Ik zou wel graag willen weten wat deze coating is. Er wordt zoveel ‘food grade’ genoemd en er zijn zoveel keurmerken die beweren dat iets gezond of niet-schadelijk is. Ik geloof daar niet meer in dus weet graag liever zelf waaruit het bestaat en beoordeel dan zelf wel of ik het ‘food grade’ vind ?
Aldus Heksje.
PP en PE worden ook foodgrade genoemd, maar zijn dat mijns inziens niet, althans niet in de zin dat het geen enkele invloed op voeding zou hebben, dat hebben die kunststoffen namelijk wel. Ik heb dat gemerkt met rouwe melk, de smaak daarvan verandert als die in PP bewaard wordt en ook bij het maken van yoghurt en zure room merk ik verschil tussen kunststof en glas.
Coatings vertrouw ik helemaal niet, want die zijn ofwel van 2-componenten gemaakt ofwel met oplosmiddelen aangebracht. Dit zijn dan complexe gifbronnen.
Glas is het enige materiaal dat neutraal is en dat ik vertrouw.
Plastic is niet alleen hierom, maar ook om andere redenen een product dat we zo min mogelijk zouden moeten gebruiken. Veel ervan komt in het milieu terecht en valt uiteen in steeds kleinere stukjes tot het micro-plastics zijn (o.a. ook het afslijten van de haren van je tandenborstel!) en die micro-plastics vindt je vervolgens overal terug, in de bloedbaan en cellen van levende organismen.
Kunststof kleding is trouwens ook een belangrijke bron van micro-plastics.