Quote:
B12 zit alleen maar in het vlees volgens mij
en orgaanvlees is het meest voedingsrijke product wat er zo'n beetje bestaat.
Marijan, voor zover ik weet zit vitamine B12 niet alleen in vlees maar ook in eieren en zuivel. Ik weet het niet zeker maar ik had altijd begrepen dat vitamine B12 gebrek juist een bekend probleem is bij veganisten. (Ik zie trouwens op
wikipedia.org/wiki/Vegetarisme dat ik eigenlijk "totaalvegetarier" bedoel als ik het over veganisten heb - sorry als ook ik heb bijgedragen aan de spraakverwarring. Maar voor het gemak blijf ik toch maar de term vegetariër gebruiken voor iemand die geen vlees/vis eet maar wel zuivel en misschien eieren, en veganist voor iemand die ook geen zuivel en eieren eet - dat sluit denk ik nog het best aan bij het taalgebruik van de meesten.)
Veel argumenten tegen vegetarisme op dit forum zijn gericht tegen veganisme, maar dat lijkt mij net zoiets als zeggen dat je geen biologisch vlees mag eten omdat dieren in de bio-industrie zo mishandeld worden, of dat rauwe melk ongezond is omdat uit allerlei onderzoeken blijkt dat gepasteuriseerde melk ongezond is.
Quote:
beste Wildfood, er zitten allemaal mineralenrovers in linzen en granen, vooral de volle!
Er zijn allerlei manieren om die mineralenrovers te neutraliseren. Er staat veel over in het WAP-kookboek Nourishing Traditions. In elk geval beschouwde Weston Price linzen en volkoren granen als erg gezond. Op p. 243 beschrijft hij hoe hij een zwaar ziek en ondervoed jongetje geneest door de witmeelprodukten in zijn voeding te vervangen door verse tarwe of haver met volle melk, vitaminerijke boter en levertraan. Binnen een jaar gaat hij enorm vooruit en zes jaar later meldt zijn moeder dat hij nog steeds kerngezond is.
Weston Price benadrukt daarbij wel dat granen altijd versgemalen moeten zijn. Op p.246 beschrijft hij een experiment met ratten die ofwel versgemalen volle graan kregen, ofwel (niet versgemalen) witmeel, ofwel (niet versgemalen) meel met zemelen. De eerste groep was gezond en vriendelijk, de tweede groep was agressief, had tandbederf en kon zich niet voortplanten, de derde groep was niet agressief en had geen tandbederf maar wel veel gebrek aan energie.
Uit verhalen als deze (er staan er meer in het boek) maak ik op dat granen en linzen dus echt wel gezond kunnen zijn als je ze maar goed bereidt. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft, maar juist vegetariërs kunnen hier veel gezondheidswinst halen lijkt me! En dan natuurlijk wel combineren met flink veel vitaminerijke dierlijke vetten
Quote:
Volgens mij is het geen doemdenken Wildfood, 1 op de 6 kinderen wordt geboren en/of ontwikkelt in de loop van de jaren grote problemen, zowel lichamelijk als mentaal.
1 Op de 6 stellen kan niet of nauwelijks kinderen krijgen op dit moment.
Mijn generatie (ik ben 53) is de derde generatie en in 5 generatie's zijn wij gedegenereerd tot stoppen met voortplanting. Dus mijn kleinkinderen kunnen straks net als ieder ander zijn kleinkinderen geen kinderen meer krijgen.
Frances Pottenger liet dat zien in een onderzoek met katten (zijn lievelingen). Wanneer ze niet de juiste voeding kregen waren ze zelfs in 3 generatie's niet meer in staat om zich voort te planten.
Je hebt helemaal gelijk dat er tegenwoordig veel meer mensen serieuze problemen hebben met hun gezondheid en ook met de voortplanting. En ongetwijfeld speelt de voeding van de ouders daar een rol in. Toch denk ik dat de vruchtbaarheidscijfers van onze generatie behoorlijk vertekend worden door lifestylekeuzes. In mijn eigen omgeving komen die problemen toch vooral voor bij mensen die ontzettend druk zijn met hun carriere en dan ver na hun dertigste opeens ontdekken dat ze óók nog graag kinderen wilden. Ik vraag me af hoeveel van hen vruchtbaarheidsproblemen zouden hebben gehad als ze het op hun 25e hadden geprobeerd. Of als ze op hun 35e eerst beter zouden gaan eten en meer rust zouden nemen in plaats van als eerste hun heil te zoeken bij de medici. Ik zeg het niet om er een oordeel over te geven, maar wil wel mijn vraagtekens zetten bij die 1 op 6, of dat werkelijk allemaal aan de voeding ligt. Misschien is onze voortplanting ondanks onze slechte voeding juist nog verbazend goed als je de stressfactoren erbij in aanmerking neemt, in elk geval als je het met de katten van Pottenger vergelijkt.
Quote:
Leuke droom! Als ik mijn zus naga die ook vegetarier is gaat je dat niet lukken, alhoewel er uitzonderingen zijn, die hebben we hier tenslotte ook.
Maar dat is nu net het punt, het is helemaal niet mijn bedoeling om vegetariërs te overtuigen! Mijn bedoeling is doen waar dit forum zo goed in is: bruikbare informatie te delen met anderen. Wat die anderen daarvan wel of niet willen overnemen is helemaal aan hen. Dus wat jouw zus betreft, als die ook met deze informatie geen behoefte voelt om de pasta uit haar dieet weg te laten, of de margarine te vervangen door grasboter of om de linzen eerst een nacht te laten weken en het weekwater weg te gooien, of wat dan ook, dan moet ze dat toch lekker helemaal zelf weten? Het leuke lijkt mij nu net, welke tips kun je geven aan iemand die op dit forum komt, zodanig dat die er mee uit de voeten kan. Of het nu een vegetariër is of iemand met overgewicht of iemand met stressproblemen, maakt niet uit. En dan kan die persoon daar in zijn eigen tempo mee doen wat bij hem past.