Kefir maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Goedemiddag, ik ben nieuw hier maar hier gekomen via de het boek The Nourishing Traditions. Ik wil heel graag zelf melkkefir gaan maken van verse geitenmelk, en begreep dat ik deze korrels misschien wel van iemand hier zou kunnen krijgen. Deze tip kreeg ik dan weer via iemand in een FB groep. Ik hoop dat iemand me eraan kan helpen.

Ik zal me ergens anders even voorstellen.

Nou, mijn rauwmelkse kefir is zeer dik én romig. Ik denk eerlijk gezegd dat kefirkorrels het niet leuk vinden om steeds iets anders te eten te krijgen. Ik heb tegenwoordig genoeg korrels om in een keer vier liter te maken. Dus haal ik 14 liter melk, die fermenteer ik in etappes en daarna zet ik de kefir in de laatste twee liter melk in de koelkast tot ik zie dat ik bijna door mijn voorraad heen ben en dan snel weer naar de boer. Als je het zo doet dan red je het wel met een wekelijks bezoek misschien? Ik vind persoonlijk kefir die in de koelkast is gemaakt niet lekker dus die geef ik aan de beesten of ik gooi hem weg.

Ik maak nu 3 liter in 1 keer en dan gaan de korrels in (groente)potten vol met melk in de koelkast .

Zodra ik ze nodig heb gaat de hele pot op zijn kop in de weckfles met nog een pot extra melk erbij .

Dat staat gemiddeld 24 uur .

Hoi

Kan nu aan de slag om zelf kefir te maken.

Maar heb nog even wat vraagjes. De korrels die ik nu opgestuurd heb gekregen moet ik die nu eerst even afspoelen met water? En als je kefir klaar is dient het dan ook gewassen te worden om vervolgens bewaard te worden. En hoe kan je het het beste bewaren als je het nog niet nodig heb? En hoelang kan je het dan bewaren?

Stel waarschijnlijk wel vragen die al lang gesteld zijn, maar zit echt even in tijds nood om alles op me gemak door telezen.

Je hoeft ze nooit af te spoelen alleen als je ze vind stinken of als je ze wilt invriezen.

Kefirkorrels altijd in melk bewaren, anders honger je ze uit.

Verder staat het echt wel allemaal hier: http://gezondgestel.nl/kefir/

Hallo nieuw lid hier..

Ik gebruik nu ongeveer 6 weken melkkefir (poederform)en zou graag waterkefir willen proberen.Ik begrijp dat er mensen kefir opsturen? Ik hoor graag hoe dat werkt.

vr. gr. Ronny

Ronny, ik heb wel wat over, als je op mijn naam klikt kom je op mijn site waar je mijn e-mail adres kunt vinden.

hallo, kun je waterkefir gebruiken in melk of is melkkefir echt iets anders?

Ik hoor graag...

groeten, Ronny

dank voor je antwoord..ik laat je weten als we melk willen hebben.

eerst de poeder opmaken.

ben nog aan het experimenteren met de waterkefir..helaas vind niet iedereen het even lekker.

Hoi Tanja,

Ik zou graag melkkefir van je ontvangen..de kwaliteit van de water kefir is zo goed dat ik al heb ingevroren en weg heb moeten gooien. (De hond ook laten proeven)

Heb je mijn gegevens nog?

Ik zal de verzendkosten weer vergoeden natuurlijk.

groeten, Ronny

Jep, heb ik nog, komt voor mekaar. Je kunt de korrels eventueel met anderen in je omgeving delen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan