Ik gebruik iedere dag een waterklysma omdat het niet anders kan. Bij mij wordt het erin gepompt ook omdat het niet anders kan. ook wil ik het er snel inhebben, terwijl er gezegd wordt dat het minstens 20 minuten zou moeten duren. Maar ik vind het prettig als het er snel in zit en meestal wil het er meteen weer uit met meenemen van ontlasting.
Wel masseer ik mijn buik daarna nog een tijdje en komt er nog ontlasting terwijl het meeste water er al uit is, mijn buik krampt gewoon nog wat na en dat vind ik prima. Ik ga dus gewoon mijn eigen weg. Meestal ben ik erg leeg voor 12 of zelfs 24 uur.
Maar heeeel soms gaat er water in en komt er niets op gang en ook het water er niet uit. Ik vermoed dat ik dan niet genoeg heb gedronken en de darmen gewoon water nodig hebben. Daar ben ik dan niet blij mee maar ik neem het dan maar zoals het komt. Ik weet nog van vroeger dat mensen soms wel een half uur water binnen kunnen houden, dat is mij vroeger met vasten/reiniginskuren nooit gelukt. Dus ieder heeft uiteindelijk zijn eigen manier van doen. Je wordt er dan ook steeds handiger in. 3 juur met klysma,s bezig zijn vind ik wel erg lang. Waarom zou je, denk ik dan.
Trouwens, laatst heb ik het 2x achter elkaar gedaan, 2x achter elkaar kwam het water er niet uit en ook geen ontlasting. Dat had dus ook geen enkel nut. Dus zoek je eigen methode lijkt me.