Jodium

Als dat klopt, dan hoeven mensen boven de 40 jaar geen jodium in te nemen.

Als jij die bron geloofd inderdaad. Daar gaan ze er vanuit dat iedereen genoeg jodium heeft en dus die radioactieve jodium nauwelijks kans heeft om opgenomen te worden. Komt uit dezelfde bron die zegt dat niemand die enigszins volgens de schijf van vijf eet een tekort aan wat dan ook kan hebben.

Ik was al aan het zoeken of iemand een onderbouwing had voor dat 'boven 40'-verhaal, maar het lijkt op een fabeltje.

Kinderen en jong volwassenen krijgen voornamelijk schildklierkanker door een kernramp zoals in Tjernobyl. Volwassenen zijn hier minder gevoelig voor. Waarschijnlijk is dat daarop gebaseerd. Maar genoeg, niet teveel, jodium in je lijf indien zoiets gebeurd is ook boven de 40 sterk aan te bevelen.

Bedankt Pike en bedankt Watisgezond,
Ja, ik denk Pike, dat je hierin gelijk hebt.

Maar, ik had toch wel een hele boel specifieke vragen. Ik zet mijn stukje er even opnieuw in:

Hoi, Ik lees net een verontrustend artikel in een krantje in Maastricht.
Omdat de kerncentrale van Tihange niet echt veilig is en er misschien een ramp zou kunnen komen, kan de bevolking van Zuid-Limburg binnen drie uur over jodiumtabletten beschikken.
Dit zijn dan alle inwoners die jonger zijn dan 40 jaar. (ja en ik dan, ben ik niet belangrijk?).
Er zullen preventief geen pillen worden uitgedeeld.
Nu is dit al de 2e keer dat ik hierover in de krant lees.
Wat kan ik doen.
Moet ik de lugol’s jodium kopen:

https://www.ergomax.nl/medisca-lugols-jodium-iodine-oplossing

Moet ik die preventief nemen of preventief inkopen? Blijft die goed? Zitten er geen negatieve andere stoffen in?

Hoeveel moet men dan nemen als men het preventief neemt en is dat niet gevaarlijk voor de schildklier?
Hoeveel moet men dan nemen mocht er zich een ramp voordoen?
ik lees hier:
Supplementeren met Lugol’s en zoveel mogelijk voedsel uit de zee eten (vette vis, schaaldieren, zeewier, zeezout).

Heeft er iemand een antwoord op mijn vragen?

Ik ben heel onzeker over de kerncentrale in Tihange.
Vandaar mijn vragen over jodium - zie stukje hierboven.

Ik zou blij zijn als iemand mijn vragen kan beantwoorden en daarmee mijn onzekerheid kan wegnemen.

Dorothe,

Moet ik die preventief nemen of preventief inkopen? Blijft die goed? Zitten er geen negatieve andere stoffen in?
Deze blijft goed en er zitten verder geen andere stoffen in dan jodium en water.

Verder moet je zorgen dat je genoeg jodium in je lijf hebt. Hoe je dat doet en wat dan genoeg is kan ik je niet zeggen omdat dat heel individueel is.

Hoeveel moet men dan nemen mocht er zich een ramp voordoen?

Twee tot vier druppels per dag, ongeveer 12,5 tot 25 mg wordt meestal gezegd.

Alweer bedankt Pike.

Zit er niet een groot verschil tussen 12,5 en 25 mg per dag? Zit men dan altijd goed met 3 druppels per dag?

Als ik dan zoveel mogelijk voedsel uit de zee eet (2 x per week vette vis en schaaldieren en elke dag keltisch zeezout), dan doe ik preventief wel iets goeds, denk ik. Maar is dat genoeg. Hoe kan ik de lugols preventief nemen, schaadt dat niet?
Is hier een algemeen antwoord op?

Nee, dat is er niet. Het heeft te maken met individuele tekorten die individueel moeten worden bepaald en weggewerkt.

Mike

Bedankt Mike.

Hier zet ik ook eens de link naar het artikel:
http://www.1limburg.nl/jodiumpillen-voor-heel-limburg-bij-kernramp-tihange

Ik hoor er steeds meer over. Verschrikkelijk.

Ook deze:
https://www.stop-tihange.org/nl/

@Mike
Nee, dat is er niet. Het heeft te maken met individuele tekorten die individueel moeten worden bepaald en weggewerkt.

Kan men dat bij de dokter laten meten?
Kan ik jodium preventief nemen of kan dat schadelijk zijn?

Ik vind de zaak hier zo ernstig dat ik hier toch wel serieus mee bezig moet zijn.
Daar zijn chemtrails en pesticiden niets bij. Daar gaat mijn gezonde leefstijl, misschien is dan wel alles voor niets geweest.
:-((

Het is nooit voor niets. Meten is helemaal niet weten, want referentiewaarden zijn geen optimale waarden. Ga uit van overvloed i.p.v. schaarste, maar houd tegelijkertijd goed de reactie van je lichaam in de gaten. M.a.w. neem zoveel jodium als je lijf aankan.

Mike

sorry dat ik toch nog verder vraag. Wat zijn de reacties als ik teveel jodium heb ingenomen? Ik wil natuurlijk geen schildklierprobleem kweken. Als er nooit een ramp gebeurt en ik krijg een schildklierprobleem ben ik ook niet goed bezig.

Misschien maak ik me wel teveel zorgen. Het kan natuurlijk een preventieve maatregel zijn dat mensen jodium krijgen, maar ik houd niet van die grapjes en waar rook is, is vuur.

Stress en angst helpen je geen steek verder, omdat het hormonale verstoringen van bijnieren en schildklier in de hand werkt. Negatieve reacties op jodium zijn vergiftigingsverschijnselen, omdat de jodium de foute halloiden (bromide, chloor, fluoride) eruit schopt. Op voedingisgezondheid.nl vind ik nog een uitspraak door mij hier op het forum gedaan, die nu door de hack verdwenen is:

Kokosolie stimuleert de schildklier. Hoe dit precies biochemisch in z'n werk gaat weet ik niet, maar het stimuleert de schildklier. De schildklier gaat zich hierdoor ontgiften en schopt foute halogeenelementen eruit als chloor, bromide en fluoride. Deze komen tijdelijk in het bloed terecht om ontgift te worden door de lever en de nieren, je centrale ontgiftingsorganen. Deze tijdelijke bloedvergiftiging met zware metalen is een enorme belasting (stress!) voor je bijnieren, waardoor deze alarm slaan en je hartkloppingen krijgt.

Het is exact dezelfde reactie als die sommige mensen vertonen op suppletie met jodium! Vervolgens krijgt de jodium de schuld en heb je een 'jodiumallergie'. Binnenkort zullen er alternatieve therapeuten je wijsmaken dat je een 'kokosallergie' hebt. In werkelijkheid zijn het extreem helende voedingsstoffen die een heftige ontgifting van foute halogeenelementen teweegbrengen. De truc is niet om kokosolie en/of jodium te vermijden, maar de dosering binnen de perken te houden, zodat de ontgifting minder heftig verloopt.

Mike

Bedankt:

hier een heel verhaal:
http://www.uitdaging.net/gezond/jodium.html

Het zijn zo'n tegenstrijdige waarden, dat het voor een leek compleet onmogelijk is om te weten wat je nu moet doen.
een conclusie is:

Dus is het waarschijnlijk dat diegenen die commerciële plantaardige oliën en vetten vermijden en de omega-6 consumptie minimaliseren, terwijl ze de inname van voedingsrijke dierlijke vetten zoals boter en levertraan benadrukken, jodiumvereisten kunnen hebben die veel lager dan 1000 microgram per dag liggen en in staat zouden zijn om aan hun jodiumvereisten te voldoen door een voedingswijze van volwaardig voedsel, vooral als die zeevoedsel bevat.

Ik ga dat artikel eens rustig doorlezen, maar of ik dan meer weet, is de vraag

Als je jodium op de huid doet, wordt het langzaam opgenomen en zal het geen toxische reacties in het lichaam uitlokken.
Ik haal rauwe melk in flessen die ik steeds hergebruik. Na het wassen in de vaatwasser worden de flessen omgespoeld met een verdunde jodiumoplossing om de flessen geheel kiemvrij te maken. Er blijft een klein beetje jodiumoplossing in de flessen achter. Hiermee krijg ik ook een beetje extra jodium met de melk binnen.

Als je jodium op de huid doet, wordt het langzaam opgenomen en zal het geen toxische reacties in het lichaam uitlokken.

Hoe weet je dat zo zeker?

Dorothe,

Kan men dat bij de dokter laten meten?
Kan ik jodium preventief nemen of kan dat schadelijk zijn?

Je kan het laten meten met een 24 uurs loading test al s deze net als alles met jodium niet onomstreden.
http://www.biocoherence.eu/nl/productnl/jodium-24-uur-challenge-test/

Teveel jodium kan schadelijk zijn maar er zijn sterke aanwijzingen dat het risico hierop sterk verminderd als je genoeg selenium inneemt.
Selenium is erg weinig aanwezig in de Europese bodem dus een relatief tekort is zeer goed mogelijk.
m.i. zou jodium suppletie alleen gedaan moeten worden als je tegelijkertijd selenium suppleert. Beter nog eerst met selenium beginnen en later wat jodium toevoegen.

Bedankt Gerard en Pike.

Misschien zit ik mezelf wel op te fokken. Ik ben zeer benieuwd hoe Tanja met dit feit omgaat omdat ze in hetzelfde bootje zit, om het maar zo te zeggen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan