Poekie,
Meer dan (Billington!) suiker en/of honing, groene thee en een grote glazen pot/vaas heb je inderdaad niet nodig.
Het is wel handig als de vaas een beetje een brede opening heeft bovenaan.
-Kook een aantal liter water (ik doe altijd 5 liter) en doe dit in de vaas.
- Voeg hier aan toe de groene thee. Ik doe meestal op die 5 liter een stuk of 15 zakjes.De meeste recepten gaan uit van ongeveer 3 gram per liter. Losse thee zou daarom een stuk handiger zijn, geen idee waarom ik nog altijd met die losse zakjes loop te klooien :lol:
- Ik wacht altijd tot het water flink is afgekoeld voor ik de suiker toevoeg, zodat zoveel mogelijk voedingsstoffen uit de suiker en honing bewaard blijven. De meeste recepten gaan hier uit van ongeveer 80 tot 100 (of zelfs meer) gram suiker per liter. Ikzelf gebruik 70 gram billington per liter, maar ga de volgende keer denk ik zelfs minder proberen, 60 ofzo. Je kunt ook een mix maken van honing en billington, net wat je lekker vind. Met billington vind ik de kombucha het lekkerst, maar doe er vaak ook wel een klein beetje honing bij, omdat wat gefermenteerde honing me super gezond lijkt.
-De suikers er goed doorheen roeren met een schone houten lepel.
-Als het water rond de 25-30 graden is doe je de kombucha zwam erin.
-Over de vaas leg je een theedoek (of iets anders wat luchtdoorlatend is), zodat er geen vliegen en andere insecten bij kunnen.
-14 dagen wachten en smullen maar!