Marianu,
Ik weiger om witte geraffineerde suiker te gaan gebruiken, waarvoor dan ook. Zoals je zelf al aangeeft moet men vroeger ook ongeraffineerde suiker gebruikt hebben, dus dat kan nu nog steeds.
De kombucha die ik maak met billington suiker smaakt echt heerlijk. Ik moet juist oppassen dat het niet te zuur wordt. Ik heb het al 2 keer verdund met water door de tuin heen gegooid, omdat het gewoon te zuur was, echt niet meer lekker, bijna azijn.
Waarschijnlijk zitten er bij mij ook nog weleens wat restsuikers in de kombucha, voor mij is dit niet zo'n probleem, omdat billington suiker ook gewoon volwaardige voeding is met alle mineralen er nog in. (oa veel chroom voor een stabiele bloedsuikerspiegel!).
De restsuikers die jij nu binnenkrijgt is de grootst mogelijke rotzooi die er bestaat, want biologische rommel is ook gewoon rommel..
Of je deze kombucha moet drinken mag je natuurlijk helemaal zelf weten. Ik zou het zelf niet doen, maar ik ben gewoon echt tegen witte geraffineerde suiker. Het mindste wat je kunt doen is het nog even een paar dagen laten fermenteren tot in elk geval de meeste suikers eruit zijn. Als na 16 dagen de kombucha nog te zoet is, dan gebruik je waarschijnlijk een pot met een te kleine opening, waardoor de zwam niet groot genoeg kan groeien. Het kan ook zijn dat je teveel suiker gebruikt. De meeste kombucharecepten gaan uit van 100 gram suiker per liter. Ik gebruik max 75 gram.
Ik heb het een tijdje niet gebruikt, maar ben sinds zaterdag weer begonnen met kweken. Heb een grote vaas met een grote opening gevonden waar ik nu 10L kombucha in aan het maken ben. Hier heb ik ongeveer 750 gram billington suiker gedaan.
De volgende keer dus gewoon de billington gebruiken. Ik weet zeker dat je dit lekkerder vind en het is nog een heel stuk gezonder ook.
Evan