Beste Colonquixote,
M.b.t. het reduceren van Acrylamidevorming, kwam ik deze link tegen:
verminder Acrylamidevorming met 60% Het is een onderzoek gedaan door de Universiteit van Gent.
Het is nog steeds belangrijk de olie niet te verhitten boven de 170 graden en de frieten niet te bruin bakken.
m.b.t. het bruin worden van de olie, heb ik mijn vragen en zorgen ook geuit bij Bart Maes, van Amanprana. Volgens hem is het zeker mogelijk om kokosolie tot 2 jaar te gebruiken, mits je de olie na elk gebruik zorgvuldig filtert. (bijv. met een neteldoek) Logischerwijs, een neteldoek die niet behandeld is met enig soort chemicaliën.(Kefirshop heeft deze)
Hieronder overigens de reactie van Bart Maes:
Quote:
Wij adviseren niet te frituren of verhitten boven de 170°C - 180°C. Bij hogere temperaturen ontstaan er in het kwadraat toxische stoffen in de voeding (en olie) die je verhit. Suikers gaan zich crosslinken met eiwitten en er ontstaan toxische stoffen door de hoge temperaturen.
Bruin worden? Filteren met neteldoek of echte oliefilter is noodzakelijk om tot 2 jaar te kunnen frituren. De verkleuring in jou olie komt hoofdzakelijk van de kleine zetmeeldeeltjes van de frietjes die zijn verbrand. Met filteren met neteldoek of echte oliefilter haal je deze grotendeels terug eruit.
Is jou olie nu slecht of ongezond ?
Nee, kokosolie van Amanprana is nog goed. Maar je zou wel best filteren.
Als kokosolie slecht is geworden kan je dat ruiken (ranzig), wordt ze stroperig, gaat ze schuimen en een verbrande donkere verkleuring
Ik ben ook zeker geen voorstander van ontgeurde kokosolie. Bovendien lees op ik op de website van Amanprana, dat men voor frituren de keuze moet maken voor extra vierge, en niet ontgeurd. Maar nogmaals, die donkere verkleuring staat mij niet aan.
Het alternatief is dan toch ontgeurde kokosolie
Frituren is en blijft niet gezond. Bovendien zijn aardappelproducten dat sowieso niet. Maar in tegenstelling tot heel wat forumleden hier (sorry als ik iemand beledig), ben ik wat minder dogmatisch. Wellicht moeten we dingen ook in perspectief zetten: er is namelijk een veelvoud aan manieren en aanbod om te frituren. Aan de ene zijde de ranzige oliën en vetten in de supermarkt (inc. de supermarkt ossewit, want deze bevat (E900) Dimethylpolysiloxaan, oftewel siliconen deeltjes om het niet te laten schuimen, zijn ze soms gek geworden?!) en de diepvriesfriet welke is voorgebakken in de zonnebloemolie.
Aan de andere zijde is er de mogelijkheid: frituren in biologisch kokosolie, zelfgemaakte frietjes van biologische aardappelen, controleerbare handelingen omdat je zelf frituurt en de mogelijkheid om de frieten vooraf 10-15 min te weken in heet zout water en een scheutje azijn, om de Acrylamidevorming tot circa 60% te verminderen. Welnu, zet dit tegenover de 'gebruikelijke' manier van frituren, zoals hierboven gekenschetst, waar waarschijnlijk 95 van de 100 huishoudens de voorkeur aan geeft. Dit in perspectief geplaatst, deze manier is nog altijd vele malen minder ongezond dan de reguliere manier. Mijns inziens, zelfs indien men frituurt in ontgeurde kokosolie. I.p.v. frituren volledig af te zweren, of aardappelproducten geheel te verbannen, mogen we in ons leven ook heus wel eens genieten en soms een beetje zondigen. Het mooie is, dat we zelfbeschikking hebben en dat ieder zijn of haar eigen verantwoordelijkheid kan nemen om dat op de minst schadelijke manier te doen. We mogen best weleens de keuze voor iets minder gezond maken, mits dit ons een belonend gevoel geeft. Maar het staat voorop dat dat wel altijd weloverwogen is en met mate. Lekker dogmatisch zijn en wars van je gezondheidsidealen zonder te genieten is naar mijn filosofie zeker niet bevorderend voor je gezondheid. Ook op geestelijk niveau wil je weleens een boost krijgen, dat bereik je niet met gezonde voeding alleen, maar ook door te genieten. Een lekkernijtje kan daar zeker aan bijdragen.
m.b.t. ontgeurde kokosolie, zou ik alleen Kokovita van Amanprana aanraden. Dit is even het enige bedrijf dat ik vertrouw, waarbij de ontgeuring op een redelijk veilige manier is gebeurd.
Daarnaast ben ik overigens ook zeer tevreden over de Kokosolie van
Nataos Key Nutrition (Cocoya Health) Deze is wat milder dan Amanprana (hoewel ik die ook heerlijk vind)Cocoya health is een gecentrifugeerde kokosolie en om die reden een stuk zachter van smaak. Ideaal dus als je wilt profiteren van Extra Vierge kokosolie, maar indien je Amanprana of een ander merk iets te sterk naar kokos vindt smaken.
De Cocoya Health olie kan je overigens
hier bestellen. Naar mijn mening eigelijk de allerlekkerste kokosolie die ik geproefd heb (en geloof me, ik heb er heel wat geprobeerd) Samen met Amanprana zijn dit de onbetwiste toppers. Ik ga overigens proberen om deze gecentrifugeerde olie te gebruiken om te frituren. Eens kijken hoe dat verloopt. Ik kies overigens wel uitsluitend voor Cocoya health, en niet voor Cocoya cooking, aangezien ik over de laatste juist minder te spreken ben.