http://www.hetkanwel.net/2012/11/07/vegetarisch-dieet-is-niet-natuurlijk/

Nou, wij zijn ook wel iets duurder uit hoor, maar ik let tegenwoordig op groente die niet te betalen is. Zo belangrijk is dat immers niet.

Vriendin van ons teelt bio groente, dus ik sla nog even flink prei in om in te vriezen.

 
Quote:
Heel belangrijk is dus vet, dierlijk vet welteverstaan.


Volgens mij ook PuurNatuur! Dierlijk vet met veel vitaminen, en dan natuurlijk in combinatie met ander voedsel met veel mineralen.

 
Quote:
B12 zit alleen maar in het vlees volgens mij

en orgaanvlees is het meest voedingsrijke product wat er zo'n beetje bestaat.


Marijan, voor zover ik weet zit vitamine B12 niet alleen in vlees maar ook in eieren en zuivel. Ik weet het niet zeker maar ik had altijd begrepen dat vitamine B12 gebrek juist een bekend probleem is bij veganisten. (Ik zie trouwens op wikipedia.org/wiki/Vegetarisme dat ik eigenlijk "totaalvegetarier" bedoel als ik het over veganisten heb - sorry als ook ik heb bijgedragen aan de spraakverwarring. Maar voor het gemak blijf ik toch maar de term vegetariër gebruiken voor iemand die geen vlees/vis eet maar wel zuivel en misschien eieren, en veganist voor iemand die ook geen zuivel en eieren eet - dat sluit denk ik nog het best aan bij het taalgebruik van de meesten.)

Veel argumenten tegen vegetarisme op dit forum zijn gericht tegen veganisme, maar dat lijkt mij net zoiets als zeggen dat je geen biologisch vlees mag eten omdat dieren in de bio-industrie zo mishandeld worden, of dat rauwe melk ongezond is omdat uit allerlei onderzoeken blijkt dat gepasteuriseerde melk ongezond is.

Quote:
beste Wildfood, er zitten allemaal mineralenrovers in linzen en granen, vooral de volle!


Er zijn allerlei manieren om die mineralenrovers te neutraliseren. Er staat veel over in het WAP-kookboek Nourishing Traditions. In elk geval beschouwde Weston Price linzen en volkoren granen als erg gezond. Op p. 243 beschrijft hij hoe hij een zwaar ziek en ondervoed jongetje geneest door de witmeelprodukten in zijn voeding te vervangen door verse tarwe of haver met volle melk, vitaminerijke boter en levertraan. Binnen een jaar gaat hij enorm vooruit en zes jaar later meldt zijn moeder dat hij nog steeds kerngezond is.

Weston Price benadrukt daarbij wel dat granen altijd versgemalen moeten zijn. Op p.246 beschrijft hij een experiment met ratten die ofwel versgemalen volle graan kregen, ofwel (niet versgemalen) witmeel, ofwel (niet versgemalen) meel met zemelen. De eerste groep was gezond en vriendelijk, de tweede groep was agressief, had tandbederf en kon zich niet voortplanten, de derde groep was niet agressief en had geen tandbederf maar wel veel gebrek aan energie.

Uit verhalen als deze (er staan er meer in het boek) maak ik op dat granen en linzen dus echt wel gezond kunnen zijn als je ze maar goed bereidt. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft, maar juist vegetariërs kunnen hier veel gezondheidswinst halen lijkt me! En dan natuurlijk wel combineren met flink veel vitaminerijke dierlijke vetten :D

Quote:
Volgens mij is het geen doemdenken Wildfood, 1 op de 6 kinderen wordt geboren en/of ontwikkelt in de loop van de jaren grote problemen, zowel lichamelijk als mentaal.

1 Op de 6 stellen kan niet of nauwelijks kinderen krijgen op dit moment.

Mijn generatie (ik ben 53) is de derde generatie en in 5 generatie's zijn wij gedegenereerd tot stoppen met voortplanting. Dus mijn kleinkinderen kunnen straks net als ieder ander zijn kleinkinderen geen kinderen meer krijgen.

Frances Pottenger liet dat zien in een onderzoek met katten (zijn lievelingen). Wanneer ze niet de juiste voeding kregen waren ze zelfs in 3 generatie's niet meer in staat om zich voort te planten.


Je hebt helemaal gelijk dat er tegenwoordig veel meer mensen serieuze problemen hebben met hun gezondheid en ook met de voortplanting. En ongetwijfeld speelt de voeding van de ouders daar een rol in. Toch denk ik dat de vruchtbaarheidscijfers van onze generatie behoorlijk vertekend worden door lifestylekeuzes. In mijn eigen omgeving komen die problemen toch vooral voor bij mensen die ontzettend druk zijn met hun carriere en dan ver na hun dertigste opeens ontdekken dat ze óók nog graag kinderen wilden. Ik vraag me af hoeveel van hen vruchtbaarheidsproblemen zouden hebben gehad als ze het op hun 25e hadden geprobeerd. Of als ze op hun 35e eerst beter zouden gaan eten en meer rust zouden nemen in plaats van als eerste hun heil te zoeken bij de medici. Ik zeg het niet om er een oordeel over te geven, maar wil wel mijn vraagtekens zetten bij die 1 op 6, of dat werkelijk allemaal aan de voeding ligt. Misschien is onze voortplanting ondanks onze slechte voeding juist nog verbazend goed als je de stressfactoren erbij in aanmerking neemt, in elk geval als je het met de katten van Pottenger vergelijkt.

Quote:
Leuke droom! Als ik mijn zus naga die ook vegetarier is gaat je dat niet lukken, alhoewel er uitzonderingen zijn, die hebben we hier tenslotte ook. :D


Maar dat is nu net het punt, het is helemaal niet mijn bedoeling om vegetariërs te overtuigen! Mijn bedoeling is doen waar dit forum zo goed in is: bruikbare informatie te delen met anderen. Wat die anderen daarvan wel of niet willen overnemen is helemaal aan hen. Dus wat jouw zus betreft, als die ook met deze informatie geen behoefte voelt om de pasta uit haar dieet weg te laten, of de margarine te vervangen door grasboter of om de linzen eerst een nacht te laten weken en het weekwater weg te gooien, of wat dan ook, dan moet ze dat toch lekker helemaal zelf weten? Het leuke lijkt mij nu net, welke tips kun je geven aan iemand die op dit forum komt, zodanig dat die er mee uit de voeten kan. Of het nu een vegetariër is of iemand met overgewicht of iemand met stressproblemen, maakt niet uit. En dan kan die persoon daar in zijn eigen tempo mee doen wat bij hem past.

 
Peti, ik geloof best dat Mike niet zo scherp is als hij soms praat hoor. Al vallen zijn opmerkingen soms wel rauw op mijn dak, ook als ze niet direkt op mezelf gericht zijn. Maar ik ben vast niet de enige die dat heeft. Ondertussen heb ik wel veel aan de enorme hoeveelheid informatie die hij hier voor ons verzamelt.

Mike, ik vind het in elk geval een heldendaad dat je het boek van Weston Price vertaald hebt, bedankt daarvoor! Waarschijnlijk was ik er nooit aan begonnen zonder vertaling. Ik kan echt iedereen aanraden om Price zelf te lezen, het kost wat, maar ik heb weinig boeken gezien die hun geld en tijd zo dubbel en dwars waard zijn.

 
Quote:
Peti, veel vegetariërs voelen zich moreel verheven boven vleeseters. Dat is wat bij mij in ieder geval weerstand oproept. Een David Wolfe die bv zegt dat hij geen bloed aan zijn handen heeft en dat soort uitspraken. Ik voel mij als vleeseter niet beter als iemand die vegetarisch is, maar andersom lijkt dat vaak wel het geval. Ik vind het ook zielig als dat lieve stiertje met z'n grote mooie ogen moet sterven voor mijn stoofschotel, maar zou ik mijn eigen koeien hebben denk ik dat de stiertjes er ook aangingen, want daar moet je er niet teveel van op je erf hebben rondlopen.

Als je maar genoeg honger hebt draai ook jij die kip z'n nek om denk ik.

Ik vind wel dat iedereen, ook vegetariërs gewoon welkom moeten zijn op dit forum.


Tanja, ik ben het bijna helemaal met je eens en vind ook dat je het goed verwoordt. Ik ken zelf ook een paar van zulke verheven vegetariërs en die vind ik behoorlijk irritant. Alleen, mijn persoonlijke ervaring is dat dat maar om een kleine minderheid gaat. De meesten die ik ken zijn echt heel tolerant naar mensen die wel vlees willen eten. Maar ze zijn er natuurlijk wel aan gewend dat ze vaak iets moeten uitleggen. Als je mainstream doet hoef je niet uit te leggen waarom je zo doet, maar als je je eigen pad wil volgen moet je dat bij veel mensen jammer genoeg wel. Dat merk ik soms al als ik bijvoorbeeld niet meedoe met koekjes eten en zo. En vegetarisme gaat over zulke grote emoties, over leven en dood en of je eigen leven wil leven ten koste van ander leven (lijkt mij inderdaad onvermijdelijk maar het blijft een gevoelig punt natuurlijk), logisch dat zo'n discussie dan al gauw een morele lading krijgt. Inderdaad gaan sommige mensen dan veel te ver om hun eigen standpunt maar te verdedigen. Misschien als mensen eenmaal zover zijn dat ze hun eigen standpunt ook gevoelsmatig kunnen omarmen, dan hoeven ze ook niet meer zonodig anderen te overtuigen. Maar mijn ervaring is dat de meeste vegetariërs liever niet in discussie gaan, behalve als ze ertoe aangezet worden.

 
Wildfood,

ik hou mijn opmerking staande over:
Quote:
beste Wildfood, er zitten allemaal mineralenrovers in linzen en granen, vooral de volle!


Lees hier maar eens:

http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding_fytinezuur.html

Ik heb tekorten, dus voor mij voorlopig niet of zo weinig mogelijk producten met fytinezuur.

Verder vind ik ook wel dat je een punt hebt dat mensen na hun 35e opeens bedenken om kinderen te gaan krijgen. (en ik gun het iedereen hoor, laat dat duidelijk zijn)

Het is echter niet de meest ideale leeftijd.

Over Vitamine B12 vond ik dit:

Vitamine B12

Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst. Vegetariërs, maar zeker veganisten, moeten er extra op letten dat deze vitamine voldoende in hun voeding aanwezig is. Als dit niet het geval is, zijn supplementen noodzakelijk.

Natuurlijke bronnen % ADH (volwassen man en vrouw)

Kabeljauw (1 stuk, 100 gram) 79

Hamburger ( 1 stuk, 100 gram) 69

Kwark (schaaltje, 150 gram) 38

Ei (gekookt, 1 stuk) 28

Kaas (1 plak) 14

en dat stond hierin: http://www.vitamine-info.nl/waar-zit-het-in/vitamines-in-voeding/#vitamine_b12

Aangezien orgaanvlees veel meer vit+min. bevat als spiervlees(hamburger) zit het meeste toch echt in o.a. lever dacht ik :-)

 
Marijan,

Goede aanvullende info, dank je wel! Zo zie je inderdaad weer dat vlees en vooral vis bijzonder rijk is aan voedingsstoffen. Wat betreft fytinezuur, ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik ervan moet denken. Als de huidige theorieën en waarnemingen kloppen is het een serieus probleem en ook niet goed op te lossen. Daar staat tegenover dat het traditionele gebruik en ook de experimenten van Weston Price echt een andere kant op wijzen. Ik vermoed zelf dat er nog iets belangrijks ontbreekt aan de huidige inzichten. (Meten ze bijvoorbeeld vers graan of oud graan? Werkt het bij echt gezonde mensen anders dan bij minder gezonde?)

Maar als het voor jou beter voelt om alles met fytinezuur niet te eten is dat vanzelfsprekend het beste :-)

 
Wildfood,

ik was al voor je aan het zoeken hier, maar kan het niet vinden even gauw,

Mike noemt het voortschrijdend inzicht, dat als WP in deze tijd geleefd zou hebben waarschijnlijk ook tot de slotsom zou zijn gekomen dat fytinezuurrijke voeding en nog meer voeding met veel anti-nutrienten liever niet geconsumeerd zouden moeten worden. Je krijgt het nl. niet weg gefermenteerd, vooral fytinezuur.

Daarbij gebruikte men vroeger intensievere methoden voor fermenteren enz. en de kwaliteit van graan was veel beter. Nu is daar mee geknutseld, graan bv is in de 70er jaren als ik me goed herinner van wat ik gelezen heb veranderd van een eiwitrijk product in een meer koolhydraatrijk product.

En waar het aan ligt weet ik niet precies maar zelfs het brood van Menno, wat dan zo goed bekend staat, verdraag ik niet zonder zuurbranden.

Af en toe (op zondagochtend en niet elke zondag( eet ik wel eens wat wit brood of soms turksbrood of zoiets bij soep, met dikke plak boter :D en dat bevalt me prima en geeft geen klachten.

 
Marijan,

Je hebt zeker een punt dat er veel veranderd tegenwoordig in de landbouwprodukten. Dat is natuurlijk al duizenden jaren geleden begonnen, maar vooral sinds de jaren 50 zijn gewassen steeds meer aangepast aan kunstmest en bestrijdingsmiddelen, vooral de niet-biologische. Misschien ligt hier inderdaad een verklaring. Ik weet niet hoe die onderzoeken zijn uitgevoerd dus ik kan er verder weinig over zeggen. Ik weet alleen dat ik zelf heel duidelijk verschil voel tussen zelfgemalen havermout en havermout uit de winkel. Dus ik vermoed dat oxydatie van de kiemen ook een rol speelt. In elk geval fijn dat je af en toe wel kan genieten van witte broodsoorten!

Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben, ik heb wel eens gelezen dat ook boerenkool veel fytinezuur bevat. Merk je dan ook iets van zuurbranden?

 
Mike,

Bedankt voor het opzoeken van de link! Ik kan me helemaal vinden in je waarschuwing tegen sektarisch denken. Ik beschouw het boek van Weston Price zeker niet als een bijbel, wel vind ik dat zijn onderzoek veel beter onderbouwd is met feiten dan de meeste moderne onderzoeken, dat is een van de redenen dat ik zijn onderzoek erg goed vind. Maar je hebt natuurlijk volkomen gelijk dat sommige omstandigheden sindsdien veranderd zijn en dat we daar rekening mee moeten houden. Ik vind dat Wilson daar ook een paar hele goede voorbeelden van opnoemt, inderdaad een leerzaam en prettig artikel.

Wat me dan weer minder aanspreekt is dat hij zo weinig voedingsmiddelen "goedkeurt". Rundvlees mag niet, varkenspancreas mag wel maar de rest van het varken niet, alleen lamsvlees is goed; gefermenteerde groenten niet, rauwe groenten niet, fruit niet, rauwe melk heel beperkt, vis is ook al niet goed (behalve sardientjes), zelfs voor levertraan moeten we oppassen… Ik vind het allemaal zo angstig klinken, zo beperkt. Ik heb dan misschien toch meer vertrouwen in de huidige staat van onze gezondheid.

Ik zie ook wel dat veel mensen gezondheidsklachten hebben, maar ik denk dat voor de meesten van ons geldt dat een paar belangrijke aanpassingen (zoals de enorme overmaat aan koolhydraten beperken en voldoende dierlijk vet gaan eten) al een enorm verschil kan maken en dat er verder nog heel wat gezonde mogelijkheden overblijven.

 
Quote:
Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben, ik heb wel eens gelezen dat ook boerenkool veel fytinezuur bevat. Merk je dan ook iets van zuurbranden?



fytinezuur kan ik me niet indenken, is geen noot, pit, zaad of peul.

Oxaalzuur of iets dergelijks wel.

Als ik een beetje boerenkool eet gaat het goed maar volgens mij is daar het probleem de aardappels die erbij zitten.

Dus aankomende winter ga ik echt het Mike-boerenkoolrecept eens proberen. :lol:

En Wildfood by the way: havermout schijnt behoorlijk onbalans in je bloedsuikers te brengen, ik at dat vroeger ook wel eens, vond het ook lekker, havermoutpap met bruine suiker :P

 
wildfood,

Ik uit in die topic ook kritiek op het artikel van Wilson, dus ik ben het lang niet met alles eens wat hij beweert.

Mike

 
Quote:
Over Vitamine B12 vond ik dit:

Vitamine B12

Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst. Vegetariërs, maar zeker veganisten, moeten er extra op letten dat deze vitamine voldoende in hun voeding aanwezig is. Als dit niet het geval is, zijn supplementen noodzakelijk.



Ik heb juist begrepen dat B12 in gezonde darmen aangemaakt wordt en dat er net zoveel vegetariërs zijn als vleeseters die een tekort hebben.

Quote:
Wat betreft fytinezuur, ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik ervan moet denken. Als de huidige theorieën en waarnemingen kloppen is het een serieus probleem en ook niet goed op te lossen. Daar staat tegenover dat het traditionele gebruik en ook de experimenten van Weston Price echt een andere kant op wijzen. Ik vermoed zelf dat er nog iets belangrijks ontbreekt aan de huidige inzichten. (Meten ze bijvoorbeeld vers graan of oud graan? Werkt het bij echt gezonde mensen anders dan bij minder gezonde?)



Als ik diverse literatuur goed interpreteer is een slechte spijsvertering de oorzaak van het schadelijk zijn van het fytinezuur. Ik trek daarom de conclusie dat het bij gezonde mensen anders werkt dan bij minder gezonde en dat betekent dat vrij veel mensen er tegenwoordig wel last van hebben.

 
Quote:
Ik heb juist begrepen dat B12 in gezonde darmen aangemaakt wordt en dat er net zoveel vegetariërs zijn als vleeseters die een tekort hebben.



Dit blijkt niet zo te zijn. Het kan misschien theoretisch wel aangemaakt worden in de darm maar is dan niet beschikbaar als B12 voor het lichaam.

 
Quote:
Ik heb juist begrepen dat B12 in gezonde darmen aangemaakt wordt en dat er net zoveel vegetariërs zijn als vleeseters die een tekort hebben.


Het eerste is een vegetarische mythe. Het tweede klopt en dit heeft te maken met een tekort aan maagzuur, dat een intrinsieke factor bevat voor de opname van B12.

Mike

 
Over maagzuur. Ik heb ooit af en toe wel last van maagzuur gehad maar nooit iets speciaals geslikt daarvoor. Ik vond de klachten te weinig. Brood eet ik niet meer en maagzuur heb ik ook niet meer.

Bovendien weet ik nu wat ik daaraan moet doen.

Vraag: als je geen last hebt van maagzuur kan het dan toch zijn dat er een tekort is? En daardoor een wat slechte vertering? Zelf zou ik denken van niet.

 
Quote:
Het eerste is een vegetarische mythe.


Ik heb het niet uit vegetarische hoek, maar goed, ik kan geen darmonderzoek doen en weet dus niet van de hoed en de rand. Probiotische voeding zou wel een voorwaarde zijn overigens.

 
Quote:
Vraag: als je geen last hebt van maagzuur kan het dan toch zijn dat er een tekort is? En daardoor een wat slechte vertering? Zelf zou ik denken van niet.


Ik heb nooit last gehad van brandend maagzuur, maar zeker weten wel van een tekort.

 
Quote:
Het eerste is een vegetarische mythe.

Ik heb het niet uit vegetarische hoek, maar goed, ik kan geen darmonderzoek doen en weet dus niet van de hoed en de rand. Probiotische voeding zou wel een voorwaarde zijn overigens.



Het is niet echt een mythe van vegetariërs maar eerder een mythe over vegetarisme.

Net als vitamine K, dat zou ook gewoon door je gezonde darmen aan worden gemaakt. Dit is mij door niet vegetarische "alternatieve" artsen gezegd. Ik geloof er niets van en de nieuwste studies laten een heel ander beeld zien. Dierlijke vitamine K nl K2 is essentieel voor tal van processen en kan niet worden gesubstitueerd door plantaardige K of vitamine K door de darmen geproduceerd.

Zie ook dit interview over K2!:

http://www.thelivinlowcarbshow.com/...-light-on-vitamin-k2-and-the-calcium-paradox/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.159
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan