Heb deze post heel globaal gelezen maar heb wel interesse in kombucha thee.Ik herinner mijn ouders ruim 20 tot 25 jaar terug hadden ze het meegenomen van vakantie voor mijn broer.Het zou goed zijn tegen astma.Ik bekeek het spul, een soort glibberige zwam dat gewoon in water groeit en als je de pot ruikt rook het naar een soort azijn en de smaak vond mijn broer toen vies en hij is er nooit aan begonnen.
Nu wordt deze thee natuurlijk door de reguliere geneesknudde mensen bestempeld als kwakzalverij en uiterst gifig als je googlet. Niet dat ik het geloof maar ziehier:
Komboecha
Komboecha is een drankje dat ontstaat uit fermentatie van gezoete thee door lactobacil- en gist-culturen.
thee met de Komboecha-symbiose
Biologie
De komboecha drank (ook kombucha genoemd) ontstaat door de inwerking van een symbiose van micro-organismen, nl. gisten en bacteriën, in de vorm van een dikke gelatine-achtige, glanzende paddenstoelvlechtwerk-membraan, die een symbiose van gistcellen met verschillende bacteriën vormt. Komboecha ontwikkelt in de drank vooral glucuronzuur, melkzuur, azijnzuur en verschillende vitamines.
De geclaimde eigenschappen zijn :
een ontgifting van het lichaam door glucuronzuur
de antimicrobiële werking van melkzuur
antibiotische eigenschappen in het algemeen
een reiniging van het kliersysteem
bevordering van de spijsvertering
neutralisatie van urinezuur
Geen van deze claims zijn wetenschappelijk bewezen.
Twee wetenschappelijke overzichtsartikelen naar de gezondheidseffecten van komboecha concludeerden dat de geclaimde gezondheidsvoordelen van deze drank nog onbewezen zijn, terwijl er in de wetenschappelijke literatuur wel bewijzen zijn voor schadelijke effecten van de komboecha drank. Genoemd worden onder andere leverbeschadiging, metabole acidose en antrax-infecties van de huid[1][2]. De wetenschappers raden het gebruik van komboecha daarom af.
Om deze reden is in België de verkoop van geneesmiddelen gebaseerd op Komboecha verboden.
Eveneens kreeg komboecha van de Stichting IOCOB in het beoordelingssysteem voor alternatieve geneeswijzen een rood stoplicht, wat staat voor de categorie kwakzalverij. Verder stelt de stichting: "Soms worden er zelfs heel gevaarlijke schimmels in de thee gevonden, zoals Aspergillus".