krachttraining

2vrysuyver,

Ik zie geen voordeel om wanneer dan ook gebruik te maken van een sauna.Het kan natuurlijk ontspannend werken en dat is ok.Maar ikzelf ontspan liever anders.

Mijn lichaam temperatuur probeer ik tijdens de training zo goed als mogelijk onder de 38gr te houden.Een verhoogde lichaamstemperatuur verstoord de mogelijkheid om diepe intensieve spiercontracties te produceren.Tegengesteld aan wat men vaak denkt.Dit laat uiteindelijk toch de lichaamstemperatuur stijgen maar het lichaam streeft erna om de temp. constant te houden,vandaar zweten etc. Dan ga ik dus niet de temp.nog meer omhoog brengen in een sauna.Maar goed,ieder zijn keuze.

Ik ben ook niet overtuigd van de afvoer van afvalstoffen theorie.Deze dienen toch via de urine / ontlasting het lichaam te verlaten.

Koud douchen schijnt een positief effect te hebben op het herstel.Ik denk dat je dit gewoon moet proberen.

ad

De trainingswijze van Body by science spreekt mij aan. De pilateslessen die ik geef (gaf, voorlopig) waren ook in een laag tempo, de beweging mee laten gaan op het tempo van de ademhaling.

Ik vraag mij alleen af hoe en of krachttraining geschikt is voor vrouwen, gezien de taken van onze voorouders.

Hoe kijk jij hier tegenaan Ad? geef jij andere trainingen aan vrouwen? zou het beter zijn andere spiergroepen meer aandacht te geven? of misschien wel helemaal geen krachttraining?

Ik had overigens bijna geen heren in de lessen pilates of yogalates (pilates + yoga).

@Cowgirl,

Stel je staat op een morgen op en hebt plotseling 5 kg spieren minder.Denk je dat dit je functioneren zal verminderen?denk je dat het je uiterlijk zal veranderen?Denk je dat het je stofwisseling zal beinvloeden?

Ik denk van wel ongeacht of je een man of vrouw bent en welke functie je in het leven vervult.

5Kg is veel en zal niemand over nacht verliezen,daarom schreef ik stel dat.

Maar over de duur van het leven en vanaf ongeveer je 25 ste levensjaar is het niet veel en zal het verlies zelfs groter zijn.Dus veel minder kracht en vitaliteit en dus minder 'drang'om dingen te ondernemen.De geraniums staan al te wachten.

Hoe kun je de invloed van sarcopenia(verlies van vlees=spieren)tegenwerken.Door krachttraining.

Heb je er iets aan wanneer de traingen welliswaar spiergroei activeren/stimuleren maar ook tijdens dit proces je skelet langzaam aan kapot gemaakt zal worden?Nee,denk ik. Dus is het de kunst om slim te trainen.Bodybyscience is zo'n slimme manier.

Je legt echter een verkeerde link met de langzame bewegingen en de ademhaling.

het bewegingstempo is in eerste instantie bewust langzaam,mede om de spieren onder een constante spanning te houden en door het bewegingstempo gelijkmatig te houden zal er na verloop van tijd een snelle vermoeidheid optreden. Nu moet je naar een bijn maximale inspanning toewerken om het bewegingstempo constant te houden.je zult nml.steed langzamer gaan bewegen tot er geen beweging meer mogelijk is.

De ademhaling is een uitdrukking van de intensiteit en staat eigenlijk los van het bewegingstempo.

Krachttraining is wel degelijk voor vrouwen omdat ze tot dezelfde soor t als mannen behoren en dus ook onderhevig zijn aan spiermassa verlies met alle gevolgen van dien.

Ik heb het hier nu niet over vrouwen wedstrijd bodybuilding maar over het stimuleren van het lichaam om op z'n minst spiermassa te behouden en het liefst om een extra reserve op te bouwen.je profiteert er je hele leven van.

In principe worden dezelfde spieren als die van een man getraind ,er kan echte de individuele noodzaak zijn om bepaalde spiergroepen prioriteit te schenken.Geldt ook bij de man trouwens.

ad

Ad,

dank voor je uitleg. Ik heb zelf zeker het idee dat verlies van spieren mijn welzijn beïnvloed. Onlangs tot de conclusie gekomen dat ik krachttraining echt nodig heb voor met name mijn houding. (Door de bijnieruitputting een tijd minder getraind). Schouders worden beter op hun plek gehouden, borstkas en ademhaling hebben meer ruimte etc. Met de benen steviger op de grond. Dus dit leidt weer tot meer geestelijk welzijn.

Bedankt, was even benieuwd..

Quote:
Moet je zien hoe die loopt zo ongezond pfff.

Haha, ik hoop dat dit een grapje is. Nu zal ik hier niet gaan beweren dat het gezond is wat daar gepresteerd wordt, maar daar is het die persoon ook niet om te doen. Zijn manier van lopen heeft echter niets te maken met zijn gezondheid, maar met de bandages om zijn knieën. Deze zitten zo strak dat je je knieën alleen maar recht kan houden. Als een hulpmiddel bij het squatten.

Wees wel kritisch voordat je overal maar bij roept 'kijk hoe ongezond'.

Hoe gaat het inmiddels met je Ad? Al wat aan de beterende hand?

Ik heb een vraag voor jou, of iemand anders die er verstand van heeft. Ik heb al jaren een schouderblessure, het lijkt op een slijmbeursontsteking. Inmiddels is het zo erg dat ik al weken niet goed slaap van de pijn 's nachts. Het zit bovenin, en het zit precies op de gewrichten, daar irriteert het ook. Ik heb nu eenmaal wat scheefstanden in het lichaam. Daarvoor ga ik af en toe naar de osteopaat, dat helpt wel, maar niet heel specifiek voor de schouder. Inmiddels is het zo ver dat mijn linkerschouder veel gespierder is dan rechts, waar ook de blessure zit. De rechterschouder is een beetje afgevlakt, ook geconstateerd door de fysio destijds. Inmiddels mag ik mij nog niet de gelukkige eigenaar prijzen van opeens tot mij komende magere spiermassa. De spieren worden juist steeds minder! Wat kan ik nu het beste doen? Standaard schouderoefeningen, of zijn er nog andere opties? Toen ik sportte (voor de fanatieke periode) was ik echt veel soepeler, met minder nek- en schouderklachten. Ik wandel wel, maar daar heeft de schouder weinig aan :-( Hopelijk heeft iemand advies!

Veel spierblessures worden veroorzaakt door myofasciale triggerpoints. Tiggerpoints zijn te behandelen met een speciale massage techniek of met dry-needling naalden. Ik heb daar zelf zeer goede ervaringen mee.

Quote:
Ik heb nu eenmaal wat scheefstanden in het lichaam.

San.

Dr. keizer. In Lelystad, erg duur (nu 2013) 120 per consult, wel vergoed. Natuurlijk kan hij niet iedereen helpen mij ook niet maar heel veel zweren bij hem.

@San,

Spijtig om te lezen.

Kun je een precieze plek omschrijven waar je pijn zit en hoe je deze ervaart.

Kan zijn dat het een probleem is met het AC gewricht(sleutelbeen-acromium).Dit is een klein en fragiel gewricht.Bv bij houdingsproblemen zoals een rondrug kan er op dit gewricht meer druk continu aanwezig zijn.

Ook impingement kan het probleem zijn of een irritatie van pezen/banden/spieren door een subtiele uitstekels van bot.

Het is moeilijk om zomaar een diafnose te stellen dus mijn advies is zeker om van een therapeut gebruik te maken.

Heb je aan een kant meer spiermassa opgebouwd of aan de pijnlijke kant spiermassa verloren(minder gebruik)?

ad

Bedankt voor jullie tips. @Edwin: ik ben weleens behandeld met de guasha (volgens mij spel je dat zo)techniek, misschien moet ik dat wederom laten doen.

@maarten: bedankt voor je tip! Ik zie dat dit een manueel therapeut betreft. Toevallig zit er in mijn woonplaats ook een zeer goed aangeschreven man.therapeut. Ben er nog niet geweest, nav je bericht ga ik daar maar eens een afspraak maken. De osteopaat doet al heel veel goeds, maar denk dat een man.th. meer specifiek naar de schouder kan kijken.

@Ad: ja heel vervelend. De blessure is ooit tijdens het sporten ontstaan, 9 jaar geleden. Het betreft mijn rechterschouder, aan de voorkant, bij het gewricht. Ik heb vooral pijn als ik de arm optil met bijv. de jas aantrekken, mijn dochter tillen, etc. Het zijn pijnscheuten die ik dan krijg. Vermoedelijk ben ik a/d pijnlijke kant spiermassa verloren. Ik ben nl. rechtshandig, je zou dan verwachten dat daar ook meer spieren zouden zitten, wat vermoedelijk door die blessure niet het geval is. Ik was voorheen redelijk gespierd door het sporten, maar dat is nu helemaal weggezakt.

Van sporten kun je een hoop ellende krijgen. Maar van helemaal niks doen wordt het niet vanzelf beter, ik sport nu 3 jaar niet meer ongeveer. Wat doe ik bijv. aan dat spierverlies?

Minder stressen. Jouw lichaam heeft een blijvende behoefte aan glucose als je stresst. Als je WAPF-voeding eet zul je uit de voeding niet zoveel glucose binnen krijgen en dus vreet het lichaam spier- en botmassa aan om daar eiwitten aan te onttrekken en alsnog om te zetten in glucose.

Mike

Dat is inderdaad de plek Brian! Een hele vervelende, gevoelige plek. Hoe ben jij er vanaf gekomen, of is het vanzelf overgegaan?

Ik heb de pech dat ik een buikslaper ben, dus in mijn slaap ga ik zo liggen dat de schouder niet ontspant. Mijn rechterschouder is ook scheef, vandaar dat het moeilijk overgaat vermoed ik. Zonder sporten had ik ook wel een blessure gekregen vroeg of laat, door de scheefstand schuren mijn gewrichten tegen elkaar aan. Een oplossing zou zijn met een stok achter de schouders lopen, maar ja, dat wordt nogal lastig als je dingen wilt doen ;-)

Paar weken rust voor de schouders en dan langzaam weer licht gaan trainen(zo licht dat je geen pijn en amper spanning voelt). Heb nu nergens meer last van. Ook goeie voeding blijven nemen natuurlijk. Het gaat erom je lichaam de kans te geven te herstellen en de voedingsstoffen daarvoor te leveren. Vaak komt een blessure terug omdat je te snel te zwaar gaat trainen. Je kan dislocations doen met een stok of handdoek om de schouders wat soepeler te maken.

Brian

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan