insuline resistentie / diabetes 2

Wat betreft stoofschotels valt het ons op dat we elke keer weer niet goed reageren op riblappen en ander stoofvlees die we langzaam hebben laten sudderen/stoven. Wat kan hiervan de reden zijn?

Wat is mager vlees? Biefstuk denk ik (deze vul ik vaak aan met gebakken ei en veel roomboter/kokosolie).

Gehakt lijkt me wel goed vet vlees.

Ook al ben ik niet nieuw op het forum valt er nog genoeg te leren blijkt wel weer :-?

Mager vlees is vlees waar vetrandjes vanaf zijn gesneden en zonder vetaders. De riblappen waar jullie slecht op reageren zijn als het goed is dooraderd (witgele vetaders door het vlees heen), ook wel gemarmerd of doorregen genoemd. Geen idee waarom jullie hier slecht op reageren. Iemand anders een theorie hierover?

Mike

Ander fruit is het nu de tijd nog niet echt voor

Nee inderdaad op dit moment zie je alleen appels aan de bomen hangen, geen ander fruit.

Volgens mij groeit er nu helemaal geen fruit. Maar dat is een uitspraak die door mij gedaan wordt ervan uitgaande dat je moet eten wat de natuur je op dit moment geeft. Die theorie kan ik wel aanhangen natuurlijk, maar dan krijg ik geen koolhydraten binnen.

Hoe zit nou eigenlijk met de Eskimo's? Eten zij koolhydraten of alleen maar vet en eiwitten die voorradig zijn?

lievergezond,

Over jouw citaat het volgende:

In vrijwel 100% van de gevallen kan diabetes type II worden voorkomen door voldoende beweging en gezonde voeding. Er bestaan geen geneesmiddelen die het effect van deze twee factoren kunnen evenaren, of zelfs maar benaderen.

De toxische medicijnen kunnen symptomen tijdelijk doen verdwijnen, maar wie geen aanpassing doet aan zijn/haar levensstijl zal, ondanks het gebruik van deze medicijnen, zijn/haar toestand zien verergeren omdat medicijnen diabetes II na verloop van tijd diabetes I veroorzaken.

Met uitzondering van metformine is van geen enkel geneesmiddel een wetenschappelijke studie gepubliceerd die aantoont dat het invloed zou uitoefenen op de morbiditeit of mortaliteit t.g.v. diabetes. Behoudens in enkele zéér uitzonderlijke gevallen is het gebruik van deze middelen volkomen af te raden.

als je mijn post leest, lees je dat ik zeker opper om zijn voeding sterk te veranderen, verder is een hoog suiker mega slecht voor de vaten, en krijg je (hans) meer energie in de cellen door de medicijnen.
en dit stuk van de eerste pagina die je post heeft het over voorkomen, maar niemand is zo gek om medicijnen te nemen als er geen diabetes is of wel?! en hier hebben we het niet over voorkomen maar over een probleem, en geen prediabeet maar wat mike ook al zegt gerust een diabeet te noemen gezien de waardes van hans:

Ben inderdaad niet aan het insuline prikken maar bloedsuiker meten
vanmorgen 6.30 was hij nuchter 5.5
voor het slapen gisteren 5.6 , dus dat blijkt mee te vallen ( vind ik toch )

en dan deze:
dus de hypo’s die ik voel zijn gewoon dat de energie niet in de cellen komt
om dat te gaan bevorderen heb ik alfa-liponzuur besteld , dat is natuurlijk en zou helpen

...je hebt geen hypo,s met een suiker van tenminste 5,5
ik vind dit op zijn minst erg verwarrend voor mee lezers die wel echt hypo,s hebben (onder de 3,5)

en dan deze va YT:

De hypo’s die je voelt komt door gebrekkige vetverbranding, laag suikerspiegel is niets anders dan dat,

welke lage suikerspiegel? die heeft hans niet.

de volgende van YT:

Door low carb te gaan eten, meer te bewegen zal op een gegeven moment insuline gaan dalen en glucagon (vetverbrandhormoon) de overhand krijgen, en vanaf dat moment zullen de hypo’s pas gaan verdwijnen, anders niet.

??? YT.. glucagon is een hormoon dat de alvleesklier maakt om.. glucose juist te verhogen!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucagon

weer YT, en hans zegt in dit denkspoor te zitten:

Het is zinloos om hypo’s met tussendoor gesnack aan te pakken, want zo zal je in de vircieuze cirkel blijven zitten, het zou echt zo’n typische Voedingscentrum advies zijn om te zeģgen ga tussendoor kleine beetjes eten, nee hier bij wapf doen we daar niet aan, hier zijn we niet met aanmaakhoutjes bezig maar met vitaal brandend grote blok hout:)

jullie hebben het steeds over hypo,s, die er niet zijn.
in dit context moet er idd niet gesnackt worden juist omdat er geen hypo,s zijn, het probleem met hypo,s is juist dat die glucagon (die jij als vetverbrander ziet YT) niet aangemaakt word door de eilandjes van langerlans ( in de alvleesklier) om het glucose te verhogen.

hans:

ik voel bij het fietsen ook , ongeveer een half uur gaat het lekker en dan stort ik ineens in. dat laatste kwartierje is dan hel , en ik kom echt voor dood aan.
terwijl ik die afstand dagelijks doe

kijk nou jo, je bent uitgeput, en dat uitgeputte gevoel (en dat trillen dat je geloof ik ook ergens schrijft) schijf je toe aan hypo,s.
je hebt geen hypo,s, je bent uitgeput
en dit kunnen de bijnieren zijn maar wat pike zegt, je schildklier kan hier ook heel goed iets in laten vast lopen.. dit is wel weer erg een enkel orgaan aanwijzen, maar het kan in heel veel zitten, of overal in.

nou advies in voeding is er al genoeg, maar ga nu om je hoge suiker waardes niet extreem low karb eten, zoals al vermeld zeker de 100g kh,s

Eskimo’s aten heel weinig kh, hooguit wat opgegraven zetmeelrijke wortels.

Dank je Mike. Dat vermoeden had ik dus al. Geeft dit niet aan dat je niet persé 100 gr koolhydraten hoeft te eten?

Geeft dit niet aan dat je niet persé 100 gr koolhydraten hoeft te eten?

idd, maar het is net wat het lichaam gewent is, de eskimos aten zo zolang ze daar in de geschiedenis al leven, wij hebben de laatste 100 jaar alleen maar stijging gekend van suiker en stress, stress>glucagon>glucose/suiker.

Heksje,

Wij zijn geen eskimo's. Wij zijn van jongs af aan met glucose grootgebracht. Velen van ons komen zwaar in de problemen als onze kh-inname onder de 50 gram ligt. Daarom is het raadzaam om dagelijks ergens tussen de 50 en 100 gram kh te eten. Dan blijven we in de vetverbranding (mits je niet teveel eiwitten eet!!!) en wordt onze glucosespiegel niet te hoog.

Mike

@ Maarten

dank voor je uitgebreide uitleg
ik heb een nieuwe glucose meter en daar mee vallen de waarden naar mijn gevoel goed mee
maar het trillen en slecht zien komen toch langere tijd na het eten
vooral rond 16.00 uur is een heel erge dip
ik tril als een riet dan

heb wel vroeger ( meer dan 8 jaar geleden ) te veel alcohol gebruikt
maar een broer van mij , die altijd veel matiger is geweest heeft ook dezelfde dips

maarten,

Onze reacties kwamen min of meer tegelijk en we zeggen hetzelfde. Ik vind jouw opmerkingen in deze topic overigens in het algemeen zinvol!

Mike

De 4-uursdip is een bloedasuikerdip, dat klopt. In alle kantoorpanden in Nederland grijpt men dan massaal naar de snoep of naar de veel te zoute soep.

Mike

Dank je Mike. Jammer dat ik geen eskimo ben want elke keer als ik wat meer koolhydraten neem lijk ik in de problemen te komen.
Ik ga nog eens wat beter op zoek naar de juiste balans.
Wat is te hoog in de eiwitten zitten?

Ik eet sommige dagen wel meer dan de algemene regel 1 gram eiwitten per 1 kg lichaamsgewicht. Daar zit je immers snel aan en ik heb bepaalde dagen gewoon reuze honger, vermoedelijk omdat ik nog steeds herstellende ben.

moet ik nog schildklier laten testen dan
de huisarts wil hier bij mij nix mee
plus ik lees dat bij lichte afwijking medicijnen niet aan te raden zijn

ik heb wel eens bij Hypoglycemie gelezen dat suikerdips, ondanks dat ze absoluut gezien klein zijn , voor sommige mensen heel veel effect kunnen hebben , dus dat dat niet altijd zo duidelijk uit een meting hoeft te komen

Ja, dat is een suikerdip en ook lichte dips kunnen grote gevolgen hebben. Eigenlijk hanteren we de verkeerde terminologie. In werkelijkheid gaat het om bloedsuikerschommelingen (van te hoog naar te laag en andersom), dysglykemie genaamd. Dat is ook wat je uitput, want dit kost het lichaam heel veel energie.

Mike

wat ik ook wel kenmerken vind , na een flinke zwarte koffie had ik de symptomen heel erg , beven , wazig zien en zelfs wat depressief gevoel

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan