http://www.hetkanwel.net/2012/11/07/vegetarisch-dieet-is-niet-natuurlijk/

Puur Natuur, ik ben niet met alles eens maar ik hou netjes mijn mond, ik ben als gast op een vlees-eters-forum, dan moet ik niet lopen zeuren. Maar soms wil ik ook mijn ei kwijt vooral als het over mijn interesse gaan (en ik heb er vele). Dan kan ik mijn mond niet houden... :D

Marijan...hahaha...dat compliment krijg ik ook: 'Nou, je ziet er goed uit voor een vegetariër'.

Maar het klopt dat je niet alleen met vegetarisch eten tot gezondheid komt, er komt meer bij kijken. Er zijn voor mij vier wegen die naar gezondheid leiden en dat is:

gezonde voeding, gezonde ademhaling, gezonde beweging en gezonde gedachten. Misschien is deze combinatie wel dat ik nog overal vrolijk doorheen dendert.

Ik besef gerust wel dat ik morgen dood kan neervallen, maar dat geldt voor iedereen.

Tanja, soms lees ik hier dingen over vegetariërs.... au..au. Elke keer als ik het herhaalde zinnetje lees van 'onze voorouders die op jacht gingen', denk ik welke vrouw hier durft een kip zijn nek om te draaien en te plukken. Welke man kan recht in de ogen van een koe kijken en met een mes haar keel doorsnijden. Ik kan het niet, want ook een koe of kip is bang voor de dood.

Een koe is een prachtig wezen, zij geeft gezinnen jarenlang haar zuivere melk, een product die alle voedingswaarden heeft (zelf hier gelezen)en dat is voor mij genoeg. Zuivel is een verbastering van 'zuiver'

Dus ik eet volop roomboter, slagroom (ben ik dol op) eieren en kefir is mijn wonderdrank, ik doe er alles mee, alleen daarvoor ben ik jullie dankbaar. Groenten eet ik alles, eet ook nachtschade. Fruit probeer ik wel aan te passen, zuur fruit is niet favoriet maar in een smoothie lus ik het wel.

Suiker probeer ik te minderen, maar elke dag een koekje met een bakkie lust ik wel. Eigenlijk ben ik best wel bang voor de suiker-hersen-plakken in mijn hoofd... :cry: Dus ik zit elke dag aan de kokosolie

Kiembrood vind ik heerlijk, brood eet ik een jaar niet meer. Zonnebloemolie heb ik weggegooid, olijfolie in de plaats van het bekende dressingssausje.

Op deze voeding doe ik het sinds een jaar geweldig, want ik moet eerlijk bekennen..... ik ben pas dit laatste jaar met de 'echte gezonde voeding' bezig, omdat ik het hier leer. Daarom vind ik dat vegetariërs hier best veel kunnen leren om gezond bezig te zijn.

 
Hoi Peti,

We hadden hier een half jaar geleden een discussie over halal-vlees, en daarbij kwam Noor met een filmpje over islamitisch slachten zoals het ooit bedoeld was. Op een kleine boerderij in de VS.

Er wordt geen enkel dier geslacht - dus je kunt het met gerust hart bekijken - het geeft vooral aan hoe het kan, en hoe het waarschijnlijk lange tijd geleden ook ging. Die man houdt echt van zijn dieren.

Dieren gaan niet altijd ofwel vluchten ofwel vechten, ze hebben ook nog zoiets als totale overgave - zonder stress. Kolossale beesten, je staat er echt van te kijken - geen enkele stress en ze lopen uiteindelijk gewoon weer rustig verder.

Wat mij een keer opviel in een gesprek met een veganist, is dat zo'n vreedzame manier van slachten wel geaccepteerd werd.



 
Ja, zeker Thijs, een vreedzame manier van slachten vind ik niet erg. Net zoals de Indianen het dier voordat deze geslacht wordt, bedanken. Ik ben ook niet tegen vlees eten, maar het teveel vlees eten stuit mij tegen de borst.

Als het dier zijn jaren gelukkig mag beleven, dan heb ik er geen probleem mee, maar wie garandeer mij dat het op deze manier gebeurt? Als jong meisje heb ik van dichtbij een slachthuis gezien en ook het gejank van de koeien, gaat door merg en been. Vergeet het nooit meer.

Ik heb ondertussen wel een boer gevonden hier vlakbij, een hele jonge boer die goed bezig is en daar haal ik het vlees voor mijn man en dochter-lief, die nog trouw twee keer in de week bij haar moeder komt eten... :D

 
Quote:
denk ik welke vrouw hier durft een kip zijn nek om te draaien en te plukken.



deze vrouw dus :mrgreen:

Evengoed geef ik mijn kippen colloidaal zilver als ik zie dat ze niet zo goed in hun vel zitten, appelazijn, h202, roomboter, week ik granen in wei enz.enz.

Ik praat ook tegen mijn tokkies.

Als ik een nest kuikens heb is halfom vaak haan en die worden door mij en mijn jongste zoon geslacht. Die gaan dan weer in de oven of bouillon.

Tja, that's life.

 
mooi filmpje Thijs
Quote:
Wat mij een keer opviel in een gesprek met een veganist, is dat zo'n vreedzame manier van slachten wel geaccepteerd werd.




De man noemde een spreuk/zin, en dat ging als volgt:

1e korte spreuk: In the name of God, The Greatest

2e wat langere spreuk:

In the name of God,

who with this name

no harm will come.

Not in Earth nor in Heaven

And He is the one, The All Hearing

and he is The All Knowing.

Dit zei de man in het filmpje als hij een geit pakte ter voorbereiding op het slachten en de geit werd helemaal rustig en hij kon hem met 1 vinger rustig laten liggen, klaar om het mes te plaatsen.

Kan jij de 2e spreuk in het Nederlands zetten Thijs dat ik precies snap wat het betekent.

Als ik mijn kippen slacht bedank ik ze nl. ook altijd

 
Marijan, mooi om te lezen dat je op deze manier slacht..... en niet zo plotseling zonder gevoelens hun nek omdraait. Dieren voelen jouw liefde en jouw zorgzaamheid.

Een buurman van mij draaide tijdens ons gesprekje zo de nek van zijn kip om waar ik bij stond.....alsof het een ding was. Gelukkig doe jij het anders.

 
Peti, het doden van een dier is een volledig natuurlijk iets.

Kijk maar naar de eerste de beste natuurfilm en je ziet dat een leeuw zo in een keer de nek van zo'n schattig hertje vermorzelt. Als die leeuw dat niet zou kunnen gaat hij dood. In feite geldt dat ook voor ons! Sommigen proberen het wel zo lang mogelijk uit te houden met het idee dat het ook vegetarisch kan maar wederom, het is onnatuurlijk

"wij" mensen zijn momenteel zo ver verwijderd van de natuurlijke manier van leven dat velen het zielig zijn gaan vinden om een dier te doden. Naar mijn mening ook een degeneratieproces. Een verzwakking van het menselijk ras.

Voor alle duidelijkheid, ik vind het wel uitermate belangrijk dat het dier een goed leven heeft gehad en niet moet lijden tijdens het leven en aan het eind daarvan.

En als je je eigen beestjes vertroeteld met goede voeding dan krijg je daar ook een prima stukje vlees voor terug.

 
Quote:
Zuivel is een verbastering van 'zuiver'


Vind je het nog zo zuiver als je weet dat je met de consumptie van zuivel de kalfsvleesindustrie in gang houdt? Stiertjes geven nl. geen melk en worden geslacht! Je kunt je niet onttrekken aan de cirkel van leven en dood. Iets moet sterven opdat jij kan leven, al zijn het maar planten. En die kunnen niet eens weglopen!

Mike

 
Wimck, ik zie het dierenrijk anders.... maar het is zeker dat doden bij deze natuur hoort en het schattig hertje zal moeten rennen voor haar leven. Zolang ik een kip niet haar nek kan omdraaien, kan ik geen vlees eten. Zo simpel is het voor mij. Zou ik het wel kunnen dan zal ik gerust vlees eten.

Mike, ik heb het over één koe niet over een kudde koeien... mijn boerin heeft drie koeien en zij heeft niks met de kalfsvleesindustrie. Ik haal mijn melkproducten niet uit de supermarkt waar overal teveel van staat.

Zoals ik al zei, ik heb niks tegen vlees-eters maar meer tegen het teveel vlees-eten.

 
Hee wat een leuke inhoudelijke discussie is dit geworden!

Puur natuur en Mike, natuurlijk kun je ook met vegetarisch eten aan je noodzakelijke vitaminen komen. (Let wel ik bedoel met vegetarisch dus wat de meeste mensen daar tegenwoordig mee bedoelen, en dat is dus iets totaal anders dan veganistisch!) Roomboter, rauwe melk, kaas (ook nog zeer mineralenrijk volgens Weston Price!), yoghurt, misschien zelfs eieren… Als je flinke hoeveelheden daarvan combineert met goede mineraalrijke voedingsmiddelen, zoals groente, linzen en volle granen (uiteraard vers gemalen en op de juiste manier voorbereid) dan ben je volgens mij best gezond bezig – in elk geval stukken gezonder dan met een gangbaar dieet met of zonder vlees – en zelfs ook een heel eind volgens de richtlijnen van Weston Price!

Trouwens voor alle duidelijkheid: ik ben zelf geen vegetariër en mijn bedoeling is ook helemaal niet (nooit geweest ook) om vegetarisme te promoten. Ik wou alleen Peti een hart onder de riem steken en dat lijkt te zijn gelukt :-) en verder hoopte ik dat er in het algemeen wat vriendelijker over vegetariërs zou kunen worden gepraat hier op dit forum. Gewoon vanuit de gedachte dat ieder mens die probeert respectvol te zijn het recht heeft om respectvol behandeld te worden. Ik maak voor mezelf, gezien mijn persoonlijke situatie, de keus om wel vlees en bottenbouillon te eten, maar waarom zou ik mensen neerhalen alleen maar omdat zij, gezien hun persoonlijke situatie, een andere keus maken?

Mike, ik had je artikel al eerder gelezen en ben het met veel onderdelen helemaal eens. Maar dat doemdenken van “we moeten NU vlees gaan eten anders sterven we uit” vind ik echt grote onzin. Sowieso bewijzen mensen als Peti (en vele anderen met haar) dat het gewoon niet klopt. En je argument dat wij veel verder gedegenereerd zijn dan mensen in de tijd van Weston Price en dat zijn richtlijnen daarom voor ons niet toereikend zijn (uit een eerder topic) gaat in het Westen al voor lang niet iedereen op – laat staan daarbuiten!

Daarnaast geloof ik net als Peti dat onze gezondheid door meer factoren bepaald wordt dan alleen door wat we eten. Hoeveel mensen zijn er niet op dit forum die al jarenlang super-WAPF eten en toch nog steeds gezondheidsproblemen hebben? Als ons eten allesbepalend was zouden we bij hetzelfde dieet allemaal in hetzelfde tempo beter moeten worden, maar die indruk krijg ik bepaald niet als ik de verhalen hier lees.

Maar goed, het kan natuurlijk zijn dat ik er helemaal naast zit en dat jij het helemaal goed ziet :-). Hoe erg is dat eigenlijk? De westerse mens is langzaam aan het degenereren, dat is mij ook wel duidelijk, en wat dan nog? Of we worden zelf wijzer, of we sterven uit en dan kunnen wijzere mensen het overnemen. De natuur zal er in elk geval niet wakker van liggen!

Maar als je doel desondanks is om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de inzichten van Weston Price (dat blijft natuurlijk een mooi streven :D ), dan lijkt het mij effectiever als je vegetariërs gaat uitleggen hoe ze stapje voor stapje meer gezonde vetten en mineralen aan hun dieet kunnen toevoegen, dan als je keer op keer openlijk aan hun geestelijke vermogens gaat twijfelen :( Stel dat ze eens beginnen met lekker veel sole, grasboter, kaas en volle yoghurt, misschien biologische eieren, dat ligt allemaal binnen het bereik van de meeste vegetariërs. En stel dat ze er dan goede effecten van voelen, gaan sommigen misschien op den duur wel aan de levertraan zoals Peti, of misschien zelfs aan de bottenbouillon en orgaanvlees (dat de slager toch niet kwijt kan anders dan aan de hond dus er hoeven niet apart dieren voor geslacht)… zou het niet mooi zijn als iedereen binnen al die mogelijkheden met een goed gevoel zijn eigen weg gaat?

 
Nog even een citaat uit de brief van Weston Price aan zijn familieleden (hier de brief in zijn geheel):

Quote:
Het basisvoedsel zou moeten bestaan uit volle granen, zoals volle tarwe, rogge of haver, in de vorm van vol tarwe- of roggebrood, tarwe- en haverproducten, haverkoeken, zuivelproducten, waaronder melk en kaas, die volop genuttigd moeten worden, en voedsel uit zee.

Alle voedsel uit water, zowel zoet als zout water, bevat veel mineralen en behoort tot het allerbeste voedsel dat je kunt eten. Vis uit blik, zoals sardines, tonijn of zalm, is uitstekend. Ook verse vis en schaaldieren zoals oesters, heilbot, schelvis etc. zijn prima.

De dagelijkse eiwitbehoefte van het lichaam zit in één ei of een stuk vlees dat vergelijkbaar is qua voedingswaarde met één ei per dag.

De maaltijden kunnen afgewisseld en aangevuld worden met rauwe en gekookte groenten. De beste gekookte groentenmaaltijd is linzensoep. Gekookte groenten zijn beter, omdat rauwe groentenn te vezelachtig zijn om een grote mineraalopname hieruit mogelijk te maken. Tot de beste gekookte groenten behoren bloemkool, spruitjes, aspergetoppen en selderij. Sla is de beste rauwe groenten.

Verminder je inname van zetmeel en suiker. Zoete dingen stillen de honger en bieden calorieën. Zij vervangen niet alleen mineraalrijkere voedingsmiddelen, maar verminderen ook de totale hoeveelheid voedsel die gegeten wordt door de eetlust te bedwingen. Breng alle witmeelproducten en gebak naar een minimum.

Een van de beste bronnen van mineralen is kaas. Gebruik vers gemalen tarwe om zelf graanproducten, muffins of brood van te maken. Veel van de voedingswaarde van de tarwekiem raakt verloren door oxidatie als het product niet vers is.

Er zijn slechts enkele voedingsmiddelen die je je vetoplosbare vitamines kunnen geven. Dit zijn alle vis- en schaaldierproducten, waaronder vrijwel alle zoetwater- en zoutwatervissen en -schaaldieren, melk, kaas en boter van koeien die vers of ingekuild snel groeiend, groen en jong tarwegras eten. Met name boter die in de maand juni vervaardigd is, heeft de voorkeur, omdat deze voedingsrijker is dan boter uit andere jaargetijden. Kies boter vooral uit op het vitaminegehalte.

Een van de grootste uitdagingen waarvoor je wordt gesteld, is jezelf en je kinderen voldoende vetoplosbare activators en vitamines bieden. Als zoogdier is ons lichaam ingesteld om deze uit melk en botervet te verkrijgen.


Uit deze tekst kan ik echt alleen maar opmaken dat Weston Price het niet nodig vond om grote hoeveelheden dierlijke eiwitten te eten, terwijl hij het wel nodig vond om grote hoeveelheden dierlijke vetten te eten.

Dat zou betekenen dat je als vegetariër nou ook weer niet zo enorm veel belangrijke bouwstoffen hoeft mis te lopen (voor veganisten ligt het weer anders uiteraard).

Wat dus niet wegneemt dat ik zelf wel dierlijke eiwitten eet als aanvulling... tenminste op voorwaarde dat daar zo min mogelijk onnodig dierenleed bij te pas komt (ik ken gelukkig een goede biologische slager die helemaal voor zichzelf werkt en precies weet waar zijn vlees vandaan komt). Ik ben het er helemaal mee eens dat het doden van je eten bij het leven hoort, maar ik heb er grote moeite mee als we ons verstand gebruiken om dieren en planten te mishandelen, alleen maar om nog meer geld over te houden. Daarom heb ik zelf altijd nog liever vegetarisch eten dan vlees uit de bio-industrie. Dat is nu ik erover nadenk een andere reden waarom ik zo uitgebreid reageer op dit topic. Lang niet iedereen hier heeft vermoed ik de middelen om grote hoeveelheden biologisch vlees te kopen. Is het de bedoeling dat zij dan maar die ellende uit de bio-industrie kopen (hartstikke ongezond ook nog volgens mij maar goed) omdat veel vlees zo belangrijk zou zijn?

Dan zou ik liever zeggen: Lees allemaal nog eens met eigen ogen wat Weston Price zegt over gezonde voeding (er is een een uitstekende vertaling beschikbaar :-)!) en trek daaruit je eigen conclusies!

Marijan ik vind het trouwens erg goed van je dat je je eigen kippen slacht! Ik zou willen dat ik het ook kon opbrengen, maar voorlopig laat ik het (beetje laf maar ja) toch nog maar aan de slager over. Wie weet verandert dat nog eens..

 
ik ben een aantal keren op een grote slachterij geweest. Ik heb een tijd staan kijken. De dieren vertoonden in mijn ogen normaal gedrag en ik zag geen tekenen van (extra)stress als ze het laatste stukje liepen. Ik was eigenlijk zelfs verbaast over de rust, want die dieren waren hier nog nooit eerder geweest.

Ik heb ook andere verhalen over andere slachterijen gehoord. Alles valt of staat met de mensen die er bij betrokken zijn.

 
Quote:
Hee wat een leuke inhoudelijke discussie is dit geworden!

Puur natuur en Mike, natuurlijk kun je ook met vegetarisch eten aan je noodzakelijke vitaminen komen. (Let wel ik bedoel met vegetarisch dus wat de meeste mensen daar tegenwoordig mee bedoelen, en dat is dus iets totaal anders dan veganistisch!) Roomboter, rauwe melk, kaas (ook nog zeer mineralenrijk volgens Weston Price!), yoghurt, misschien zelfs eieren…



B12 zit alleen maar in het vlees volgens mij

en orgaanvlees is het meest voedingsrijke product wat er zo'n beetje bestaat.

Quote:
Als je flinke hoeveelheden daarvan combineert met goede mineraalrijke voedingsmiddelen, zoals groente, linzen en volle granen


beste Wildfood, er zitten allemaal mineralenrovers in linzen en granen, vooral de volle!

Quote:
in elk geval stukken gezonder dan met een gangbaar dieet met of zonder vlees



Altijd beter dan dat je veel koolhydraten, transvetten en junkfood/frisdrank gebruikt.

Quote:
en verder hoopte ik dat er in het algemeen wat vriendelijker over vegetariërs zou kunen worden gepraat hier op dit forum. Gewoon vanuit de gedachte dat ieder mens die probeert respectvol te zijn het recht heeft om respectvol behandeld te worden.



misschien is hier wel een taak voor jou weggelegd :D :wink:

Je brengt het heel aardig!

Quote:
Mike, ik had je artikel al eerder gelezen en ben het met veel onderdelen helemaal eens. Maar dat doemdenken van “we moeten NU vlees gaan eten anders sterven we uit” vind ik echt grote onzin. Sowieso bewijzen mensen als Peti (en vele anderen met haar) dat het gewoon niet klopt. En je argument dat wij veel verder gedegenereerd zijn dan mensen in de tijd van Weston Price en dat zijn richtlijnen daarom voor ons niet toereikend zijn (uit een eerder topic) gaat in het Westen al voor lang niet iedereen op – laat staan daarbuiten!



Volgens mij is het geen doemdenken Wildfood, 1 op de 6 kinderen wordt geboren en/of ontwikkelt in de loop van de jaren grote problemen, zowel lichamelijk als mentaal.

1 Op de 6 stellen kan niet of nauwelijks kinderen krijgen op dit moment.

Mijn generatie (ik ben 53) is de derde generatie en in 5 generatie's zijn wij gedegenereerd tot stoppen met voortplanting. Dus mijn kleinkinderen kunnen straks net als ieder ander zijn kleinkinderen geen kinderen meer krijgen.

Frances Pottenger liet dat zien in een onderzoek met katten (zijn lievelingen). Wanneer ze niet de juiste voeding kregen waren ze zelfs in 3 generatie's niet meer in staat om zich voort te planten.

Quote:
Daarnaast geloof ik net als Peti dat onze gezondheid door meer factoren bepaald wordt dan alleen door wat we eten.



Daar heb je vast en zeker gelijk in, stress is een grote oorzaak van ziekte.

Quote:
Hoeveel mensen zijn er niet op dit forum die al jarenlang super-WAPF eten en toch nog steeds gezondheidsproblemen hebben? Als ons eten allesbepalend was zouden we bij hetzelfde dieet allemaal in hetzelfde tempo beter moeten worden, maar die indruk krijg ik bepaald niet als ik de verhalen hier lees.



Dat hangt sterk af waar je vandaan komt qua gezondheid in de meeste gevallen. Als je opa en oma en ouders heel oud werden/worden, is jouw kans om oud te worden best groot.

Quote:
Maar als je doel desondanks is om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de inzichten van Weston Price (dat blijft natuurlijk een mooi streven ), dan lijkt het mij effectiever als je vegetariërs gaat uitleggen hoe ze stapje voor stapje meer gezonde vetten en mineralen aan hun dieet kunnen toevoegen, dan als je keer op keer openlijk aan hun geestelijke vermogens gaat twijfelen Stel dat ze eens beginnen met lekker veel sole, grasboter, kaas en volle yoghurt, misschien biologische eieren, dat ligt allemaal binnen het bereik van de meeste vegetariërs. En stel dat ze er dan goede effecten van voelen, gaan sommigen misschien op den duur wel aan de levertraan zoals Peti, of misschien zelfs aan de bottenbouillon en orgaanvlees (dat de slager toch niet kwijt kan anders dan aan de hond dus er hoeven niet apart dieren voor geslacht)… zou het niet mooi zijn als iedereen binnen al die mogelijkheden met een goed gevoel zijn eigen weg gaat?



Leuke droom! Als ik mijn zus naga die ook vegetarier is gaat je dat niet lukken, alhoewel er uitzonderingen zijn, die hebben we hier tenslotte ook. :D

 
Wildfood, Mike valt wel mee hoor. Vorig jaar een lezing bijgewoond en toen vroeg hij of er vegetariërs in de zaal waren en de man naast me stak zijn vinger op. Nou zal je het krijgen dacht ik want ik was al bekend met de schrijfstijl van Mike en wat denk je.....hij was poeslief en gelijk was ik verkocht.... het kan dus wel, want het zou jammer dat hij met zijn kennis over het lichaam de mensen zou wegjagen door zijn 'starre' houding over vegetariërs

Bedankt voor je steun, ik wil geen discussie ontketenen op dit forum over vegetariërs, dat is zeker niet mijn doel maar ik word zo moe ervan dat steeds het accent wordt gelegd dat vegetariërs gelijk staat aan degeneratie.

