kokosolie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Doel je op de smaak en kwaliteit? Laat ik het zo zeggen: tot voor kort had Aman Prana geen concurrentie qua smaak en kwaliteit. Maar nu worden ze m.i. links en rechts ingehaald door kokossrilanka en sundancer!

Mike

Van de site van kokosoliesrilanka:

Hoe word het gemaakt?
Virgin kokosolie is olie uit relatief jonge kokosnoten. De kokosnoten worden eerst handmatig door een kokosnotenplukker uit de kokosbomen gehaald. Nadat de kokosnoten geplukt zijn worden ze een maand bewaard om door te rijpen, zodat alle essentiële voedingsstoffen in de noot zitten. Vervolgens wordt de noot uit de kap gehaald. En het geraspte witte vruchtvlees wordt in de tropische zon gedroogd, waardoor alle essentiële voedingsstoffen en heerlijke geur en smaak worden behouden. Na drie kwartier word de kopra koud spindel geperst. De olie wordt twee keer gefilterd voordat het in glazen potten word gegoten. In een pot van 715cc zitten 10 tot 13 kokosnoten.

YT, waar lees jij dat de olie wordt verhit voor een langere houdbaarheid?

Mike

Mike klik hier http://kokosoliesrilanka.nl/?page_id=28 ,je ziet nu foto's van het productieproces van boven naar beneden, als je op 16de foto (deze foto voor alle duidelijkheid http://kokosoliesrilanka.nl/wp-content/uploads/2015/02/16.jpg ) klikt verschijnt die informatie erover.

Dan maar zo proberen klik hier op http://kokosoliesrilanka.nl/?portfolio=verhitten-tot-55-graden

@fatsnotbad,

bedankt voor het delen van deze info!

Leuke actie van Piet en Rineke, dat maakt het toch wat aantrekkelijker voor diegene die het minder breed hebben!

Ik vraag me dan alleen af, als kokosolie van kokossrilanka opgewarmd word om het 3 jaar houdbaar te maken, hoe zit het dan met kokosolie waar dit proces niet bij word ondergaan, hoelang is de kokosolie dan houdbaar?

Ik had trouwens een tijd terug aangegeven dat ik contact had met een kokosolie leverancier die (biologische)kokosolie in de Jumbo supermarkt aanbied van het merk Valle del Sole, prijs 5,99 voor 500ml.

Persoonlijk vind ik deze kokosolie helemaal niks, maar wellicht dat de info die verkregen is na de mailing die ik heb gehad met de leverancier voor sommige nuttig is. Heeft het een toegevoegde waarde om de info te plaatsen?

Mvg,

Reiziger

Is kokosolie trouwens aan te raden bij mensen die aan ondergewicht leiden? reden dat ik deze vraag stel is omdat er word gezegd dat kokosolie helpt bij het afvallen, echter als een persoon er voor zorgt dat die de nodige koolhydraten binnenkrijgt om van ondergewicht af te komen en daarnaast ook kokosolie gebruikt om bij te dragen aan zijn/haar algehele gezondheid, kan dan de kokosolie daarbij in de weg staan om van ondergewicht af te komen?

Reiziger

Hieruit spreekt de veronderstelling dat vet vet maakt en dat is niet zo. Suikers/koolhydraten zijn de dikmakers. De MCT's in kokosolie worden gebruikt als brandstof en iets wat verbrand wordt, daar kun je niet van aankomen.

Mike

@fatsnotbad,

of ik begrijp je niet goed of jij heb mijn stuk niet goed gelezen.

Ik bedoelde niet dat je van kokosolie aankomt in tegendeel, de vraag ging over ondergewicht en of kokosolie in de weg kan staan bij mensen die willen afkomen van ondergewicht.

Reiziger

Het leidt noch tot gewichtstoename, noch tot gewichtsverlies omdat het direct als brandstof wordt aangewend en dus verbrand.

Mike

@fatsnotbad,

Oke dat is duidelijk, dan klopt het dus niet dat kokosolie op zich doet afvallen.

Reiziger

Kokosolie kan de schildklierwerking versnellen, waardoor de spijsvertering ook versnelt, waardoor je afvalt.

Mike

@fatsnotbad,

Ik begrijp wat je bedoelt Mike en dat komt neer op mijn conclusie dat kokosolie opzich niet doet afvallen, maar zoals je met andere woorden zegt; kokosolie kan processen in het lichaam activeren die er op hun beurt voor zorgen dat je afvalt.

Vraag die dan bij mij rest is, is het dan verstandig voor een persoon die ondergewicht heeft om kokosolie in te nemen, wetende dat daar in combinatie mee voldoende koolhydraten worden ingenomen?

Reiziger

De gezondheidsvoordelen van de MCT's in kokosolie zijn gigantisch, dus het is altijd de moeite waard om kokos tot je te nemen.

Mike

@fatsnotbad,

dank je voor je advies!

Een ervaring die ik wil delen met de medeforumleden:

Ik heb 2 dagen lang zware obstipatie gehad tot aan bloeden toe nadat ik melkkefir tegelijkertijd met een paar eetlepels kokosrasp had gedronken, die combinatie werkt klaarblijkelijk zwaar verstoppend.

Reiziger

Ik vraag ne af wat de temperatuur bij Aman prana is, kan het zo niet vinden, dus waag er een mailtje aan. Net als het vervoer, zal wel in plastic zijn.

Hoe Amanprana kokosolie wordt gemaakt? De kokosnoten worden geplukt, ontbast en geschild. Het kokosvlees wordt 24 uur gedroogd. Het droge kokosvlees wordt koud geperst (onder 40°C). De kokosolie wordt mechanisch gefilterd en klaar is kees.
Amanprana heeft het "comeos" higher level certificaat. We maken en verpakken onze kokosolie en andere producten volgens strenge voedselhygiëne- en veiligheidsvoorschriften. Heel belangrijk voor zaken die niet uit Europa komen.
We verpakken ecologisch zowel het glas als het etiket. Al onze etiketten zijn biologisch afbreekbaar en we werken met natuurlijke kleurpigmenten voor de plantaardige inkten
Het vervoer van de olie gebeurt nooit in plastiek. De olie wordt bij Amanprana in de regel aangeleverd in metalen vaten (met een food grade coating)

PS: Plastiek is voor olie zoals sinaasappels eten en tegelijk sigaretten roken. Alle plastiek migreert in voeding en vetrijke producten nemen het meeste plastiek op. Het zijn voornamelijk de monomeren in de plastieksoorten die migreren in de olie. Dit gebeurt helaas ook bij de zogenaamde voor voeding geschikte plastieksoorten. Miljoenste deeltjes plastiek kunnen al schadelijk zijn voor je gezondheid.

opmerking van Bart Maes over “extra vierge”
extra vierge en vierge hetzelfde ? Ja en soms nee.
Extra vierge is bij olijfolie een wettelijk Europees beschermde naam voor een koude en alleen mechanische persing. Deze persing moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Wij bij amanprana voldoen aan deze voorwaarden. Wij noemen daarom onze olie extra vierge.
Vierge (zonder extra) heeft geen wettelijke bescherming of betekenis.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan