krachttraining

@ plno,

Om te beginnen,zeg aub Je in plaats van U.

Ja ik weet wat de ROM is maar heb er geen praktijk ervaring mee. Het goede ervan is dat deze trainingsvorm gebaseerd is op het feit dat je met een hoge intensiteit,en dus noodzakelijkerwijs een korte duur, op z’n minst evenveel resultaat kunt behalen als met een langdurige activiteit.

Je advies aan San om te gaan zwemmen vindt ik niet zo goed. Ook hier moeten we de modaliteit wegdenken van de intensiteit van de spierwerking. Ik denk dat een en ander iets duidelijker zal worden in het vervolg van deze post. Het probleem dat ik verder met zwemmen heb is dat het nogal belastend is voor het schoudergewricht en veel mensen een verkeerde hoofdhouding er op na houden omdat ze simpelweg niet over de juiste techniek beschikken. Het gemis aan de techniek voorkomt verder ook dat ze het zwemmen op een voldoende niveau niet vol kunnen houden. Verder vindt ik het prima wanneer men het zwemmen oppikt om lekker bezig en ontspannen te zijn. Wedstrijd zwemmen is natuurlijk een ander verhaal.

Vergeet fysieke training gelijk te stellen met sport/activiteit. Bij fysieke training gaat het erom een positieve fysiologische aanpassing te stimuleren die er toe dient fitness en gezondheid te verbeteren. Belangrijk is dat de fitness groter wordt zonder de gezondheid te ondermijnen(korte of lange termijn). Ik zie gezondheid dan als de afwezigheid van ziekte en een goede balans tussen een katabole en anabole staat. Ons DNA verwacht dat deze balans gehandhaafd blijft.

Onze verre voorouders moesten altijd actief zijn wilden ze hun leven op alle fronten veilig stellen en daartoe moesten zij altijd lichte maar ook af en toe zeer intense activiteit verrichtten . Belangrijk vanuit het DNA oogpunt is dat ze oud genoeg en gezond genoeg werden/waren om zich voort te planten. Tot op die leeftijd kon het lichaam veel hebben en ervan herstellen,maar de activiteiten vergden wel veel van het skeletgewrichten en er is geen gen dat ervoor zorgt dat het skelet tot op hoge leeftijd gezond bleef/blijft.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er een evolutionaire basis is voor (intense) activiteit en de relatie met gezondheid maar dat de activiteiten die daarmee gemoeid waren ook voor een versleten skelet zorgden(noodgedwongen).

Wanneer we dus nu in onze huidige tijd er alles aan doen om langer te leven lijkt het mij verstandig om ook zo lang mogelijk fit te blijven en dat middels een activiteit te doen waarbij de gezondheid niet ondermijnd wordt inclusief het skelet. Met fit bedoel ik dan de capaciteit om lichamelijke belastingen boven het rustniveau aan te kunnen. Hoe groter dit verschil hoe meer buffer je hebt. Dit wil niet zeggen dat hoe fitter je bent ,hoe gezonder je bent.

Tot op een bepaald niveau gaat je gezondheid verbeteren door activiteit ,hoofdzakelijk wanneer je van tevoren weinig actief was. Daarna verbeterd de gezondheid niet door meer activiteit.

Om nu het lichaam te prikkelen zodat het zich gaat aanpassen en we fitter worden zullen we net als onze voorouders af en toe intense spierarbeid moeten leveren. We moeten dan zoveel mogelijk spiervezels activeren en vermoeien zodat we een zo groot mogelijk mechanisch en metabolisch effect creëren. Middels een correct uitgevoerde krachttraining kunnen we dit veilig doen. Heel belangrijk om te begrijpen is dat door het rekruteren van zoveel mogelijk vezels tussen ongeveer 45-90 seconden we uiteindelijk de fast twitch vezels stimuleren en we deze daarmee behouden. Het zijn vooral deze vezels die op latere leeftijd verloren gaan . Het zijn ook de vezels met de grootste opslag capaciteit van glycogeen en de vezels die de meeste kracht hebben. Dus noodzakelijk bij tillen, korte sprintjes , snel corrigeren van lichaamshouding bij balans verlies(ouderen!!) en meer spiermassa geeft bescherming bij vallen(ouderen!!).

Veel mensen praten over het hebben van een goede conditie en bedoelen daar dan mee dat ze wel of niet een bepaalde activiteit zoals rennen,fietsen,zwemmen etc. lang vol kunnen houden. Deze activiteiten worden dan aerobe training genoemd. Men schrijft dit soort training dan ook gezondheid toe omdat het ogenschijnlijk goed voor het cardiovasculaire systeem zou zijn .Dus kwam de term ‘cardio’ of te wel aerobe activiteit die goed is voor het hart. Er wordt verder veronderstelt dat je met dit soort training je specifiek de aerobe stofwisseling in een cel kunt trainen en dat het cardiovasculaire systeem specifiek werkt voor de aerobe stofwisseling in een cel . Maar aerobe en anaerobe stofwisseling zijn aan elkaar gekoppeld en het vasculaire systeem bedient de gehele cel en niet alleen maar het aerobe proces in een cel. In feite doe je de hele dag cardio ongeacht of je rust of actief bent. Anders ben je simpelweg dood.

Het aerobe systeem wordt gevoed door het anaerobe systeem doordat in het anaerobe proces in de celvloeistof glucose omgezet wordt tot pyruvaat en dit wordt dan door pyruvaat dehydrogenase naar de mitochondrien getransporteerd enzodat het daar via het aerobe proces (citroenzuurcylus)verder afgebroken wordt .Dit is een simpele voorstelling van een uiterst complex proces.

Pyruvaat dehydrogenase heeft maar een paalde maximale snelheid en er kan altijd meer pyruvaat gemaakt worden dan de hydrogenase kan tranporteren en in de mitochondrien om kan zetten ongeacht iemands getraindheid. Het is hier (in de spiercel) waar de aanpassing tot een verbeterde conditie plaats vindt en niet door een betere werking van het hart. Wanneer we dit systeem dus tot het maximale niveau belasten zal er een maximale aanpassing plaats vinden. Bedenk dat dit systeem reageert op spiercontractie(werk) intensiteit onafhankelijk van de gebruikte modaliteit(rennen,fietsen etc.).

Wanneer we nu het anaerobe systeem zo snel mogelijk laten werken zal ook het aerobe systeem maximaal werken. Maar omdat het anaerobe systeem meer pyruvaat kan maken dan het aerobe systeem kan verwerken zal pyruvaat zich opstapelen en omgezet worden tot lactaat. Na de intense training kan lactaat weer omgezet worden in pyruvaat en alsnog in de mitochondrien via het aerobe systeem verwerkt worden. Je aerobe systeem blijft dus na de training op een hoog niveau werken en wordt dus geprikkeld om alle enzymprocessen die hierbij betrokken zijn(en dus energie omzetting) te verbeteren.Alsof je nog steeds aan het trainen bent dus. Je verbeterd dus je vermogen om energie vrij te maken en om lactaat te verwijderen.

Lactaat gaat ook naar de lever om daar via gluconeogenese omgezet te worden in glucose en weer naar de cellen terug getransporteerd te worden waar het weer direct als energie bron gebruikt kan worden of als glycogeen kan worden opgeslagen. Dit heet de cori cyclus en de enzymen die hierbij betrokken zijn ,zijn trainbaar. Ook dit systeem werkt op z’n max wanneer de intensiteit hoog is.

Tijdens intense spierarbeid wil het lichaam zoveel mogelijk zuurstof in de cellen hebben. Hemoglobine moet het zuurstof dus loslaten en dit proces is trainbaar. Door regelmatig met hoge intensiteit te trainen en dus behoorlijk wat lactaat te produceren zal je lichaam 2,3 diphosphoglyceraat aanmaken . Deze stof veranderd de vorm van hemoglobine(molecuul) waardoor het eerder zuurstof loslaat en dit dus in de cel komt. Het is niet de hoeveelheid zuurstof in het bloed maar de hoeveelheid in de cel die bepalend is.

Om al deze processen zo snel mogelijk te laten lopen en om ze te verbeteren zodat we een betere conditie krijgen zullen we dus intense spierarbeid moeten leveren. Een verbeterde conditie is dus een verbeterd proces om energie vrij te maken en dit speelt zich af in de spiercellen.Het heeft veel minder te maken met een verbeterde cardio vasculaire werking.Het is via krachttraining dat we de spieren het effectiefst en veilig met maximale intensiteit kunnen laten werken om deze processen te stimuleren.

Een activiteit lang volhouden betekent dus een goede conditie hebben maar het lang volhouden heeft ook te maken met een goede techniek van de activiteit zodat er geen energie verlies optreed .Dus je moet dan wel de specifieke activiteit trainen maar het ruwe materiaal om het zo maar te noemen kun je onafhankelijk van die activiteit opbouwen en met geringe trainingsomvang.

Zal weer vervolgd worden.

ad

Ha Ad,

Bedankt voor JE uitleg :wink:

Wil je me voor het gemak wat trainingsvoorbeelden geven die jij dan prefereerd, misschien wat op youtube :?:

@plno,

Bedenk waar het om gaat,intense spiercontracties. Deze vinden het best plaats wanneer je je spieren minimaal 45 seconden tegen een weerstand aan hebt laten spannen en je het punt bereikt waarop je geen beweging meer tegen deze weerstand in kunt maken. Je spieren hebben geen idee wat je als weerstand gebruikt maar belangrijk is wel dat de spanning op de spieren blijft en je de bewegingen gecontroleerd uitvoert (niet abrupt ,met een ruk beginnen). Ik prefereer daarom training aan apparatuur maar je kunt overal het beste van maken. Concentreer je vooral op de grote spiergroepen zodat je met 5-7 oefeningen het gehele lichaam getraind hebt,duurt max.20 minuten.

Hier bestaan talloze youtube films van maar ik denk om een goed beeld te krijgen van wat ik bedoel je het beste eens kunt kijken op greyhoundfitness(youtube). Hier zie je nml. veel opgenomen filmpjes over een langere periode.

Ik wil wel benadrukken dat het moeilijk is om zo’n training na te bootsen zonder echt te begrijpen waar het om gaat. Een paar trainingen ervaren onder begeleiding van een competent iemand spaart je uiteindelijk veel tijd.

@ Eli,

Je zegt dat je na ongeveer 3 weken inactief te zijn geweest je moeite had om 500 meter te rennen.

Ik ga er vanuit dat je door je verleden opgebrand was(ook gezien het commentaar van mike). Ik heb in mijn vorige post een beetje toegelicht welke factoren(o.a) trainbaar zijn mbt conditie afgezien van de specifieke bewegingspatronen horende bij de gekozen activiteit. Wanneer je inderdaad een halve marathon kon rennen betwijfel ik dat je conditie in 3 weken zo ver achteruit gaat dat je geen 500 meter meer kunt rennen(bijnier uitputting is dus plausibel).

Je geeft aan ‘lui’ te worden maar ik denk dat dit een aanwijzing van je lichaam is om je te beschermen tegen compleet opbranden. Je bent geen moreel beter mens wanneer je jezelf en anderen laat zien dat je in staat bent om lange afstanden te rennen(of wat dan ook ). En je hoeft jezelf ook niet kapot te trainen om vitaal en gezond te zijn.

Wat ik wel wil meegeven is dat je conditie wel degelijk vrij snel achteruit gaat wanneer je stopt met bv. rennen. Dit omdat factoren die belangrijk zijn bij uithouding op het noodzakelijke niveau zeer snel verloren gaan ,dit in contrast met opgebouwd spierweefsel. Conditie als zulks kan echter ook weer snel opgebouwd worden, maar zoals je nu wel weet alleen wanneer je lichaam de extra stress van een training kan verwerken(cruciaal en compleet genegeerd in de sport/training wereld).

@ Kaasmeisje,

Zo’n conditietest heeft naar mijn idee weinig waarde. Ik weet niet welke test met welke apparatuur gebruikt is maar ik ga er vanuit dat de test niet secuur was(goedkopere versie van…..).Kan er dus niet veel van zeggen.

Aangezien jij al iedere dag fietste kon je makkelijk de belasting aan en verder zal je karakter je wel geholpen hebben om je extra in te zetten(je gaat er gelijk tegenaan).

Waarom veel andere in de sportschool een slechtere conditie hadden kan te maken hebben met bv. de spiervezel samenstelling van iemand en of mitochondriale dichtheid of enzyme werking. Maar de meeste mensen zijn in staat om zeker een goede basis conditie op te bouwen . Ik vermoed dan ook dat de personen waar je mee vergeleken werd ofwel een slechte techniek hadden(verspilde energie) of te zwaar waren(op loopband) of gewoon slecht om kunnen gaan met het ongemak van lichamelijke inspanning op een hoger niveau.Het feit dat ze lid zijn van een sportschool zegt niets over hun daadwerkelijke fitheid. Ja, natuurlijk bestaat er een grote kans dat deze personen gewoon niet meer konden omdat hun hele energie systeem vastgelopen was/is. Velen zijn immers al opgebrand voordat ze naar de sportschool gaan,vaak op advies van de huisarts. Ze willen dan ook nog de schade(niet vitaal zijn) goed maken door zo vaak mogelijk te gaan trainen. Ze betalen immers per maand en dan willen ze ook zoveel mogelijk gebruik maken van de faciliteit. De trainers doen er nog een schepje bovenop met uitspraken zoals dat je geen resultaat kunt verwachten wanneer je niet minstens 4x per week aanwezig bent. Met een beetje pech wordt je bezoekfrequentie bijgehouden en wordt er contact met je opgenomen wanneer je ‘dreigt’op te geven’. Mind control!!

Ik wil nogmaals benadrukken dat ik de zienswijze van weston price mbt voeding nastreef en dus deel. Krachttraining ,mits juist uitgevoerd dwz intens, is per definitie een stress factor voor het lichaam. Wanneer het dit niet was zou het lichaam zich niet hoeven aan te passen aan de trainingbelasting. Het is daarom cruciaal dat je gezond bent(denk inderdaad aan de stresshormonen),je stofwisseling goed functioneert en je tussen de trainingen volledig herstelt en opbouw toelaat(minimaal 3 dagen).

ad

Hoi ad, bedankt voor je uitleg en reactie.

Heb inmiddels weer een beter gevoel in mijn benen, minder 'zwaar'. Even een vraag in z'n algemeenheid: wat voor afstand/tijd is het maximale als je het hardlopen nog gezond wil houden? En is het inderdaad waar dat je zou aankomen van te lange afstanden doordat je lichaam dan cortisol aanmaakt?

Ergens zei je ook dat plaatselijk vet verbranden een fabeltje zou zijn... Hoe kijk je dan aan tegen Ralph moorman en z'n theorie?

En zou ik mij er dan bij neer moeten leggen dat mijn benen altijd dikker zullen blijven?

@Eli,

Bekijk het eens door de evolutionaire bril. Een mens is niet gebouwd om te rennen dus met die gedachte zou ik zeggen geen afstand of tijd. Soms moet je rennen(in ieder geval de verre voorouders).Maar waar ren je dan achteraan of voor weg?Dit was nooit van lange duur en zeker niet met de bedoeling om energie te verkwisten of omdat een bedrijf (nike bv)je ertoe aanzette om dit vooral trendy gekleed te doen zodat je aan iedereen kan laten zien dat je serieus bezig bent met je gezondheid. :twisted:

Met plaatselijk vetverbranden bedoel ik dat je het vet als energie bron gebruikt op de plek bij de spieren die je tijdens een training gebruikt.Ik weet niet wat ralph moorman bedoeld maar wanneer het om de buik regio gaat zul je wel meer vet rondom je middel verliezen wanneer je hormonen in balans zijn .Net zoals je ook rondom je middel meer aankomt wanneer je hormonen uit balans zijn(insuline,oestrogeen,testosteron etc).De training (kracht) heeft ook een invloed op de hormoon balans maar voeding speelt een veel grotere rol.De training heeft niet als bedoeling om cal. te verbruiken en vet verbrand je de hele dag door wanneer het goed gaat metabolisch gezien.

De meeste mensen die lange afstanden lopen zien er mager uit maar hebben toch nog vaak een hoog vet%.wanneer je op die manier je lichaam gebruikt geef je eigenlijk ,metabolisch en hormonaal,aan dat de jacht niet succesvol is .Je lichaam zal dan meer vet vast houden.Vaak eten deze mensen veel kh waardoor dit alles nog verslechterd en ook cortisol speelt een rol.Het is en blijft stress.

Of je benen dikker blijven? Hmm..ik denk niet dat ik daar iets zinnings over kan zeggen.Maar wat noem jij dik,vergeleken met wat of wie.Bij gelijke omvang(dikte)van de benen van 2 verschillende vrouwen kan er een groot verschil zijn in het uiterlijk ervan.Samenstelling van het weefsel is belangrijk,zelf acceptatie ook :!:

ad

hmm... ja, m'n marathondroom heb ik maar laten gaan, maar omdat ik zittend werk doe vond/vind ik het wel prettig om toch dagelijks iets aan beweging te doen. Ik merk dat ik wat 'opstijf'.

Ik heb mijzelf zo'n twee jaar lang gepusht om krachttraining te doen omdat ik het belangrijk vond om sterker te worden, maar eerlijk gezegd behoort het toch niet echt tot mijn favoriete bezigheden;)

Ben afgelopen herfst begonnen met yoga, dat vond ik wel prettig, maar zo begin lente (door de inzinking) ook daar volledig mee gestopt. Nu toch ook moeite met dat oppakken, gewoon geen zin.

Toch is het wel gezond voor een lichaam iets aan beweging/spieroefeningen te blijven doen, lijkt mij.

En dik, tja...

mijn schouders zijn vrij smal, hele bovenlichaam eigenlijk, smalle vingers ook, maar mijn onderlichaam, en dan nog niet eens mijn heupen maar vooral bovenbenen zijn ten eerste vrij gespierd maar ten tweede toch ook met een aanzienlijk grotere vetlaag dan de rest van mijn lichaam, vooral ook rond de knieeen. gewoon toch wat uit verhouding. Beetje peervorm idee zeg maar... Niet dat ik er niet mee kan leven, maar het is mijn hele leven al het irritatiepunt;)

Ad,

Ik ben het niet altijd eens met je ideeën over sport en (kracht) training, maar je weet er wel ongeloofelijk veel van.

Een erg belangrijk onderdeel van sport en bewegen vind ik lenigheid. Heb je hier nog wat zinnige dingen over te vertellen? Hoe kun je dit volgens jou het beste trainen?

In de tijd dat ik nog veel aan kickboksen en tae kwondo deed was ik wel een stukje leniger als nu. En het voelt echt goed als je lekker soepel alle kanten op kunt bewegen met je lichaam. Na wat rek en strek oefeningen voel ik me ook altijd gelijk heerlijk.

Janse,

Zelf ben ik een iemand die de spagaat en de split kan omdat stretchoefeningen voor mij een ideale manier is om lekker erin te ontspannen waardoor ik van binnen ook rustiger van wordt. Bij lenigheid is het belangrijk dat je rustig blijft ademhalen en dat je hierin niet gaat forceren. Zorg voor een ontspannen ademhaling die zo steeds dieper in het lichaam afdaalt, zodat je met de buik kunt ademhalen. Ik gebruik de taoïstische ademhalingsoefening uit het boek "De Chi revolutie"(zeker aanrader) en dat bevalt mij prima. Het is fijn om lenig te zijn omdat je niet beperkt wordt door stijfheid. Ik ben van mening dat veel mensen een manier van lopen en bewegen ontwikkeld hebben waarbij ze meer op een robot lijken en waardoor ze niet soepel en ook niet gemakkelijk bepaalde niet-dagelijkse bewegingen kunnen uitvoeren, hierdoor ontstaan dan ook makkelijk blessures.

Gezondheid,

Lenigheid kun je het beste op aparte dagen trainen. Of na je training met gewichten, dan nog kun je het beste wat uit gaan hangen op een rekstok.

Strekken voor een gewichtstraining is niet aanbevolen, dan kun je beter wat opwarm oefeningen doen of bewegingsoefeningen. Te veel strekken haalt de spanning van je spieren waardoor je bij een gewichtstraining in de problemen kunt komen.

Strekken voor een training, als onderdeel van de warming-up is een veel voorkomende fout die zelfs de profs maken! Statisch rekken belemmert daadwerkelijk je spierprestaties. Het vermindert uw vermogen om alle spiervezels waardoor je kracht en snelheid nodig hebt te rekruteren. Dat is zeker niet iets wat je wilt voor een training of een evenement. Doe strekoefeningen pas na een training of een wedstrijd.

Old time strongmen deden geen strekoefeningen voor hun stunts wel wat opwarming, ze werden door hun gewichts en lichaams training al flexibel en soepel. Nooit voor een zware training de spanning van je spieren halen door strekoefeningen. Doet dat a.u.b. op aparte dagen of na de training met gewichten etc.

Trouwens Olympische lifters bleken het soepelste en lenigste en snelste en sterkste alles bij elkaar opgeteld van alle sporters zonder speciaal strekoefeningen te doen. En dan bedoelen we op gebied van hoe je lichaam beweegt in het dagelijkse leven, met een sprint, een draai, een jump, verspringen, reactie, spanning en ontspanning, spiersterkte, spier flexibiliteit, flexibiliteit en mobiliteit etc.

Het gaat niet alleen om soepelheid maar ook om spierspanning, een snelle draai is meer de juiste spierspanning dan soepelheid. Een slappe massa valt alle kanten uit, een juist gespannen massa kan je een kant uitduwen.

Strekken voor lenigheid is goed voor om te ontspannen, voor het herstel van de spieren, het re-verlenging om uw spiervezels terug naar hun normale grootte te brengen, om het bloed goed te laten doordringen, het verbeteren van de algehele gezondheid van uw spieren en het maximaliseren van herstel van de spieren, maar doe het op rustdagen. Of na de training, niet voor de training.

Trouwens je kunt ook je lichaam masseren en flexibel maken en het bloed goed te laten doordringen door over een pvc pijp te rollen. Dit noemen ze: SELF-MYOFASCIAL RELEASE.

@ Janse,

Ik doe zelf geen aparte oefeningen om mijn beweeglijkheid te waarborgen .Dit gebeurd automatisch tijdens mijn krachttraining(1xper week 15 minuten :D).

Je geeft aan dat rekken een goed/lekker gevoel geeft en dat is waarom mensen zich uitrekken na het slapen bv. Ikzelf doe dit dan iets uitgebreider,gewoon enkele uitstrek bewegingen van ongeveer 10 sec. en ik ben klaar voor de dag.

Flexibiliteit heeft te maken met de beweeglijkheid in de gewrichten oftewel rom(range of motion).Ik ga er vanuit dat training voor een verbeterde flex.kan zorgen en dat dit ook kan betekenen dat de rom verminderd bv.bij hypermobiliteit.Spieren zorgen voor stabiliteit van de gewrichten in de uiterste standen. Deze standen moet je niet willen forceren om zo een grotere bewegingsuitslag te krijgen.Gewrichtsstructuur verschild per persoon en dit is een rede waarom flex. per persoon verschild.Ook is het zo dat het gewrichtskapsel met het ouder worden steviger wordt waardoor de uiterste standen niet meer bereikt kunnen worden(vergeleken met wat in de jeugd wel nog kon).

Het feit dat bepaalde sport activiteiten een enorme en ongezonde flex. verlangen wil niet zeggen dat dit ook gezond is.Iedereen moet zelf maar de keuze hierin maken.

Zoals amancay aangeeft zijn veel gewichtheffers flexibel.Ik denk niet zozeer door de activiteit maar eerder dat deze flex. een voorwaarde is om deze sport op niveau uit te kunnen voeren en daar waar je aanleg voor hebt ben je vaak ook goed in en dus zul je goed presteren.

ook veel strongman ,zoals dit wordt genoemd, waren/zijn flex. .Hier komt dan ook de spiermassa om de hoek kijken.Veel van deze personen zijn sterk en hebben verhoudingsgewijs veel spiermassa.Dit verondersteld over het algemeen dat ze over lange spierbuiken beschikken en dit laat dan weer een grotere bewigingsuitslag toe.Wanneer men korte spierbuiken heeft is er weiniger materiaal om massa op te bouwen en zijn de pezen langer.Om nu ook een grotere bewegingsuitsleg te verkrijgen zou de pees gerekt moeten worden.Dit is geen goed idee.

Tijdens krachttraining,en zeker aan apparatuur, vind verkorting van de spier plaats in de concentrische fase en zal de spier onder belasting gerekt worden gedurende de excentrische fase.Dit waarborgt een goede beweeglijkheid. Verder is het zo dat wanneer de spieren sterker worden de antagonisten meer verlenging van de agonist toe gaan laten.

ad

Ik ben begonnen aan sport in de sportschool omdat mijn circulatie slecht is. Sinds een paar maanden ga ik naar een Chinees vrouwtje voor guasha en zij vertelde me dat mijn aanleg voor spataders en koude handen niet komt door een slechte schildklierfunctie maar door verkramping, net als mijn fytotherapeut, en dat ik baat heb bij sport. Ik doe nu 2/3 lesjes zoals bodypump en bodyshape. Ik voel me nu al stukken beter bij en heb minder snel koude handen.

@Debsy, Fijn dat je met sporten je circulatie verbetert en minder snel koude handen hebt. Ikzelf merk als fanatiek sporter minder effect van sporten op mijn circulatie. Ik heb dit weekend vernomen dat ik H202 moet gaan proberen, heb jij hier al ervaring mee?

Hoi Ad,

Heb jij een tip voor de vrouwen welke oefening zeer geschikt is om de billen weer wat ronder te krijgen?

@Debsy,

Ik kan die vraag natuurlijk met een paar oefeningen benoemen beantwoorden.Ik wil echter eerst een bredere context plaatsen.

Veel vrouwen willen rondere billen maar minder vet,verder dunnere benen en armen etc.Van alles wat alsof je als een beeldhouwer je lichaam kunt aanpassen aan de wensen(emoties). Mannen hebben natuurlijk ook hun 'problemen'.

Je zegt dat je de billen weer wat ronder wilt hebben.je had ze dus al eens 'ronder'? Hoezo nu niet meer. De rondheid wordt toch bepaald door de hoeveelheid spiermassa en vet en de mate ervan is voor het grootste deel genetisch en hormonaal bepaald(uiteraard ook voeding,herinner je de topic 'vrouwelijke rondingen).Hoe zit dat bij jou?

De training veranderd tot in bepaalde mate de hoeveelheid spiermassa van de gluteus maximus,de grote bilspier en het maakt dan niet uit of je een vrouw of man bent.Dus er zijn geen speciale oefeningen voor vrouwen.

De hoofdfunctie van deze spier is heupstrekking en dus dien je deze functie in gedachte te houden bij het kiezen van een oefening.Maar de beweging zelf is niet voldoende,de weerstand moet ook voldoende zijn om binnen 60-70 seconden een zeer diepe vermoeidheid te bewerkstelligen.Je doet aan bodypump en dus waarschijnlijk ook squats(kniebuigen).Maar ik weet zeker dat de weerstand bij lange na niet voldoende is.De squat met veel (relatief) gewicht ben ik geen fan van ivm de belasting van de wervelkolom.Ik zou dan kiezen voor de legpress met de rugleuning in ligstand. Verder zie je vaak in een fitnescentrum een apparaat staan dat meestal de naam gluteus heeft.Hier doe je dan een heupstrekking enkelzijdig.Ook hier ben ik geen fan van en gezien de uitvoering van de meeste trainende levert dit geheid rugklachten op.

Probeer het volgende eens,doe de oefeningen adductie,abductie met zo min mogelijk rust achter elkaar en ga dan gelijk naar de legpress.Zorg ervoor dat je tijdens de legpress de oefening in de fase waar je benen gebogen zijn heel langzaam uitvoert zodat je bilspieren voldoende lang blijven aanspannen.

Verder kun je de seated legcurl ,leg extension en dan meteen body squats doen.

Ik benoem hierboven de oefeningen en de volgorde maar kan geen verantwoording nemen voor de uitvoering ervan.En juist daar zit de meeste winst in.

ad

Fietsen :D

Sinds een jaar fiets ik vier keer per week drie kwartier heen en drie kwartier terug naar mijn werk. Ik had altijd van die platte billen, maar nu heb ik behoorlijk gewelfde gespierde billen. M'n strakke rokjes passen niet meer (tenminste, dat vind ik geen gezicht), maar verder vind ik het wel leuk :wink:

@ Enjoy:

Ik denk de meeste mannen ook wel, als ik zo vrij mag zijn :mrgreen:

Hoi Ad!

Wat dacht je van zwaartekracht. :wink:

Ik ben 34 en ik zie dat mijn billen wat platter zijn geworden.

Hoe zit het met mijn vrouwelijke rondingen? Mwaoh. Voor mijn zwangerschappen (2, 1e 27 2e 29) was ik voller en ronder. Ik ben4 kilo lichter dan ervoor. Het was erger want op mijn lichtst was ik 58 een jaar na mijn zwangerschappen. Ik vermoed lichte bijnieruitputting. Vroeger heb ik wel de 70 kilo gehaald. (maar absoluut niet mooi in verhouding was, dat is nu beter). Mijn heupen hebben de juiste ratio tov de taille, ik geloof dat dat 70 was. Benen zijn steviger gebouwd tov bovenlichaam. Mijn bovenlichaam is slank en smal, kleine borsten.(ook bijna een cup gedaald door zwangerschappen). Maar geen smalle schouders, en die zijn mooi recht. Wel stakerig want je ziet mijn sleutelbenen erg goed. Ik heb slechte doorbloeding. Veel blauwe vaten zichtbaar op mijn benen. Ook blauwe duimpalmen. Een chinees therapeute zei dat dat duidt op veel afvalstoffen in mijn bloed.Mijn doorbloeding is waardeloos. En zij kwam tot de conlucie dat ik slecht mijn voedsel opneem. In mijn gezicht ben ik smaller geworden op de maag/dunne darm zone. Ze zei, als je je voeding beter opneemt zal dat vanzelf weer in volume toenemen in je gezicht ook. S'avonds ben ik al vroeg moe, echter is het de laatste jaren een stuk erger. Ik ben meer een ochtendmens.

Anyways...bedankt voor je toelichting. Ik neem aan dat ik er sportschoolapparatuur voor nodig heb. Ik moet de oefeningen ook even opzoeken. Ik zat er aan te denken om straks niet meer naar de sportschool te gaan en zelf 3 x per week half uurtje langzaam joggen (PUUR VOOR DE DOORBLOEDING) en thuis wat spieroefening. Die abductie en adductie (squats en ga wel een met mijn voeten op tafel en mijn billen omhoog) heeft dat totaal geen zin als je dat thuis doet zonder gewicht?

Oh ja nog een puntje: Ik zie op bodypump ook wel aardig wat 50 plus vrouwen en vind wel dat je best goed kan zien dat ze aan sport doen.

@ Debsy,

Lijkt me dat je tevreden bent met je lichaam en dat is altijd het eerste belang(onafhankelijk van de trend van het moment).

Toch een paar kilo in mindering dan zo'n 7 jaar geleden en waarschijnlijk ook van de billen.Ik vermoed dan toch dat daar ook iets van spiermassa deel uit maakt.

Voor de oefeningen thuis:

Adductie,hiermee train je vnml. de adductoren(spieren aan de binnenkant van het bovenbeen.Neem een stoel en ga rechtop zitten, de benen heupbreed uitelkaar en een hoek van 90 graden in het kniegewricht.Neem een hard maar niet te zwaar voorwerp tussen de knieen,,kunsstof bv. Nu ga je langzaam(ong.5 seconden)de druk opbouwen tegen dit voorwerp,je probeert dus ahw de benen na elkaar toe te brengen.Op het einde van de 5 seconden moet je ongeveer 50% van je maximale kracht ontwikkeld hebben.Dit niveau blijf je 20 seconden lang constant te houden.Ga dan weer gedurende 5 seconden je kracht opbouwen tot 75% van je maximale kracht,nu weer 20 seconden lang constant houden.Gan na 20 seconden weer over 5 seconden je kracht verder opvoeren tot je maximale kracht en blijf dit volhouden tot je merkt dat er bijna geen kracht meer over is.

Abductie,vooral voor de middelgote en kleine bilspier. Blijf op de stoel zitten,nu moet je een riem gebruiken die je bij je knienen vastmaakt.Zorg dat je benen op heupbreedte kunnen blijven.Je gaat nu dezelfde procedure herhalen zoals bij de eerste oefening,nu dus door de benen naar buiten proberen te drukken tegen de riem.

Squats,vnml de grote bilspier.Ga na de vorige oefening(nadat je de riem losgemaakt hebt)staan bij bv een deurkozijn.Houdt je met de vingertoppen losjes vast aan het kozijn(een kant) voor de balans.Ga nu langzaam door je knieen zakken en glij losjes met je vingertoppen mee.Duw je billen naar achter en probeer de bilspieren aangespannen te houden.Je lichaam zal iets naar voren buigen,maar zorg ervoor dat je natuurlijke curve in je onderrug houdt.Wanneer je bovenbenen paralel met de vloer zijn blijf je de bilspieren aanspannen en blijft zo'n 3 seconden in deze positie. Probeer nu door het nog meer aanspannen van de bilspieren en je billen ahw naar achter te duwen weer heel langzaam omhoog te komen tot je ongeveer 70% van de strekking bereikt hebt.Dan ga je weer langzaam naar beneden.Natuurlijk zul je merken dat ook je beenspieren hard werken ,maar de nadruk ligt op de bilspieren.

Zo,moet nu met de volgende klant aan de slag.Ik hoor het wel.

succes,

ad

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan