Kefir

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik heb het tot voor kort ook altijd met gepasteuriseerde melk gemaakt, het blijft een goede probiotica die ontstaat door de kefir. Met rauwe melk is het uiteraard nog gezonder en lekkerder. Is St Geertruid niet te doen voor jou?

Ik maak melkkefir. Waterkefir spreekt me persoonlijk helemaal niet aan. En dan weet ik wel hoe het gaat, ik maak t 1 of twee keer en dan belandt alles in de kliko.

De melkkefir is van zichzelf al redelijk dik, dus daarom hoef ik niets bij te voegen. Slagroom mee fermenteren vindt ik echt zonde van mijn slagroom. Vindt die veel te lekker om te drinken of te eten.

@ ikke, ik vond de vijgen uiteindelijk gewoon niet lekker erin, ben misschien een zuurpruim, maar vond het met cranberries lekkerder

Food en mood ik weet niet waar je woont maar tegenover de plus (heerlerbaan) krijg je rauwe melk (werken alleen met antibiotica) en in st Geertruid weet ik een boerderij, deze is beter.

Ik ben Roxanne en ik heb me pas hier aangemeld en ik volg deze site al tijdtje ik vroeg me af hoe lang moet je melk kefir fermenteren voor de caseine en de lactose uit de melk is ?

Tanja, jij vertelde toch laatst dat die boer in Sint Geertruid een beetje " moeilijk " doet?

Dat hij het maar lastig vindt dat hij zijn werk moet onderbreken om melk te tappen voor particulieren of zoiets van die strekking?

Dan durf ik al geen contact op te nemen bang dat ik tot last ben.

Ik kan nl. geen vaste dag afspreken met hem zoals jij omdat mijn man wisseldiensten heeft en in de continudienst werkt (hij heeft dan de auto nodig).

En als het eens een keertje niet goed uitkomt om naar Sint Geertruid te rijden dan wil ik niet hoeven gaan. Want ik ben inderdaad net zoals Vanille zegt een uur onderweg.

Het liefst heb ik een adresje waar ik spontaan naar toe kan gaan. Zo van: nu komt het goed uit ik ga "even" melk halen.

Zoals ik heb begrepen is dat bij die boer niet mogelijk of vergis ik me hierin?

Marion, dat verhaal ging over een boer in Schin op Geul, die in st Geertruid kun je van tevoren even bellen of het uitkomt, meestal is hij tussen 18.30 en 19.30 aan het melken en dat komt hem het beste uit. Ik zeg dus Gaan!

Hi Roxanne,

Helaas kun je caseïne er niet uit fermenteren. Deze blijft achter wanneer je het niet goed kan afbreken kan dit serieuze klachten veroorzaken.

en creme fresh en slagroom en roomboter bevat zeker heel weinnig lactose en caseine ?

ik merk wel dat ik geitenmelk beter kan verteren dan koemelk sinds ik de de amandelmeel en de noten paar dagen heb laten staan heb ik stuk minder acne heb noten zijn heel erg verslavend en als je se week zijn se vaak niet meer te eten. ik wil met lever beginnen ik vind niet lekker uit zien is beste om er pate van te maken of om rauw te eten ?

Roxanne,

Je kunt er zelf leverworst van maken: http://www.voedingisgezondheid.nl/recepten.html

Sommige hier op het forum eten de lever rauw, via hun smoothie. Wij bakken de lever altijd, met uitjes en zeezout.

Tegenwoordig maken we ook een lekker champignonsausje: champignons (of andere paddestoelen) bakken met Keltisch zeezout. Aan het eind 1 of 2 eetlepels crème fraiche erbij. Laten smelten en smullen maar, gezond en lekker.

Lia

Mijn tip: ga voor paddestoelen, niet voor champignons. Champignons bevarten geen voedingsstoffen van betekenis.

Mike

shii-take lijk me wel lekker ik was eigelijk benieuwd welke superfood jullie gebruiken en aanraden bij superfood heb je colostrum en raw whey proteine maar ik vind wel aan de prijs is het nodig als je genoeg dierlijk producten tot je neemt ?

Mijn superfoods zijn rauwe melk kefir, runderlever en rauwe kaas

Kan je rauwe melk kefir ook niet goed verteren?

Wat betreft lever, rauw is blijkbaar iets beter maar wel smerig terwijl het gebakken erg lekker kan zijn.

Maar altijd zorgen dat je de beste kwaliteit lever neemt. Wat mij betreft is dat van grasgevoerde biologische (of een zelfde werkwijze als bio) runderen.

Ik koop deze normaal altijd bij wildernisvlees.nl.

Nu ook te koop bij schotsehooglanders.nl, die hebben m.i. dezelfde kwaliteit

Ik heb wel idee dat ik beter tegen rauwe geitenmelk kan dan tegen rauwe koe melk ik krijg dan heel veel vast zittend slijm en ik heb het dan de hele dag benauwd. ik gebruikte eerst whey proteine raw maar bevat geen vet en geen melk suikers wel caseine colostrum is ook goed voor de darmen maar 180 euro voor kilo kan je beter kefir gebruiken dat is goedkoper en ook goed lijk me ik ben 2,5 vegatarisch geweest ik was vaak moe had geen weerstand en ik zag er vaak wit er uit in me gezicht en ik was velde jaar 3x extreem verkouden en die vage klachten heb ik nu niet meer dat ik nu meer dierlijk producten eet maar als ik te weinnig klydraten eet dan ben ik ook heel snel moe daarom eet ik 50-100 glutvrijegranen

maar het is lastig om goeie kwaliteit vlees te krijgen biologisch is niet moeilijk te krijgen om se vaak toch gevoed zijn met granen of anders vlees bestellen die niet met granen zijn gevoed

@Rox,

Zou je punten en komma's in je tekst willen gebruiken? Als het zo 1 lange zin is, leest het een beetje lastig.

Dank.

Lia

Oke ik zal er aan denken om comma of een punt in me tekst te zette.

ik woon in zoetermeer en je heb hier een eko boederij.

dus je heb hier niet heel veel keuze.

maar se verkopen wel rauwe geitenkaas en rauwe fetakaas en rauwe geitenmelk en rauwe

roomboter.

En sinds kort ook pure graze van grasvoerende dieren daar ben ik wel blij mee dan hoef

ik niet te bestellen steeds.

ik femeteer kefir in met rauwe geitenmelk en ik wissel af met kokosmelk kefir

Ik weet wat t is, t is niet t zure, daar kan ik wel goed doorheen drinken. Maar de koolzuur/alcohol prikkeling, daar wordt ik niet vrolijk van. Zeker niet als het al een paar dagen in de koelkast staat. Heftig goedje die Kefir.

Nu is t al jaren zo dat ik geen alcohol meer lust. Ik krijg de kefir doorgeslikt, maar daar is alles mee gezegd als tie een paar dagen in de koelkast staat.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan