http://www.hetkanwel.net/2012/11/07/vegetarisch-dieet-is-niet-natuurlijk/

Marijan,

Ik heb zelf geen problemen met bloedsuikerschommelingen als ik havermout eet, minder dan met spelt of boekweit of quinoa. Haver schijnt erg goed te zijn voor je zenuwstelsel [URL]http://www.plantaardigheden.nl/plant/beschr/gonnve/haver.htm[/URL] misschien is dat een verklaring. Ik eet trouwens nooit veel haver ineens, hooguit 40 gram (als onderdeel van de 100 gram koolhydraten die ik voorlopig wel wil blijven eten voor mijn bijnieren) en altijd met een flink stuk boter erdoor.

Ik vond verder nog een uitgebreid artikel over fytinezuur:

[URL]http://www.groenevrouw.nl/hoe-zit-het-met-fytinezuur/[/URL] (3 delen)

Volgens de schrijfster kun je fytinezuur niet helemaal wegkrijgen, maar wel een heel eind, zodat je toch nog heel wat mineralen kunt opnemen. Mits je het op de juiste manier weekt natuurlijk: minstens een hele nacht, mèt zuur (liefst yoghurt of wei) èn mits er voldoende fytase (fytinezuur afbrekend enzym) in het meel zit. Nieuw voor mij was dat haver te weinig fytase bevat (waardoor weken in water met yoghurt niet zoveel helpt) dus vanaf nu maal ik wat spelt of rogge mee (rijk aan fytase).

Weer wat bijgeleerd dus dankzij je kritische vragen :-)

 
Dit verhaal over B12 komt mij ook bekend voor, zelfs al zou het waar zijn dat een gezonde darm dit zelf aanmaakt, wie heeft er nog gezonde spijsvertering/darmen tegenwoordig?

 
Quote:
Het tweede klopt en dit heeft te maken met een tekort aan maagzuur, dat een intrinsieke factor bevat voor de opname van B12.



Mike, kun je iets meer vertellen over die intrinsieke factor? Bedoel je hiermee dat B12 niet in de darmen maar in de maag wordt opgenomen? of speelt maagzuur daarbij een andere rol?

 
ok, Wildfood, bedankt voor je links. (ik kon ze niet vinden, ben ook zo handig :mrgreen:

Ik heb al de linkjes ook even gelezen.

Toch blijf ik maar zoveel mogelijk bij de fytinezuurtjes vandaan, al dan niet geweekt.

Misschien later, als alles weer werkt zoals het zou moeten :D

 
Even wat reacties op de posts van wildfood:

Quote:
Mike, ik had je artikel al eerder gelezen en ben het met veel onderdelen helemaal eens. Maar dat doemdenken van “we moeten NU vlees gaan eten anders sterven we uit” vind ik echt grote onzin. Sowieso bewijzen mensen als Peti (en vele anderen met haar) dat het gewoon niet klopt.


Dan onderschat je de ernst van het probleem. Het is geen doemdenken, het is realiteit. Ik denk dat jij te weinig om je heen kijkt. Ik zie een steeds groter groeiende groep hersenloze zombies die letterlijk niet meer voor zichzelf kunnen denken. Ik zie mensen op een drukbezochte dag in een tuincentrum die verdacht veel uiterlijke overeenkomst vertonen met het syndroom van Down, maar dit nog net niet officieel hebben. Ik zie mensen met gruwelijk gerimpelde huid, die er al zo uitzien na hun 40e of 50e. Ik zie een toenemende onvruchtbaarheid onder de bevolking. Ik zie een jeugd die zich tegoed doet aan chips, chocoladerepen en energy-drankjes. Moet ik nog even doorgaan?

Quote:
Daarnaast geloof ik net als Peti dat onze gezondheid door meer factoren bepaald wordt dan alleen door wat we eten. Hoeveel mensen zijn er niet op dit forum die al jarenlang super-WAPF eten en toch nog steeds gezondheidsproblemen hebben? Als ons eten allesbepalend was zouden we bij hetzelfde dieet allemaal in hetzelfde tempo beter moeten worden, maar die indruk krijg ik bepaald niet als ik de verhalen hier lees.


Dat klopt. Veel heeft te maken met hoe we hier mentaal in staan en hoeveel we al of niet van onszelf houden. Je kunt beter met veel genot een McDonald's-maaltijd naar binnen werken dan met een chagrijnige kop gaan WAPF-en!

Quote:
De westerse mens is langzaam aan het degenereren, dat is mij ook wel duidelijk, en wat dan nog? Of we worden zelf wijzer, of we sterven uit en dan kunnen wijzere mensen het overnemen. De natuur zal er in elk geval niet wakker van liggen!


De westerse mens is niet langzaam aan het degenereren, maar razendsnel! En wat dan nog? Ik probeer het tij te keren, jij duidelijk niet. Dat mag, maar hieruit maak ik opnieuw op dat je de ernst van de situatie onvoldoende inziet.

Quote:
Uit deze tekst kan ik echt alleen maar opmaken dat Weston Price het niet nodig vond om grote hoeveelheden dierlijke eiwitten te eten, terwijl hij het wel nodig vond om grote hoeveelheden dierlijke vetten te eten.

Dat zou betekenen dat je als vegetariër nou ook weer niet zo enorm veel belangrijke bouwstoffen hoeft mis te lopen (voor veganisten ligt het weer anders uiteraard).


Ik heb nooit beweerd dat je grote hoeveelheden dierlijke eiwitten zou moeten eten. Ik heb wel beweerd dat je grote hoeveelheden dierlijke vetten moet eten. Precies wat Price ook beweerde! Als jij een van mijn stoofpotten zou eten, zou je zien dat de saus moddervet is, maar dat er relatief weinig vlees (eiwitten) in ronddrijft.

Als vegetarier heb ik ook heel lang gedacht dat ik al het goede uit dierlijke voeding kon halen uit zuivel, eieren en later zelfs vis. Toch moet ik constateren dat er voedingsstoffen zitten in vlees die de andere dierlijke voedingsmiddelen niet bevatten. Sommige van deze voedingsstoffen zijn zo uniek voor vlees dat ze er zelfs naar genoemd zijn, zoals carnitine en creatine. Niet voor niets schrijf en zeg ik voortdurend dat ik de afgelopen 3 jaar meer gezondheidswinst heb geboekt dan 19 jaar vegetarisme bij elkaar!

Quote:
Je hebt helemaal gelijk dat er tegenwoordig veel meer mensen serieuze problemen hebben met hun gezondheid en ook met de voortplanting. En ongetwijfeld speelt de voeding van de ouders daar een rol in. Toch denk ik dat de vruchtbaarheidscijfers van onze generatie behoorlijk vertekend worden door lifestylekeuzes. In mijn eigen omgeving komen die problemen toch vooral voor bij mensen die ontzettend druk zijn met hun carriere en dan ver na hun dertigste opeens ontdekken dat ze óók nog graag kinderen wilden. Ik vraag me af hoeveel van hen vruchtbaarheidsproblemen zouden hebben gehad als ze het op hun 25e hadden geprobeerd. Of als ze op hun 35e eerst beter zouden gaan eten en meer rust zouden nemen in plaats van als eerste hun heil te zoeken bij de medici. Ik zeg het niet om er een oordeel over te geven, maar wil wel mijn vraagtekens zetten bij die 1 op 6, of dat werkelijk allemaal aan de voeding ligt. Misschien is onze voortplanting ondanks onze slechte voeding juist nog verbazend goed als je de stressfactoren erbij in aanmerking neemt, in elk geval als je het met de katten van Pottenger vergelijkt.


Hieruit wordt echt duidelijk hoezeer jij de problematiek van ondervoeding en onvruchtbaarheid onderschat. En wie zich werkelijk goed voedt, wordt ook niet automatisch onvruchtbaar na zijn/haar 30e of zelfs niet na zijn/haar 40e!

Quote:
Wat betreft fytinezuur, ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik ervan moet denken. Als de huidige theorieën en waarnemingen kloppen is het een serieus probleem en ook niet goed op te lossen. Daar staat tegenover dat het traditionele gebruik en ook de experimenten van Weston Price echt een andere kant op wijzen. Ik vermoed zelf dat er nog iets belangrijks ontbreekt aan de huidige inzichten. (Meten ze bijvoorbeeld vers graan of oud graan? Werkt het bij echt gezonde mensen anders dan bij minder gezonde?)


Het is precies andersom: op basis van huidige inzichten moeten we heel anders tegen granen aan kijken. Ik citeer daarom Ramiel Nagel in Genees tandbederf:

Quote:
Simpelweg granen vers malen is niet voldoende om grote hoeveelheden plantaardige gifstoffen te verwijderen, zoals fytinezuur. Als dr. Price dit destijds had geweten, dan was zijn protocol nog veel effectiever geweest.


Ik denk dat je vooral je eigen consumptie van havermout en andere graanproducten aan het vergoeilijken bent. Ik raad je dat boek van Ramiel Nagel aan en leest wat hij hierover heeft te zeggen!

Jij bent van het slag 'ach, het valt allemaal wel mee'. Nou, niet dus! Je bent ziende blind als je niet inziet dat de moderne mens achteruit holt als het gaat om het verwezenlijken van zijn fysieke, mentale, emotionele en spirituele potentieel. Misschien toch maar eens je graanconsumptie flink verminderen, dan kun je wat helderder denken...

Mike

 
Quote:
En wie zich werkelijk goed voedt, wordt ook niet automatisch onvruchtbaar na zijn/haar 30e of zelfs niet na zijn/haar 40e!


Als ik het goed heb kreeg mijn ene oma op haar 35e haar eerste kind. Van de 10. Dus dat 35 jaar te oud is lijkt me idd. onzin.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan