantly. Accurate translations for individuals and Teams. Millions translate with DeepL every day.
www.deepl.com