De basis van alle problemen/ziekten is stress, daar zijn we allemaal mee eens. Ik benader stress vanuit een ander gezichtspunt. Van vetten ben ik nu wel overtuigd dat het goed voor ons is maar het is niet zaligmakend.

Harmonie in alles, daar streef ik naar. Het eten komt bij mij niet op de eerste plaats, ik probeer zoveel mogelijk gezond te eten maar ik maak er geen obsessie van.

Daarom geloof ik ook dat de volkeren van Weston Price (ik heb het boek niet) in harmonie leven met hun omgeving, hoeveel Westerse mensen kunnen dat nog zeggen?

Is degeneratie ook niet gevolg van chaos, het gemis van geloof en het geloof in jezelf?

Eenvoud, harmonie en dankbaarheid, dit kunnen toch ook de wapens zijn waarmee je stress kan aanpakken.

 
Quote:
Tanja, soms lees ik hier dingen over vegetariërs.... au..au


Peti, veel vegetariërs voelen zich moreel verheven boven vleeseters. Dat is wat bij mij in ieder geval weerstand oproept. Een David Wolfe die bv zegt dat hij geen bloed aan zijn handen heeft en dat soort uitspraken. Ik voel mij als vleeseter niet beter als iemand die vegetarisch is, maar andersom lijkt dat vaak wel het geval. Ik vind het ook zielig als dat lieve stiertje met z'n grote mooie ogen moet sterven voor mijn stoofschotel, maar zou ik mijn eigen koeien hebben denk ik dat de stiertjes er ook aangingen, want daar moet je er niet teveel van op je erf hebben rondlopen.

Als je maar genoeg honger hebt draai ook jij die kip z'n nek om denk ik.

Ik vind wel dat iedereen, ook vegetariërs gewoon welkom moeten zijn op dit forum.

 
Daar ben ik het helemaal mee eens Tanja! Kan het niet beter verwoorden.

 
Tanja

Ik veroordeel niet, een ieder mag leven zoals bij hen past.... wilde alleen aangeven dat het mogelijk is om gezond te blijven zonder vlees.

Het valt mij wel op dat de mannetjes het slechts vanaf komen.. haantjes en stiertjes :cry:

 
Als je nou de chips, koekjes en snoep laat staan, en wat minder kratjes bier en snackbar bezoekjes heb je opeens budget om biologisch vlees te eten. Natuurlijk zijn er ook o=nog mensen die ook dit miet meer kunnen maar er zijn er genoeg die wel genoeg geld hebben voor nodeloze vulling. Ik zelf ben nu zon beetje helemaal biologisch en besteed minder aan de wekelijkse boodschappen dan voorheen, Geen koekjes, snoepjes en brood meer voor mij maar lekker vlees en lekkere melk en eieren van de boerderij.

 
Dat minder besteden lees ik wel vaker. Heel knap.

Ipv af en toe margarine kopen, koop ik nu veel roomboter. Kokosolie is duur en zo'n grote pot gaat 6 weken mee. Alle 'extra's' zoals levertraan e.d. kosten ook wel wat. Vlees kost 1,5 á 2 keer zoveel. Meer kaas, meer slagroom. Bio groente die 2 tot 4 keer zoveel kost. Desembrood ipv supermarktbrood. Nou bij mij kost het wel een beetje meer hoor.

Als je kiest voor een mix tussen gangbaar eten en bio kun je inderdaad goedkoper uit zijn. Of het ligt aan het feit dat ik weinig kan besparen op de snackbar.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan